Cosworth 24v v6 i en Granada
- Tranada
- Nybörjare
- Namn: Jari Hedlund
- Kör: Mondeo ST Line, Granada 2.6, Scorpio Cosworth 24v Ghia, Transit mk2 pickup.
- Medlemsnummer: 393
- Kontakt:
Cosworth 24v v6 i en Granada
Hej.
Jag har tänkt montera en Cossie motor från en scorpio 95:a i min Granada 76:a 2,6 v6 manuel. Tänkte nu höra med er alla som varit med och som sitter på mycket know how om det finns något speciellt som man ska tänka på? Har en hel Scorpio 95:a Ghia med 24v v6 automat besiktigad donatorbil som jag tänkte slakta ned för detta. Kom gärna med tankar och tips. /Jari
Jag har tänkt montera en Cossie motor från en scorpio 95:a i min Granada 76:a 2,6 v6 manuel. Tänkte nu höra med er alla som varit med och som sitter på mycket know how om det finns något speciellt som man ska tänka på? Har en hel Scorpio 95:a Ghia med 24v v6 automat besiktigad donatorbil som jag tänkte slakta ned för detta. Kom gärna med tankar och tips. /Jari
Tags:
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Hej.Tranada skrev:Hej.
som jag ser det så blir ditt största bekymmer El härvan / datorn då denna arbetar med motor OCH lådan ( om du tänkte bygga om från auto till manuell ) samt även har stöld larmet i boxen....
det finns några som har splittat upp hela el-härvan och fått det att fungera med manuell låda..
Sen det med det praktiska så .. ja det går men behövs så klart en hel del pyssel och tålamod
//
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Tranada
- Nybörjare
- Kör: Mondeo ST Line, Granada 2.6, Scorpio Cosworth 24v Ghia, Transit mk2 pickup.
- Kontakt:
Hej.Granworth skrev:Hej.
som jag ser det så blir ditt största bekymmer El härvan / datorn då denna arbetar med motor OCH lådan ( om du tänkte bygga om från auto till manuell ) samt även har stöld larmet i boxen....
det finns några som har splittat upp hela el-härvan och fått det att fungera med manuell låda..
Sen det med det praktiska så .. ja det går men behövs så klart en hel del pyssel och tålamod
//
Hmm där fick jag verkligen något att bita i. Motorn hade jag tänkt styra med något annat däremot lådan hade jag ingen tanke på. Hade tänkt behålla den automat. Jag har ju en hel bil så visst kan man splitta kablaget mm. Men både larm och låda ?? Vilken manuell låda är att föredra ?
/Jari
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Enklaste manuella lådan är en MT-75 från en 2.9 12v, det är typ bolt on (ta svänghjul etc från 2.9 12v, glöm inte montera stödlagret i veven).
Alternativt kan du ta en äldre A4LD automatlåda utan elektronisk styrning.
Samtidigt tror jag inte man ska överskatta svårigheten i att använda hela motorpaketet komplett med växellåda och elektronik. Tar du med tändningslåset från Scorpion får du med PATS-funktionerna och då brukar man få det att fungera.
Gustaf
Alternativt kan du ta en äldre A4LD automatlåda utan elektronisk styrning.
Samtidigt tror jag inte man ska överskatta svårigheten i att använda hela motorpaketet komplett med växellåda och elektronik. Tar du med tändningslåset från Scorpion får du med PATS-funktionerna och då brukar man få det att fungera.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
MT-75 till 2.9 är väl inte helt enkel att hitta men det går ju.
Visst är det en del arbete med integrerade härvor men det handlar mest om att lägga ned tiden. En kille i Holland har ju byggt en Coupé med BOB och automat, minns jag inte fel kör han original motorstyrning. Elschema finns säkert att hitta om man googlar hårt, alternativt gullar med sin Fordhandlare.
Å andra sidan finns ju stand-alone styrning till automatlåda också, åtminstone Megasquirt har en del grejer som borde funka med A4LDE. Det krävs förstås en hel del research men få saker är omöjliga :-)
Gustaf
Visst är det en del arbete med integrerade härvor men det handlar mest om att lägga ned tiden. En kille i Holland har ju byggt en Coupé med BOB och automat, minns jag inte fel kör han original motorstyrning. Elschema finns säkert att hitta om man googlar hårt, alternativt gullar med sin Fordhandlare.
Å andra sidan finns ju stand-alone styrning till automatlåda också, åtminstone Megasquirt har en del grejer som borde funka med A4LDE. Det krävs förstås en hel del research men få saker är omöjliga :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Tranada
- Nybörjare
- Kontakt:
Ok. Jag hade tänkt att använda just megasquirt. Hade väl lite andra planer med motorn också typ nya grenrör och dubbelturbo. Dock så är det en bit bort men men. Tid har jag ändå tänkt att lägga.Får nog grotta ned mig lite mer i Megasquirt om det nu finns för lådan också så är det väl bara suga tag i det. Nästa steg blir att få tag på elschemat till Scorpan. Tack för tipsen
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Har ju gjort samma som du tänker dig fast i en Sierra. Ligger en tråd i projektdelen om du är intresserad av att läsa lite hur jag gick tillväga. Jag gick direkt på efternarknadssprut och manuell låda. Nu har jag aldrig åkte en scorpio cosworth men rent generellt så tycker väl folk att hela körupplevelsen förstörs av den sega automatlådan. Jag hade gått direkt på en manuell låda istället!
Om du väljer att inte genomföra projektet så är jag på jakt efter en extra BOB cosworth sexa så ska du sälja hojta till direkt
Vill ha en extra motor att överladda!
Lycka till med projektet!
Mvh Jimmy
Om du väljer att inte genomföra projektet så är jag på jakt efter en extra BOB cosworth sexa så ska du sälja hojta till direkt
Lycka till med projektet!
Mvh Jimmy