Ekonomiplåt

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
HM-R
Erfaren
Inlägg: 80
Blev medlem: tor jan 17, 2013 6:37 pm
Namn: Urban H
Kör: Capri gtxlr 3.0 Mk1 , Capri gtxlr 3.0 Mk1 turbo, Mondeo ST220, Mondeo 2,0TDCi, Sierra Cosworth
Ort: Vara
Medlemsnummer: 421
Kontakt:

Ekonomiplåt

Inlägg av HM-R »

Hej någon som har tips på var man kan köpa ekonomiplåt till Capri Mk1.
I Sverige eller England , Kollat på Capri klubben England dom har en del...

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Jag stötte på en engelsk firma som har en del till Capri när jag letade annat häromdan: http://magnumclassicfordpanels.co.uk/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

ExPressed Panels, http://www.steelpanels.co.uk har också rätt mycket.

Kvaliteten varierar förstås men det finns inte så himla mycket att välja på.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

jävlar va dyrt
plåt är till capri´n. när man är van att handla till hundkojan
skulle behöva en ny front Valance men inte för 783 pund
då gör jag en själv

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, det är ju en ruskig skillnad i pris på ett slätt plåtark av bra kvalitet från järnhandeln och en tillstampad bit med artikelnummer men ändå ofta både dålig passform och stålkvalitet. Frontplåten på en Capri är ju ingen avancerad profil så har du lite plåtslagarvana så tycker jag du kan gott prova på att göra en själv i 0,8 mm vanlig "svartplåt" (jag gillar 1 mm men det är lite bökigt att kurva). Man kommer långt med en billig sats plåthammare och mothåll från kedjebutikerna om man hittar känslan för jobbet.

Hittar du några gamla lagerhyllor som går att få av färgen från lite enkelt så duger de gott som material, de är gjorda av renare stål än mycket av ekonomibitarna på bilmarknaden. Som jämförelse i kvalitet har det hunnit rosta nya hål i originalgolvet på mitt 17M "evighetsprojekt" :^o intill lagningsplåtarna skurna ur en butikshylla som jag la in för några år sedan, men lagningarna visar knappt en prick trots att de bara är riktigt skyddade på undersidan och har enbart en strykning av linolja på ovansidan.

En av de svåra grejorna att hålla reda på för oss amatörer är att veta hur kraftens motreaktioner hamnar vid bearbetningen och får plåten att samtidigt slå sig åt motsatt håll i något annat hörn ifall man koncentrerar för mycket av bearbetningen på ett ställe i taget, men prova i så fall med att göra mittpartiet som ett stycke och gör de kurvigare ändarna var för sig. En enkel profilmall som den här http://m.clasohlson.com/se/Profilmall/Pr408323000 är en bra hjälp för att hålla koll så att måtten stämmer med originalplåten, ta gärna några mått med nån decimeters avstånd och rita upp hela profiler på kartongpapper att ha tillhands under arbetet för kontrollmätning så blir det lättare att hålla reda på. Med gott om tid och hyfsat med tålamod går det att få till riktigt bra.

Sen finns ju alltid instruktionsfilmer på Youtube etc för att se hur proffsen gör. Se t ex instruktionsvideos av Lazze http://www.lazzemetalshaping.com/ (finn "Free Videos" i vänsterspalten), USA-svensk som jobbat med många superstreetrods och sök även på YT efter de långa informercial-filmerna som Eastwood Company gjort tillsammans med många kända namn inom bilhobbyn. Väldigt sevärda även om man så klart hela tiden får höra vilka av just deras produkter man bör använda för jobbet...:D

Kom att tänka på: Vill man gå old school utan plastspackel och speciellt då tenna svetsfogarna för att tätas allra bäst så brukade forna dagars bilplåtslagare laminera in bladmässing (tunna skikt likt bladguld) i tennet för att minimera risken för genomsprickning när plåten flexat några år. Fick tipset från en gammal bilplåtis i bekantskapskretsen som var i branschen på 60-talet, så just det är ingen vandringssägen från nätet eller eget hyss :smash:. Tja, resten är standardförfarande som går att läsa lite varstans, t ex se till att hålla plåten vid ungefär samma temp som tennet annars kan det släppa senare p g a dålig vidhäftning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst är det dyrt men en "äkta" front valance till Capri är hela panelen från slam panel eller dess underkant (där huvlåset sitter) ned till karossens avslutning så det är en ordentligt komplicerad del. Det är inte bara "sandplåten" under stötfångaren.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo, man får räkna med att det kostar en bra del extra till lågseriemodeller och äldre karosser var sällan konstruerade som särskilt effektiva att tillverka. Consul-serien som i viss mån föregick med sin Consul Capri-coupé fasades ut bra mycket därför.

Nå, exemplet förutsatte att den inte rostat ut helt i nosen utan bara nertill men behöver man byta hela så borde det väl gå att smida till det som ett plåtpussel och svetsa samman bit för bit. Metoden brukar funka för mig iaf och besiktningen har aldrig klagat (iofs, jag har inte pekat ut precis varenda svetsfog heller, men någorlunda väl utfört så ska det ju hålla vid en krock ändå).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
HM-R
Erfaren
Inlägg: 80
Blev medlem: tor jan 17, 2013 6:37 pm
Namn: Urban H
Kör: Capri gtxlr 3.0 Mk1 , Capri gtxlr 3.0 Mk1 turbo, Mondeo ST220, Mondeo 2,0TDCi, Sierra Cosworth
Ort: Vara
Medlemsnummer: 421
Kontakt:

Tackar

Inlägg av HM-R »

Ok tackar för svaren får kika lite eller om man ska köpa Falsmaskin för pengarna i stället. Har inte Burton nått??

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Burton tror jag inte har någon plåt alls.

Det dyker ju upp en del på Blocket och liknande emellanåt så jag har försökt köpa där när det är saker jag tror att jag behöver så småningom. Men är det lite brådis så blir det svårare.

En del Caprispecialister har också lite, kolla annonserna på http://www.capripower.co.uk

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar