Fjäderbenfrån capri till Escort

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Fjäderbenfrån capri till Escort

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Grubblat över fjäderben fram till escorten, mk 2 -75.

Är det nån fördel med fjäderben från Capri?

Större spindel? Passar skivor/ ok?

Tacksam för svar:

Hälsn Jan

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Capri har grövre stötdämpare, fjädertallriken sitter lägre också så man får en sänkning. Bromsarna är samma (förutom på Capri 2.8i men de hittar man ju inte så enkelt).

Eftersom det är lite enklare att hitta bra stötdämpare till Capri (och Escort RS som också har de grövre fjäderbenen) brukar man byta när man bygger en lite roligare Escort. På en standardbil är det knappast någon större vinst.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Tack då vet jag, var erbjuden två capriben för en femhundring men då ska jag kanske passa på det...

Hälsn Jan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är nog att anse som ett rätt bra pris...i alla fall om benen kommer från en Capri 1.6 eller 2.0 1974-82.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Verkar det vara rätt typ?

Hälsn Jan
Bilagor
Fjäder escort.jpg
Fjäder 2 Escort.jpg

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det "känns" rätt de är i alla fall från MK2-MK3 serie
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ser rätt ut, man bör se styrarmarna (skruvade) för att vara helt säker dock.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Vilken kunskap:-)

Tack för alla tips!

Hälsn Jan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Medan ämnet är på bordet, finns det matchning mellan benen på Anglia 105E och Escort/Capri? Jag tänker egentligen på den relativa matchningen mellan Anglians ben och Volvo 200-seriens vs Taunus M, vore bra att veta.

Btw, vet nån var man hittar måttspecs eller ritning på Escort mk II framvagnsbalk? Jag fick syn på nytillverkade, även förstärkta, hos en engelsk firma men de listade inga detaljer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Anglia har väl liksom Cortina MkI-II styrarmarna bakåt, vilket gör att man inte bara kan använda fjäderben med (fasta) styrarmar framåt utan andra ändringar. Då blir Ackermannvinkeln galen.

Bygger man om till kuggstång framför hjulcentrum, eller använder Capriben med löstagbar styrarm så går det att lösa.

Måtten på framvagnsbalk kan man kanske hitta på Turbosport.co.uk men såvitt jag vet "passar" inte Escortbalken på Anglia, dock lär det vara rätt nära.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Geten
Veteran
Inlägg: 159
Blev medlem: ons nov 22, 2006 8:18 pm
Namn: patrik h
Kör: ford escort 1100
Ort: sthlm
Medlemsnummer: 48

Inlägg av Geten »

Mk2 escorten blir ganska låg med Capri fjäderben, tror det var ca1,5 tum lägre fj-ben. beror lite på vilken stötdämparlängd man väljer.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra tips, tackar. Låter som det är värt även för mig att luska vidare på, 17M (P2, P3) har liknande stomme fram som Escort med ungefär samma mått + bakstyrning medan de syns kunna använda samma fjäderben som går att använda på Anglia.

Apropå, jag fann den här http://calencar.free.fr/escort/tech/For ... ration.pdf scanningen av en gammal handbok för att rallypreppa Escort mk II på en liten budget, den innehåller ett och annat som nog kan vara nyttigt att studera närmare även för gata/bana särskilt som en del info snuddar vid standardbilarna också re. sånt som färgkodning på elsystem och åtdragningsmoment. Framvagnen avhandlas fr o m sidan 27 och där finns en del info om sånt som detaljskillnader mellan de olika versionerna Mk I, Mk II och RS plus en del FINIS-nummer etc på delar. Tydligen diffar höjden på fjäderbenen även en aning mellan Escort Mk 1 och Mk 2.

Mera; RS1800 Grp 4-specs etc med original Ford måttskisser längst ner på sidan.
http://tech-racingcars.wikidot.com/ford-escort-mk-ii-rs
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Mr_Maxi
Erfaren
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
Namn: Jan Johansson
Kör: Escort 1300L MK2 -75
Ort: Degerfors

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Två fjäderben ligger i garaget nu... Styrarmarna var skruvade...

Nu får de ligga till sig...

Hälsn Jan

Skriv svar