Granada motor fråga

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
johan corsair
Erfaren
Namn: Johan Östergren
Kör: Corsair Mondeo Fusion

Granada motor fråga

Inlägg av johan corsair »

Hej
Vilken växellåda passar till Ford Granada 3,0 V6 -75 motor?
Ford Sierra -86?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej...

Essex, som 3.0-motorn heter, har lite speciell bultdelning så det är bara 3.0 V6 och Essex V4 (1.7, 2.0) som passar.

Det går att hitta sprängkåpa till någon variant så man kan använda 5-växlad typ 9 (från V6, dvs Granada eller Sierra/Scorpio 2.8) men den är inte så enkel att hitta längre.

Burton Power har nytillverkade kåpor, både för Typ 9 och Borg Warner T5 från Sierra Cosworth, men de kostar en bra slant (över 500 pund).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Det stora problemet med Essex är väl placeringen av startmotorn, bultcirkeln annan än Cologne och rakfyrorna men kanske ett alternativ vore att tillverka en spacer för någon transkåpa som stämmer tillräckligt väl i övrigt, T5 finns ju i ett otal versioner eftersom det blivit något av en standard hos många koncerner fr om 80-talet. Nåt gammalt engelskt rykte (scrolla ner på http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=51065) säger att Type 9 5vx ska kunna användas bakom Essex V6 tillsammans med transkåpan från Consul V4 (tidig Granada mk 1), men det var nog bortåt 20 år sen jag såg en sån på en skrot. Iofs har jag för mig att tvärtemot folklorens sägner togs enbart västtyska Consul med Cologne 1.7 in här, men det pekar ju mot att en transkåpa från en Transit V4 (Essex alltså) från upp till 70-talets mitt borde kunna användas för att lösa problemet. Tänkbart men inte konstaterat, alltså :confused:;). T5-lådorna finns i otaliga versioner i olika bilmärken, hos Ford bl a i Mustang sen tidigt 80-tal men man bör inrikta sig på de modernare och starkare World Class (infördes på sena 80-talet har jag för mig) i så fall.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

johan corsair skrev:Hej
Vilken växellåda passar till Ford Granada 3,0 V6 -75 motor?
Ford Sierra -86?
känner en som ska sälja en vxl och koppling

Skriv svar