Fjäderbenfrån capri till Escort
-
- Erfaren
- Inlägg: 44
- Blev medlem: ons aug 11, 2010 8:22 pm
- Namn: Jan Johansson
- Kör: Escort 1300L MK2 -75
- Ort: Degerfors
Fjäderbenfrån capri till Escort
Hej!
Grubblat över fjäderben fram till escorten, mk 2 -75.
Är det nån fördel med fjäderben från Capri?
Större spindel? Passar skivor/ ok?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Grubblat över fjäderben fram till escorten, mk 2 -75.
Är det nån fördel med fjäderben från Capri?
Större spindel? Passar skivor/ ok?
Tacksam för svar:
Hälsn Jan
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10671
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Capri har grövre stötdämpare, fjädertallriken sitter lägre också så man får en sänkning. Bromsarna är samma (förutom på Capri 2.8i men de hittar man ju inte så enkelt).
Eftersom det är lite enklare att hitta bra stötdämpare till Capri (och Escort RS som också har de grövre fjäderbenen) brukar man byta när man bygger en lite roligare Escort. På en standardbil är det knappast någon större vinst.
Gustaf
Eftersom det är lite enklare att hitta bra stötdämpare till Capri (och Escort RS som också har de grövre fjäderbenen) brukar man byta när man bygger en lite roligare Escort. På en standardbil är det knappast någon större vinst.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10671
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10671
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3599
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Medan ämnet är på bordet, finns det matchning mellan benen på Anglia 105E och Escort/Capri? Jag tänker egentligen på den relativa matchningen mellan Anglians ben och Volvo 200-seriens vs Taunus M, vore bra att veta.
Btw, vet nån var man hittar måttspecs eller ritning på Escort mk II framvagnsbalk? Jag fick syn på nytillverkade, även förstärkta, hos en engelsk firma men de listade inga detaljer.
Btw, vet nån var man hittar måttspecs eller ritning på Escort mk II framvagnsbalk? Jag fick syn på nytillverkade, även förstärkta, hos en engelsk firma men de listade inga detaljer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10671
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Anglia har väl liksom Cortina MkI-II styrarmarna bakåt, vilket gör att man inte bara kan använda fjäderben med (fasta) styrarmar framåt utan andra ändringar. Då blir Ackermannvinkeln galen.
Bygger man om till kuggstång framför hjulcentrum, eller använder Capriben med löstagbar styrarm så går det att lösa.
Måtten på framvagnsbalk kan man kanske hitta på Turbosport.co.uk men såvitt jag vet "passar" inte Escortbalken på Anglia, dock lär det vara rätt nära.
Gustaf
Bygger man om till kuggstång framför hjulcentrum, eller använder Capriben med löstagbar styrarm så går det att lösa.
Måtten på framvagnsbalk kan man kanske hitta på Turbosport.co.uk men såvitt jag vet "passar" inte Escortbalken på Anglia, dock lär det vara rätt nära.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3599
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Bra tips, tackar. Låter som det är värt även för mig att luska vidare på, 17M (P2, P3) har liknande stomme fram som Escort med ungefär samma mått + bakstyrning medan de syns kunna använda samma fjäderben som går att använda på Anglia.
Apropå, jag fann den här http://calencar.free.fr/escort/tech/For ... ration.pdf scanningen av en gammal handbok för att rallypreppa Escort mk II på en liten budget, den innehåller ett och annat som nog kan vara nyttigt att studera närmare även för gata/bana särskilt som en del info snuddar vid standardbilarna också re. sånt som färgkodning på elsystem och åtdragningsmoment. Framvagnen avhandlas fr o m sidan 27 och där finns en del info om sånt som detaljskillnader mellan de olika versionerna Mk I, Mk II och RS plus en del FINIS-nummer etc på delar. Tydligen diffar höjden på fjäderbenen även en aning mellan Escort Mk 1 och Mk 2.
Mera; RS1800 Grp 4-specs etc med original Ford måttskisser längst ner på sidan.
http://tech-racingcars.wikidot.com/ford-escort-mk-ii-rs
Apropå, jag fann den här http://calencar.free.fr/escort/tech/For ... ration.pdf scanningen av en gammal handbok för att rallypreppa Escort mk II på en liten budget, den innehåller ett och annat som nog kan vara nyttigt att studera närmare även för gata/bana särskilt som en del info snuddar vid standardbilarna också re. sånt som färgkodning på elsystem och åtdragningsmoment. Framvagnen avhandlas fr o m sidan 27 och där finns en del info om sånt som detaljskillnader mellan de olika versionerna Mk I, Mk II och RS plus en del FINIS-nummer etc på delar. Tydligen diffar höjden på fjäderbenen även en aning mellan Escort Mk 1 och Mk 2.
Mera; RS1800 Grp 4-specs etc med original Ford måttskisser längst ner på sidan.
http://tech-racingcars.wikidot.com/ford-escort-mk-ii-rs
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
