GXL 2,0 1972

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som sagt, typ 9 passar ganska rakt på (inte så konstigt eftersom Ford visst sålde Taunus med 5-växlat hihi) men kräver då 2.8 svänghjul för att det ska bli rätt med koppling och urtrampningslager. Du behöver en typ 9 från V6 vilket i praktiken betyder sen Granada 2.8i, Sierra 2.8i eller Scorpio 2.8i - men helst Sierra eller Granada så du får mekanisk hastighetsmätardrivning.

Det jag menade som skillnad mellan 2.9 12v och 24v, är mest att 12v är en stabil, bruksig motor som sällan går sönder eller strular, den har inga direkt svaga punkter. 24v har mycket modernare känsla men också ganska ömtålig kamdrivning där det inte är helt enkelt att hitta alla reservdelar.

Jag vet inte om mitt meddelande på Messenger gick fram till Ola men jag tar gärna dialog om hur man kan tänka, med eller utan maltdryck :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6234
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

2,9 svarar även bra med en turbo, utan att öppna motorn alls.
Och med 1972 års modell bör väl inte det vara problem Gustaf?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst, man kan bygga en Taunus -72 så den går att regga med 2.9 turbo men det kräver rätt mycket jobb i övrigt. Man måste ju byta även bakaxel och hela bromssystemet och ska man acceptera så mycket effekt som det handlar om bör man bygga en riktig fyrlänk eller torque arm (original upphängning är inte så bra). Även framvagnen behöver man jobba med för att det ska bli bra och lämpligt med den effekten.

Det gör att projektet springer iväg lite så man får ju överväga vad det egentligen är man vill ha.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Visst, man kan bygga en Taunus -72 så den går att regga med 2.9 turbo men det kräver rätt mycket jobb i övrigt. Man måste ju byta även bakaxel och hela bromssystemet och ska man acceptera så mycket effekt som det handlar om bör man bygga en riktig fyrlänk eller torque arm (original upphängning är inte så bra). Även framvagnen behöver man jobba med för att det ska bli bra och lämpligt med den effekten.

Det gör att projektet springer iväg lite så man får ju överväga vad det egentligen är man vill ha.

Gustaf
precis,, dock så finns ju en bra mall ;) för ett sådant bygge OM man vill :) som Gustav säger MKT jobb för att få lagligt ;)

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

Gustaf: Messengermesset verkar ha fastnat i cyberrymden, men det duger gott med ditt svar här ����. Jag ramlar in nån dag å surrar lite. Vet var du bor. Behövde inte ens kolla på Eniro. Visade min fru din bil å hon kände direkt igen huset. Är nog en skada hon fått efter hela livet som Kågebo ����������. Jo som sagt..... jag är ute på lite hal is med Ford, men det går ju lära sig som allt annat. Jag känner väl ungefär somså att ja kan det mesta utom EL. Innehåller något mer än plus, minus och Max en jordkabel så är jag stekt. ��

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

Du kan vara lugn gällande kapning och allt för mycket ombyggnad. Vi kommer nog originalrenovera så mycket som möjligt. Färgen kommer inte att bli original för den va tydligen orange från början. Framstolarna och bromsarna är redan bytta någon gång i historien. Stolarna är från en 74/75 med integrerat nackstöd och bromsarna gissningsvis Granada. Är dock inte 100 på dem men det verkar vara en vanlig uppgradering. Vad gäller motorn så duger det egentligen med original. Det är bara det att jag är allergisk mot förgasare så därav anledningen till varför jag kikar på andra alternativ. 5-växlat är också ett krav, både för bränsleförbrukningen men även så att det går att åka hyfsat tyst. Just nu lär jag mig bara Ford-världen 😇

Skriv svar