Sida 2 av 2

Postat: tor mar 31, 2016 1:18 pm
av gxlv8
har du kollad ventil spel
låter som en ventil som inte täter riktigt
ta en komp test så ser du om en ventil läcker
prova båda varm o kall

Postat: tor mar 31, 2016 1:22 pm
av Andreaså
Då ska jag undersöka det också! Den är för övrigt väldigt tyst i gången, finns Inga som helst ljud av ventiltick. Det kan ju vara så att någon justerat lite för mycket.

Postat: tor mar 31, 2016 1:25 pm
av Släggmek
Låter som en bra idé, Pinton brukar bara vara helt tyst i ventilerna när den är, jag menar var, nästan ny (ack, vilka ljudminnen :wheelchai :D). Lite gnek kom rätt snabbt om inte oljan kollades enligt handboken, men förstås inte det ljud av bönsyrsor man brukar förknippa med högmilarna. Det där med rätt tändgap står i handboken som jag tyvärr inte har i närheten, men jag brukar väl ställa brytargapet på ca 0,45-0,50 mm om jag inte tappat minnet helt :Odd:. Det är aningen godtyckligt så 0,60 är övre gräns och 0,40 nedre, igen om jag minns rätt alltså. För lite är enkelt, då blir det brännskuggor fort på kontaktytorna. Den late :j: gör som jag :rolleyes: och använder en radiomejsel - stick in klingan ca halvvägs så blir det ett hyggligt korrekt mått ifall bladmåttsatsen är på vift.

Teoretiskt kan det alltså vara del i felet om fördelaraxeln glappar så att det slår upp större ibland. Vicka och dra lite i axeln, den ska inte ha något kännbart spel i sidled (radiellt) och bara lite uppåt/nedåt (axiellt på verkstadsspråk) men man brukar få acceptera ett par mm när Pinto-motorerna gått uppåt 20.000 mil och oljepumpen som driver fördelaren börjat sätta sig lite. Gammalt raggartrick när det börjar bli illa är att hitta en eller ett par planbrickor med samma mått som axeländen och pillra dit som mellanlägg.

Stiften på bilden ser ut som man kan vänta sig, tjärbeläggningen skvallrar om slitna ventiltätningar särskilt på 2:ans och 3:ans cylindrar medan fyran ser ut mer som att den fått dåligt med bränsle än att den ska ha jobbat särskilt hårt. Det där med lite olika soppatilldelning är en bit av konstruktionen med originalinsugets plenum men inte så påtagligt att det stör funktionen. Vakuumet vill inte riktigt räcka dit bort. Har för mig att fyrans stift brukar gärna vilja kärva fast lite just för värmeansamling p g a tändföljden, men den hetaste punkten är platsen där avgaserna från 3:an och 4:an strömmar ihop så är grenröret rött ovanpå vid 3:an så har den gått magert. I värsta fall kan det spricka där i hot-spoten som blir på höga varv om det är ett av de gamla med ett dike där, senare grenrör på de äldre Pinto-motorerna är plana så där är risken ganska obefintlig.

Postat: tor mar 31, 2016 3:59 pm
av Andreaså
Jag provade tidigare under dagen att sätta dit nya brytarspets och ställde den på 0.40, den blev helt klart bättre! Första milen röck den inte alls, sen började det rycka igen. Dock upplever jag att det blev helt klart bättre! Jag ska ta en titt på fördelaren och se om den glappar. Tack så mycket för all tips och hjälp! Jag tror inte jag ens hade funderat i dessa banor utan hjälp! :)

Postat: fre apr 01, 2016 4:21 pm
av Andreaså
Jag har kontrollerat fördelaren och det finns inget glapp så jag ställde in brytaren på 0.50, öppnade även upp och kontrollerade ventilspel, en insugsventil var lite tight och låg på 0.15, övriga var exakta. 0.20 och 0.25 kall motor. Kamaxeln var för övrigt helt osliten. Har inte hunnit ta ev provtur idag ska testa imorgon påväg till arbetet.

Postat: mån apr 11, 2016 5:11 pm
av granadadr
på min scorpio så har jag konstaterat att det är ventiltätningarna,, bytte stift för 3 veckor sen,, bilen går ryckigt å bluddrar på tomgång,, kollade kompressionen för ett par dagar sen,, 2 stift var äckliga å sörjiga,, de andra lite magra,, men kompet var perfekt,, 11,5 på 2 cyl,, 12 på 2 så meo ventiltätningarna som spökar

Postat: tor apr 21, 2016 2:12 pm
av Andreaså
Mitt problem var så enkelt så det blev pinsamt.. Jag bytte stift och efter det går motorn helt perfekt genom hela registret :E Ska dock renovera toppen då den blåryker ganska rejält vid start och när den är
är kall.