Köpguide Taunus P3/P5 ?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
ghiagubben
Nybörjare
Namn: L W
Kör: Mondeo Steel kombi -05

Köpguide Taunus P3/P5 ?

Inlägg av ghiagubben »

Hej!

Fordfreak sedan mitten 70 tal. Ägt massa Fordar. Men aldrig någon P3/P5.
Någon som sett någon slags köpguide vad man ska titta efter om man skulle vilja ha en ??

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Kolla senaste numret av tidskriften Klassiker!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, de har fått till en rätt bra allmänhistorisk artikel om P5 men mycket till köpguide är det väl inte tyvärr. Har du tid att vänta nån dag så kan jag kasta upp lite bra-att-veta ur bibban jag samlat (evighetsprojekt...:yltype:).

Ska jag försöka sammanfatta kort, så är 17M P3 en moderniserad 17M P2 under skalet. Motorn som är en rak fyra av OHV-typ och baserad på engelska Consul/Zephyrs introducerad 1951, men Taunus maskin är metrisk och bara enstaka bitar är därför gemensamma. Den introducerades 1955 i P1/15M som 1,5 liter och förstorades något till 1,7 i P2 för att inte sänka prestanda i den tyngre bilen. P2 fick småningom bägge som val och i P3 tillkom dessutom en TS-version av 1,7-litern som i själva verket blev en ganska egen motor med få delar utbytbara "neråt" i hierarkin. 1964 ersattes vanliga 1,7 av 1,8 som är samma typ. Inga P3 såldes med 1,5-motorn i Sverige. De här motorerna är kända för sin driftsäkerhet undantaget kamdreven av fibermaterial som absolut inte får vara nerslitna (haveri runt hörnet), men det finns nytillverkat...har för mig de nya är av syntetmaterialet Novotex... ah, jag får slå upp detaljerna när jag hinner. Växellådan är helsynkad men barndomsminnen har att ettan krävde ändå att föraren var van vid att dubbeltrampa för att inte skorra på dreven. Iaf, vevaxeln - upp tills 1964 var det nog - är ihålig för att minska svängmassan men ett och annat brott har inträffat därför. En annan sak är att de klena länkarmarna i framvagnen brukade bändas/kvaddas vid även lätta avåkningar har det sagts mig (japp, även min egen bar bevis vid övertagandet :D). Nå, mer fakta kommer så fort jag har tid. Iaf, undvik bilar med rost i trösklarna. Det är flera plåtar på varandra (en fackverkskonstruktion) att åtgärda. Rost i dörrstolparna är enklare att åtgärda men lika vanligt, kolla att det inte gått hål i avsatserna framför vindrutan. Reservdelsfrågan är lite svår även om det finns rent märkligt gott om hyfsad begagnad plåt att få tag i, dock har den vissa slitdelar gemensamma med många andra tyska och engelska Ford ända upp på 70-talet. De ovala strålkastarna hittas på vissa Mercedes Unimog och även som H4 då, men man får söka i traktor/lastbilskatalogerna bland Hella-prylar - inga dussinvaror men det finns på marknaden. En intressant sak är att ju mer man kollar desto mer ser man klara likheter med Cortina mk 1 i uppbyggnad (minus styrningen) och många mått, så vill man modernisera en verkar det gå att följa samma koncept som funkar där.

Sen, 17/20M P5 är visserligen konstruerad utifrån P3 men det är mycket få delar som är utbytbara. V4-Motorn t ex togs från Taunus 12M (P4) som dumpades från USA i elfte timmen. Förstorad till både 1,5 och 1,7 fick den problem med överhettning men räddades av Saabs motoringenjörer som ville ha den också till sin 96 och resten är rallyhistoria kan man säga. De tidiga motorerna har öppna kylmantlar vilket gör att de inte är lika stadiga och täta som senare och de korta serierna försvårar reservdelsfrågan på vissa delar. V6 fanns som en tanke redan för P3 men som sagt blev det en helt ny större bil i stället (Taunus V4/V6 var början till Köln/Cologne-motorserien), med bl a större bromsar (servo på de flesta), kollapsibel rattstång och aningen bredare spårvidd plus att 12 volt el blev snabbt standard. Den har mera gemensamt med efterföljaren P7/P7b som bygger vidare på samma karosstomme men med många och löpande förbättringar.

Näe, jag måste rusa vidare, suck :(. Men lovar återkomma snart i ärendet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar