Sida 1 av 1

Minilight fälgar till Capri?

Postat: tor apr 21, 2016 12:33 pm
av HM-R
Hej tänkte skicka efter från Midlands i England till min original Capri Mk1 3000.
Någon spm vet om dom här fälgarna passar rakt av utan att ta i .
Tackar på förhand....

http://www.johnbrownwheels.com/Shop/P-2 ... ET-7.html#

Postat: tor apr 21, 2016 4:44 pm
av therealpinto
Med ET -7 så kommer det att vara tajt mot skärmkanterna. Min egen erfarenhet är att jag tycker att det blir för trångt med det ET-måttet men jag vet att flera andra gillar det stuket.

Om det tar i eller inte, beror delvis på vilka däck du väljer, delvis på hur hög och hård fjädring du har. Det skiljer också lite mellan olika Capri - toleranserna var inte perfekta från fabriken och många bilar har ju nu bytta skärmar och skärmkanter vilket gör att de ser lite olika ut.

Är det din bil på bilden, så ser den där ut att ha fälgar med ungefär samma mått - i så fall kan du ju jämföra.

Gustaf

Postat: tor apr 21, 2016 6:11 pm
av Löörsa
Bygg bilen efter hjulen 😀 förstår om du inte vill bredda å dola med det men jag skall kolla upp vad jag har på mina revolution fram, de sitter som handen i handsken på mk1 och är 7" fram. Bak har jag 8" men där har jag fått bredda skärmkanter ett par cm för att få plats med 235/50-13 men med 205/60 går det fritt om man inte sänker alt för mycket. Tror för övrigt att bror min har sådana fälgar på en av sina mk1or med 185/60-13 och det gick jättebra.

Postat: tor apr 21, 2016 8:42 pm
av HM-R
therealpinto skrev:Med ET -7 så kommer det att vara tajt mot skärmkanterna. Min egen erfarenhet är att jag tycker att det blir för trångt med det ET-måttet men jag vet att flera andra gillar det stuket.

Om det tar i eller inte, beror delvis på vilka däck du väljer, delvis på hur hög och hård fjädring du har. Det skiljer också lite mellan olika Capri - toleranserna var inte perfekta från fabriken och många bilar har ju nu bytta skärmar och skärmkanter vilket gör att de ser lite olika ut.

Är det din bil på bilden, så ser den där ut att ha fälgar med ungefär samma mått - i så fall kan du ju jämföra.

Gustaf
Jo det är allt min bil ,det tar i lite ibak men det sitter 195/60 o på dom som jag tänkt beställa är 185/60. Jag har allt en breddad Mk1 till som jag börjar på nu efter många år i dvala

Postat: tor apr 21, 2016 8:47 pm
av HM-R
Löörsa skrev:Bygg bilen efter hjulen 😀 förstår om du inte vill bredda å dola med det men jag skall kolla upp vad jag har på mina revolution fram, de sitter som handen i handsken på mk1 och är 7" fram. Bak har jag 8" men där har jag fått bredda skärmkanter ett par cm för att få plats med 235/50-13 men med 205/60 går det fritt om man inte sänker alt för mycket. Tror för övrigt att bror min har sådana fälgar på en av sina mk1or med 185/60-13 och det gick jättebra.
Ja kan du du kolla med din bror vore snällt. Även vad det är för skillnad på Minilight o Superlight fälgar dom ser ju ungefär lika dana ut....

Postat: fre apr 22, 2016 1:22 pm
av therealpinto
Ska man vara petig och gå efter STRO (däckbranschen) rekommendationstabell så är 185/60-13 för smalt till 7" fälg. Jag tycker inte att det är så snyggt med stretch på en gammal bil (eller inte alls...) men jag är väl gammalmodig :-)

Min uppfattning är att Minilight och Superlite är olika varumärken (olika tillverkare) men det kan vara fel.

Gustaf

Postat: fre apr 22, 2016 8:38 pm
av HM-R
therealpinto skrev:Ska man vara petig och gå efter STRO (däckbranschen) rekommendationstabell så är 185/60-13 för smalt till 7" fälg. Jag tycker inte att det är så snyggt med stretch på en gammal bil (eller inte alls...) men jag är väl gammalmodig :-)

Min uppfattning är att Minilight och Superlite är olika varumärken (olika tillverkare) men det kan vara fel.

Gustaf
Det var vad dom levererade på fälgarna om man köpte med däck dom smalaste var 175/50 på Midlands.. men jag håller med dig det är nått nutt påfund bland dagens glin eller ungdom med bred fälg o smala däck??

Ingen

Postat: sön apr 24, 2016 3:50 pm
av HM-R
Ingen som vet?

Postat: sön apr 24, 2016 10:16 pm
av Släggmek
Lite trött :j:, så om jag missuppfattat frågan :confused: sorry, men chansar :D.

På mina antikverade 5" Rostyle-plåtisar som satt original på tidiga Taunus XL och innan dess vissa Cortina mk II och vad jag vet en del Capri mk I så var det (om jag minns rätt) 175-80/13 som standard (med 185:or sväller det ut lite). Som jämförelse har en del Porsche originalmonterade 1 cm smalare däck än standardnormen anger att fälgarna borde ha och enligt fabriken ska detta vara för att ge extra stadga vid hård kurvtagning. När jag stod en tid och krängde däck ville folk ofta ha 1 eller 2 cm bredare för ett fetare utseende men mer än så ger risk för att kränga av däcket vid hård körning så man kan nog beräkna samma gräns neråt. Sökte och fann en engelsk diskussion om ämnet breda hjul på Capri, kanske kan ge lite om tråden tar fart: http://www.fordcapriforum.com/forum/vie ... 13&t=49947

Apropå, och nog ett viktigt sånt :busted_co - Stölderna av Capri verkar ha ökat i UK och tydligen har tjuvarna vaknat för att sätta spårutrustning på bilarna vid utställningar etc., lär väl vara en tidsfråga innan fenomenen når Sverige med EU:s öppna marknad. http://www.capripower.co.uk/forum/index ... ntry377840

Postat: mån apr 25, 2016 5:59 am
av therealpinto
Det är ett "nytt påfund" med för smala däck...

Det "räddar" montering av fälgar som breddar för mycket utåt i vissa fall. En del tycker det är snyggt... Om de inte vill leverera fälgarna med rätt däck tycker jag du ska köpa däck någon annan stans.

Gustaf

Postat: tis apr 26, 2016 6:27 pm
av HM-R
therealpinto skrev:Det är ett "nytt påfund" med för smala däck...

Det "räddar" montering av fälgar som breddar för mycket utåt i vissa fall. En del tycker det är snyggt... Om de inte vill leverera fälgarna med rätt däck tycker jag du ska köpa däck någon annan stans.

Gustaf
Så sant så

Postat: tis apr 26, 2016 6:28 pm
av HM-R
Tackar för info...