Sida 1 av 3

ford taunus 82

Postat: tor dec 24, 2015 9:04 pm
av lilureN
hallå där ford folket..

nu behöver jag lite hjälp här, jag försöker byta fjädrar fram på min kära taunus som nyss har börjat fått lite kärlek, någon som har nå guide hur man river ner allt? elr kan ge tips ? :p

Mvh

Postat: fre dec 25, 2015 2:49 pm
av granadadr
japp,, ta lös stötdämparen, sen ta en domkraft under nedre bärarmen,, ta sen isär nedre spindelleden,, o pang så åker bärarmen ner,, domkraften är bra att ha under ;) å vips är fjädern lös,,

Postat: fre dec 25, 2015 3:52 pm
av Drutten
granadadr skrev:japp,, ta lös stötdämparen, sen ta en domkraft under nedre bärarmen,, ta sen isär nedre spindelleden,, o pang så åker bärarmen ner,, domkraften är bra att ha under ;) å vips är fjädern lös,,
Glöm inte att lossa fästet till krängningshämmaren också, sitter ihop med undre spindel leden med 2 st bultar.
Kan behövas fjäderspännare också om det är orginalfjädrar, då fjädern kan fastna på kanten där stötdämparen går igenom bärarmen.

Postat: lör dec 26, 2015 2:50 pm
av lilureN
tackar och bockar för tipsen, och de är orginal fjädrar som sitter på, så får ut och slita lite så de lossnar, är det någon som vet vad de brukar sitta för orginal förgasare på en taunus 82 2.0l v.i.p ? :)

Postat: lör dec 26, 2015 4:20 pm
av granadadr
Drutten skrev:Glöm inte att lossa fästet till krängningshämmaren också, sitter ihop med undre spindel leden med 2 st bultar.
Kan behövas fjäderspännare också om det är orginalfjädrar, då fjädern kan fastna på kanten där stötdämparen går igenom bärarmen.
har aldrig använt fjäderspännare,, därför domkraften står under ;) , hehe glömde kränghämmaren ;)

Postat: tis dec 29, 2015 8:11 am
av granadadr
SK Racing skrev:32/36 DGAV är väl troligt, i vart fall på dom jag tittat på, dock så satt det en mindre dito på någon jag plundrade i ungdomen, typ en 28/32, eller nått ditåt, huruvida det vart std eller eftermonterat har jag ingen aning om.
ska jag vara ärlig tror jag att ibland när fabriken hade slut på delar då fick det bli som det blev,, en Taunus 1600 hade en weber som vi införskaffade,, karln vi köpte den av hade ALDRIG bytt förgasare och ägt bilen sen ny,, en 1600 ska ha solex ;)

Postat: ons dec 30, 2015 1:09 pm
av Markus
granadadr skrev:ska jag vara ärlig tror jag att ibland när fabriken hade slut på delar då fick det bli som det blev,, en Taunus 1600 hade en weber som vi införskaffade,, karln vi köpte den av hade ALDRIG bytt förgasare och ägt bilen sen ny,, en 1600 ska ha solex ;)
Från 76 och nyare så sitter det weber 32/32 på 1600 har haft 4st 1600 med sån förgasare.

Mvh Markus

Postat: tor dec 31, 2015 5:09 am
av granadadr
Markus skrev:Från 76 och nyare så sitter det weber 32/32 på 1600 har haft 4st 1600 med sån förgasare.

Mvh Markus
härligt :)

Postat: fre jan 01, 2016 8:09 pm
av Släggmek
Såna här trådar är bland det som gör forumet så kul och nyttigt :). Jovars, mycket annat pekar också på att arbetet vid bandet bedrevs lite utifrån tillgång och behov vid den tiden så GranadaDr Jörgen är nog helt rätt ute där. Helt rätt är att upp till -75 hade vanliga 1600 en enportare (Solex modell men ibland med Fords egna märken på) med 32 mm halsring medan 1600 GT hade mycket riktigt Webers tvåportare så två poäng till Mats också :cool:. Antagligen klarade inte enportaren de nya svenska avgaskraven fr o m -76, men den har en fördel i högre gashastighet med rappare svar på låga varv vet vi som haft en monterad. Klarar utan problem att mata en 82-hästars 2.0 Pinto med riktigt hyfsad bränsleekonomi så det är ganska flexibelt att ta vad man har, men tänk på att kolla skicket - hänger sig prylarna i enportaren p g a slitage så vill de flöda.

Postat: sön jan 03, 2016 4:46 pm
av lilureN
nu kommer en lite skum fråga, vilka bakaxlar passar på en taunus 82? :) och om de är någon som vet vad det är för cc på motorn? :)

Postat: sön jan 03, 2016 6:50 pm
av therealpinto
Det är bara Taunusaxlar som passar, 1971-82. Men det finns olika typer (Atlas och Köln), och olika utväxlingar, samt olika bromsar.

Helst ska du ha axel från 1980-82 och samma karosstyp (kombi eller sedan) samt växellåda (manuell eller automat) om du ska byta - om det inte är så att du är ute efter en annan utväxling eller så.

Motorn är på knappt två liter, 1993 cc.

Gustaf

Postat: mån jan 18, 2016 9:43 am
av Släggmek
Är det en Atlas-axel så går det att byta utväxling mot en från Atlas-axlar som suttit i Capri eller Transit (fast de är sällsynta), de axlarna är i grunden samma Atlas som i Taunus. Det finns lösa diffar att köpa till dem men kostar i trakten av 6.000+ kr har det sagts här. När det kommer till att byta låda så tänk på att då kan det behövas en annan mellanaxel (längden varierar) eller åtminstone en annan yoke då det förekommer två olika splinesantal - bäst är att få tag i en mellanaxel som stämmer direkt eftersom axeln är balanserad komplett och nya kors måste pressas in i läge (det går att göra för hand men är väldigt pyssligt). Medbringaren på bakaxeln är så vitt jag vet två nästan exakt lika på alla Taunus-Cortina med en marginell skillnad i utseendet som dock inte spelar roll för monteringen.

Postat: mån jan 18, 2016 10:58 am
av lilureN
är det någon som vet om en 5-Växlad låda ifrån en sierra med 2,0 pinto från 1988 passar i en taunus 82? :) för fick precis svar ifrån en skrot i trelleborg som har en, vill gärna veta om den passar innan man börjar diskutera priser för kanske hämta hem den, för han säger att han inte ser nå skillnad mellan en 4växlad och 5växlade

Postat: ons jan 20, 2016 5:13 am
av granadadr
lilureN skrev:är det någon som vet om en 5-Växlad låda ifrån en sierra med 2,0 pinto från 1988 passar i en taunus 82? :) för fick precis svar ifrån en skrot i trelleborg som har en, vill gärna veta om den passar innan man börjar diskutera priser för kanske hämta hem den, för han säger att han inte ser nå skillnad mellan en 4växlad och 5växlade
är det en 2,0 i bilen så passar lådan bolt on,, men du måste bygga om vxl balken, kardan å dyl är oxå bolt on,, ganska lätt att bygga om :)

Postat: ons jan 20, 2016 9:22 am
av Släggmek
En småsak man kan få problem med vid växellådsbyte är iaf för vissa av de fyrväxlade (Type B) att nån detalj på struten slår i kardantunneln om motorn ruskar till (man brukar mest höra/känna det när man startar i så fall). Vet inte om 5-vx ger samma problem med toleranserna på det men det brukar iaf med 4-vx gå att lösa med några tjocka planbrickor mellan balken och fästena så att struten kommer ner runt halvcentimetern i bakkant, det räcker. Tänk på att kardanen ska ligga i rak linje så nära som möjligt mellan lådan och diffen när den är obelastad för att inte snedbelasta knutkorsen under körning, så det kan behövas motsvarande mellanlägg vid stödlagret som vid lådans balk om det måste justeras för att få plats med lådan.

Kom att tänka på om förgasarfrågan - det kan hända att motorn hade en förgasare kallad VV (Variable Venturi) eftersom det är en sen årsmodell. Den har rykte om sig att krångla så de har ibland bytts ut senare.