Ryckig gång!

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Ryckig gång!

Inlägg av Andreaså »

Min Consul 2000 -75 går lite ryckigt på jämn gas. Vid acceleration går den jämt och fint men när jag ligger i jämn hastighet så rycker den. Även på tomgång avgaspuffar den en del. Är det någon som känner igen detta? Motorn är för övrigt en helt vanlig pinto i orginalutförande.

Tags:

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Låter som den snål rycker, börja med att ställa upp co halten hjälper inte det kan en bestyckning av förgasaren behövas.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Ja bilen har inte varit i drift på drygt femton år. Var in och besiktade för ett par dagar sedan och då fick jag skruva in co skruven ganska rejält för att den skulle få godkända värden. Troligtvis där problemet ligger då :-) Finns det någon grundinställning på co skruven jag kan utgå från vid justering?

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Ok då förstår jag. Jag kollade nyss och skruven vsr urskruvad drygt 1.5 varv. Bilen hade 1.7 i CO på besiktningen. Ska prova skruva ut den typ kanske 2-2,5 varv och se vad som händer. Ska jag tro misab bör co halten med en weber 32/36 ligga runt 2.5 om dom är bra inställd.

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Ja CO skruven gjorde ingen skillnad mer än på tomgången. Den är inte jämn i sina ryck. Om jag stannar längst vägen och stänger av bilen i några minuter och sedan börjar köra så rycker den inte förrän efter några minuter. Ibland mer och ibland mindre. Gjorde igen skillnad att montera bränslefilter och rengöra förgasaren.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om du inte haft ur något tändstift så kan det vara värt en kik. Det gav iofs mycket säkrare vägledning förr när bensinen var blyad och en solgul ton var det perfekta (utom för Renault-motorn i DAF - i de bilarna var det ett friskhetstecken om de var rödbrända), men även dagens crackade restprodukt ger en viss vägledning - är stiftet helt vitt balanserar den mot för snålt men det vanliga på en orenoverad pinto är förstås en lätt sotighet :p och även skicket på elektroderna som rundas av utav hettan ifall det går alldeles för torrt. Samma var det med utsläppen som kunde utläsas som en metallgrå ton i avgasröret om allt var okay - numera är det ingen större nyansskillnad oavsett, en gammal motor brukar mest bara skvallra på om den går fett. Ja, 4,5 % var max för CO-värdet på 1974-80 eller nåt iaf enligt gamla normer. Uppåt 10% max för NoX har jag för mig, det värdet brukar raka iväg upp om motorn går för snålt.

En gammal Pinto som stått i många år, där kan man förstås även misstänka att ventiltätningarna (av Neopren - tål bara runt 100 grader) torkat ihop och börjat läcka för det brukar vara nummer ett att byta efter kamremmen. Jag kommer att tänka på en kille som var obekant med de här motorerna och sålde sin Granada billigt för att han trodde motorn var tvärslut... köparen var däremot hemma på bitarna så hans första åtgärd var att byta tätningarna och sen gick den som ett skott (nåja), säljaren blev mindre glad :banghead::p. Samma med en kompis dito som stått i lada runt ett decennium, den hade gått under tiotusen mil men maxade 70 och hackade illa men med nya tätningar blev den helt frisk igen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5816
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Om du inte haft ur något tändstift så kan det vara värt en kik. Det gav iofs mycket säkrare vägledning förr när bensinen var blyad och en solgul ton var det perfekta (utom för Renault-motorn i DAF - i de bilarna var det ett friskhetstecken om de var rödbrända), men även dagens crackade restprodukt ger en viss vägledning - är stiftet helt vitt balanserar den mot för snålt men det vanliga på en orenoverad pinto är förstås en lätt sotighet :p och även skicket på elektroderna som rundas av utav hettan ifall det går alldeles för torrt. Samma var det med utsläppen som kunde utläsas som en metallgrå ton i avgasröret om allt var okay - numera är det ingen större nyansskillnad oavsett, en gammal motor brukar mest bara skvallra på om den går fett. Ja, 4,5 % var max för CO-värdet på 1974-80 eller nåt iaf enligt gamla normer. Uppåt 10% max för NoX har jag för mig, det värdet brukar raka iväg upp om motorn går för snålt.

En gammal Pinto som stått i många år, där kan man förstås även misstänka att ventiltätningarna (av Neopren - tål bara runt 100 grader) torkat ihop och börjat läcka för det brukar vara nummer ett att byta efter kamremmen. Jag kommer att tänka på en kille som var obekant med de här motorerna och sålde sin Granada billigt för att han trodde motorn var tvärslut... köparen var däremot hemma på bitarna så hans första åtgärd var att byta tätningarna och sen gick den som ett skott (nåja), säljaren blev mindre glad :banghead::p. Samma med en kompis dito som stått i lada runt ett decennium, den hade gått under tiotusen mil men maxade 70 och hackade illa men med nya tätningar blev den helt frisk igen.
härligt,, min pinto rycker oxå,, den har dock nya tätningar så kanske ska kika över slnagar,, ska byta förgasare nu i maj tänkte jag,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:kopfkratz:exclaim: Där sa du nåt, Jörgen! :) Torrspruckna slangar och igensotad EGR-ventil är ju andra klassiska felkällor på bilarna med 70-tals avgasrening, eller avverkade vi det i listan? Nåväl, jag kommer att tänka på att i ett fall berodde ryckig gång på en Pinto-motor för min del på att insugspackningen gått sönder en aning. Fann det med den enkla klassikern att spraya startgas nära de ställen där jag kunde misstänka läcka och när jag duschade vid packningen steg tomgången. Bytte insugspackning och sen gick motorn helt okay igen.

