Ca värde Anglia Deluxe ´58?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
janebrink
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 03, 2016 11:53 pm
Namn: Anders Janebrink
Ort: Kode
Kör: Mustang HT ´69, Taunus 17m Super ´63

Ca värde Anglia Deluxe ´58?

Inläggav janebrink » fre mar 04, 2016 12:25 am

Hej!

Anders heter jag och är ny här på forumet.
Jag har sedan 2003 en Mustang HT ´69 som jag aldrig får tummen ur att sätta ihop efter lack, plus en Taunus 17m Super ´63 som jag bytte till mig för en tid sedan.

Nu är det så att jag fått erbjudande att köpa en Anglia Deluxe ´58 för ett vad jag tror är ett bra pris. Bilen skall enligt utsago vara orörd och i bra skick med minimalt med rost undertill, och inget i kaross. Babyblå med vitt tak.

Det verkar inte finnas så många på Blocket, eller här i köp o sälj heller för den delen, så vad tror ni en sådan betingar i värde?

//Anders.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån mar 07, 2016 4:16 pm

Hej och välkommen!:) Tja, när du säger -58 så tänker jag funkislådan 100E och därmed lägre prisbild än för både de äldre charmigare ståplats-Angliorna och det nyare fenmonstret :D 105E - låter som att det rör sig om en 80-tals halvrenovering med tanke på tvåfärgslacken, original var de oftast lackade duvgrå eller liknande trista kulörer. Skicket avgör förstås, men är det bara att gunga loss bromsarna och rundsmörja innan besiktning för att kunna köra i sommar skulle jag bjuda max 10-15.000 kr beroende på helheten. En riktigt fin bil som är trafikredo är förstås lite annat. Objekt med solmatt lack, lite hål i golv, kärvande bromsar och kolvringar som fastnat... ja, de brukar väl gå för runt +/- 5.000 vad jag märkt (tror jag sett fler såna ämnen på byskrotar än till salu genom åren), men det finns ju optimister som ser guld i farfarsarvet som stått still i 30 år. Prisskillnaden bör dock vara stor mellan hyfsat körbar och snudd på vrak. Tekniken delar 100E mycket av bakåt ända till 30-talets Model Y/Junior, så det bör inte ställa till problem men slitdelar måste kanske handlas från England. De verkar dock kunna skaka fram det mesta.

1963 17M Super sa du förresten, nu vaknade jag till :D... (och en Musse att pussla ihop, det slår min skrotvalle, sån lyllo...;))
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

janebrink
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 03, 2016 11:53 pm
Namn: Anders Janebrink
Ort: Kode
Kör: Mustang HT ´69, Taunus 17m Super ´63

Inläggav janebrink » mån mar 07, 2016 4:23 pm

Tackar för info! :)
Trodde de va värde mer än så faktiskt. Hittade nån sida i England där priserna låg mellan 2900-4900£, beroende på skick. Efter vad jag fått förklarat för mig så va de just Deluxemodellerna som var tvåfärgade. Men svårt att hitta nån info. :D men jag får väl forska lite i originalkulörer osv.
Fick just reda på att den är inte inreggad med "moderna" plåtar. Utan har de gamla svenska plåtarna på sig. Vad detta innebär i praktiken är jag fruktansvärt dålig på.

Japp en 17m super. :) fyrdörrars dessutom! :D
bytte till mig den mot en defekt traktorgrävare i höstas.
Upptäckte dock några liter vatten i oljetråget, plus det kombinerade insuget/grenröret är rejält sprucket. Så lite fix krävs.
Du har möjligtvis inget sådant rör liggandes?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån mar 14, 2016 5:28 pm

Jovars :), men ta det bara som en fingervisning utifrån vad jag stött på genom åren. Säkert finns de som är villiga att slanta upp men av vad jag sett av sorgligt bortglömda exemplar i uthus så är intresset och prisbilden klen för bilar som inte är besiktningsfärdiga/tillfälligt avställda. Fixar man upp en kan man på samma sätt inte räkna med att få igen pengarna vid försäljning som om man sänker dem i en Escort mk 1/mk 2. Inte för att dissa modellen, men det är ett annat läge i UK där de alltid varit tacksamma ämnen för trimning och har en nostalgisk aura av "allas" ungdomsbil på samma sätt som Volvo Amazon hos oss. De har också ett omfattande utbud av reservdelar runt hörnet tack vare ett starkt stöd i veteranbilshobbyn därborta.

Edit: Btw, här finns lite tekniska tips etc kring de små sidventilarna som tydligen rejsas än i klassiska gocarts: http://bucklercars.com/bucklercarsforum/index.php?board=3.0

Min 17m Super också :D, fast den har stått torrlagd i många år nu i väntan på att jag ska bestämma mig för vad den ska bli när den blir stor - sleeper förstås, eftersom det mesta var rostätet (det mesta lagat sen dess) och delar... jaa, där får man vara sin egen privatdeckare. Men det är en Ford så inget är omöjligt. Lite nya smarta tips driver den mot att bli diskret elak :cool:, vi får väl se var det landar när jag inventerat skrotstacken. Nä, tyvärr har jag inget grenrör utan spricka till 17m:s OHV-rakfyra utan det är en av bristerna jag själv gått bet på att åtgärda. Verkar vara typfel att de överhettar, förslagsvis kolla med byskrotar i skogslänen där nån ännu kan sitta på nåt. Bästa tips jag kan annars ge är att det kan gå att svetsa - har en del garagetips om hur som jag samlat från gamla rävar som kunde det där, det kan jag knacka ner och göra en svetstråd :D på om intresse finns. Annars kanske det möjligen går att använda grenröret från en engelsk Consul/Zephyr OHV-rakfyra spånar jag, de är nämligen originalet till Taunus OHV-motorn men inte helt lika (obs att de engelska motorerna dessutom inte är metriska).

Vatten i oljetråget? Ajajaj... låter som att den frusit sönder. Kanske läge att överväga motorbyte?

Det där att Taunusen trillat ur Bilregistret bör inte ställa till några större problem annat än med att nån byråkrat kan bli trött :D av att leta papper, för de har inte de gamla länsregistren i datorn men jag läste nånstans att tanken är att scanna in alltihop när nån hinner. I och med att du har gamla skyltar bör det vara ganska enkelt att återinföra bilen i rullorna, men det kan ta ett tag och det kostar en administrationsavgift. Slå en signal till Trafikverket så hänvisar de säkert till rätt handläggare. Har för mig att alla papper samlats på samma arkiv numera, så de fixar det nog innan sommaren om de får en knack på axeln nu.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)