Växellåda P2 P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99

Växellåda P2 P3

Inlägg av RadarEnt »

På min P2 sitter en 3-växlad låda. Nu har jag fått tag på vad som verkar vara en 4-växlad från P3. Troligen en -62:a.
Nu undrar jag om det går att byta till den 4-växlade rakt av, eller om något måste modifieras?
Tänkte på växellänkage, splines till yoken och såna saker.

Har inte lyckats hitta några uppgifter om vad som skiljer lådorna åt.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Hmm... har för mig att det ska vara ganska rakt över att byta kompletta enheter men osvuret är bäst efter som jag aldrig gjort det själv (min erfarenhet är att Ford gjort det enkelt för sig överlag, kan vara lite frågetecken dock mellan lådorna i P3 och P5 eftersom Ford valde nånstans mot slutet av P3 att standardisera bultmönstret vilket gällde fram tills Duratec-linjen). Men iaf har inte jag heller läst något om större skillnader i länkage etc mellan 3- och 4-växlat utom att det förstås är fler delar inblandade på 4-växlat så du lär behöva flytta med rattstångslänkaget förstås. Här http://www.taunus-m.ch/technik_whb.html hittar du utdrag ur den tyska verkstadshandboken som PDF (jag har den kompletta utgåvan sparad från annat håll men då blir det att vänta tills jag har tid att leta :p). Växellådorna behandlas i kapitel 10 ("Getriebe, Lenkradschaltung") och det finns ganska bra bilder i materialet. Tydligen är det brytdatum vid januari 1961 för några skillnader i 3-växlad. Info om 3-växlad börjar vid 10-12 och 4-växlad vid 10-23. Kopplingen (omfattar både manuell och halvautomatisk Saxomat) behandlas i kapitel 4.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RadarEnt
Nybörjare
Namn: Reidar Mattsson
Kör: Taunus -59
Tourneo -95
Mondeo -99

Inlägg av RadarEnt »

Det ser onekligen ut att vara olika med länkarna.
Tyvärr skrotades p3:an ner för ca 35 år sedan och rattstången verkar inte finnas kvar.

Ok, 4v- lådan kommer jag så småningom att snygga till och byta packningar o.dyl.
Med lite tur dyker det upp någon lämplig rattstång så småningom.

Tackar för länken till PDF-filerna.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ah, det var ju synd att rattstången försvunnit. Fast här http://www.skrotblom.se/ finns det ju några ;) http://www.skrotblom.se/wp-content/uplo ... CF2194.jpg till salu. Det var relativt hyfsat skick på dessa P3:or när jag köpte lite ur dom för en bunt år sedan (vart tar tiden vägen?) och delar från några fler finns i förvar. Ute på fältet står också några 2-dörrars P2 av bägge serierna (den senare som smög fram bitarna som skulle ärvas till P3) men de har stått stilla sen bergis tidigt 70-tal så tyvärr finns knappast något mekaniskt i dom som fungerar (men glas och viss plåt är intakt). Vet inte hur bra möjligheter att skicka de har, dock. Jo, varsågod :), hoppas PDF:erna kan ge några tips.

Förresten så har P5 ungefär samma rattstång med samma ratt (och i hardtop coupén 20MTS en mindre vevig utväxling på snäckan) som till skillnad mot P3:s rattstång är en kollapsibel variant, så lite bättre krocksäkerhet ingår (P3:s originalstång brukar tryckas inåt/uppåt till en upprätt ställning vid svåra kollisioner). Bör vara mest bara att flytta över eftersom det är ungefär samma bitar tills P7-serien kom med annan ratt etc, men bäst att jämföra prylarnas längd och fästen eftersom det iaf på 70-talarna TC (vet ej om M-serien) smygändrades i splines på nedre änden så att man måste byta båda delarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ah, det var ju synd att rattstången försvunnit. Fast här http://www.skrotblom.se/ finns det ju några ;) http://www.skrotblom.se/wp-content/uplo ... CF2194.jpg till salu. Det var relativt hyfsat skick på dessa P3:or när jag köpte lite ur dom för en bunt år sedan (vart tar tiden vägen?) och delar från några fler finns i förvar. Vet inte hur bra möjligheter att skicka de har, dock. Jo, varsågod :), hoppas PDF:erna kan ge några tips.

Förresten så har P5 ungefär samma rattstång (med samma ratt och i hardtop coupén 20MTS en mindre vevig utväxling på snäckan) som till skillnad mot P3:s är en kollapsibel variant, så lite bättre krocksäkerhet ingår (P3:s originalstång brukar tryckas inåt/uppåt till en upprätt ställning vid svåra kollisioner). Bör vara mest bara att flytta över eftersom det är ungefär samma bitar tills P7-serien kom med annan ratt etc, men bäst att jämföra prylarnas längd och fästen eftersom det iaf på 70-talarna TC (vet ej om M-serien) smygändrades i splines på nedre änden så att man måste byta båda delarna.

Skriv svar