(:nono::confused::ok: Disclaimer för nytillkomna: man ska alltid vara extremt försiktig med detta trick, jag har själv sett en kille sätta eld på sin overall på det här sättet när motorn hostade till och gav en backpuff mitt i jobbet - startgas består i huvudsak av bensin och eter, den gamla sorten var ren eter = ännu mer lättantändligt och mycket starkt bedövande)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Jag håller på att kontrollera motorn lite idag, brytaravståndet låg på 0.60. Är det rätt? Jag har för mig att det ska vara 0.40. Hur som helst var tändstiften spännande att se på. Jag bifogar en bild på hur dessa ser ut. Vad tror bi om stiftet i cylinder fyra? Det längst till höger. Tjuvluft?
Bilagor
image.jpg

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

En annan sak är att den går bara ryckigt när motorn är varm. När den är
Kall så går den jämt och fint men när värmen går upp så börjar rycken. Jag utgår från att när choken släppt blir blandningen fel. Jag chansade och beställde en ny insugspackning som jag ska försöka hinna med att montera under helgen. Jag bytte även ordning på stiften och körde en 2-3 mil och stiftet på fyran som var brunt vid montering var vitt efter provturen.

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

har du kollad ventil spel
låter som en ventil som inte täter riktigt
ta en komp test så ser du om en ventil läcker
prova båda varm o kall

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Då ska jag undersöka det också! Den är för övrigt väldigt tyst i gången, finns Inga som helst ljud av ventiltick. Det kan ju vara så att någon justerat lite för mycket.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter som en bra idé, Pinton brukar bara vara helt tyst i ventilerna när den är, jag menar var, nästan ny (ack, vilka ljudminnen :wheelchai :D). Lite gnek kom rätt snabbt om inte oljan kollades enligt handboken, men förstås inte det ljud av bönsyrsor man brukar förknippa med högmilarna. Det där med rätt tändgap står i handboken som jag tyvärr inte har i närheten, men jag brukar väl ställa brytargapet på ca 0,45-0,50 mm om jag inte tappat minnet helt :Odd:. Det är aningen godtyckligt så 0,60 är övre gräns och 0,40 nedre, igen om jag minns rätt alltså. För lite är enkelt, då blir det brännskuggor fort på kontaktytorna. Den late :j: gör som jag :rolleyes: och använder en radiomejsel - stick in klingan ca halvvägs så blir det ett hyggligt korrekt mått ifall bladmåttsatsen är på vift.

Teoretiskt kan det alltså vara del i felet om fördelaraxeln glappar så att det slår upp större ibland. Vicka och dra lite i axeln, den ska inte ha något kännbart spel i sidled (radiellt) och bara lite uppåt/nedåt (axiellt på verkstadsspråk) men man brukar få acceptera ett par mm när Pinto-motorerna gått uppåt 20.000 mil och oljepumpen som driver fördelaren börjat sätta sig lite. Gammalt raggartrick när det börjar bli illa är att hitta en eller ett par planbrickor med samma mått som axeländen och pillra dit som mellanlägg.

Stiften på bilden ser ut som man kan vänta sig, tjärbeläggningen skvallrar om slitna ventiltätningar särskilt på 2:ans och 3:ans cylindrar medan fyran ser ut mer som att den fått dåligt med bränsle än att den ska ha jobbat särskilt hårt. Det där med lite olika soppatilldelning är en bit av konstruktionen med originalinsugets plenum men inte så påtagligt att det stör funktionen. Vakuumet vill inte riktigt räcka dit bort. Har för mig att fyrans stift brukar gärna vilja kärva fast lite just för värmeansamling p g a tändföljden, men den hetaste punkten är platsen där avgaserna från 3:an och 4:an strömmar ihop så är grenröret rött ovanpå vid 3:an så har den gått magert. I värsta fall kan det spricka där i hot-spoten som blir på höga varv om det är ett av de gamla med ett dike där, senare grenrör på de äldre Pinto-motorerna är plana så där är risken ganska obefintlig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Jag provade tidigare under dagen att sätta dit nya brytarspets och ställde den på 0.40, den blev helt klart bättre! Första milen röck den inte alls, sen började det rycka igen. Dock upplever jag att det blev helt klart bättre! Jag ska ta en titt på fördelaren och se om den glappar. Tack så mycket för all tips och hjälp! Jag tror inte jag ens hade funderat i dessa banor utan hjälp! :)

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Jag har kontrollerat fördelaren och det finns inget glapp så jag ställde in brytaren på 0.50, öppnade även upp och kontrollerade ventilspel, en insugsventil var lite tight och låg på 0.15, övriga var exakta. 0.20 och 0.25 kall motor. Kamaxeln var för övrigt helt osliten. Har inte hunnit ta ev provtur idag ska testa imorgon påväg till arbetet.

Skriv svar