GXL 2,0 1972

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Taunus GXL 2,0 1972

Inlägg av Olasod »

På gamla dar (49) har jag ramlat över en GXL. Sonen som är 16 ska strax börja övningsköra och han dillar om en 142 eller en 240. Gissningsvis för att en kompis till honom har en sådan. Svaret blev dock ett skarpt NEJ från min sida. Jag har aldrig ägt en Volvo och som sådan ska jag dö så småningom. Nu till lite frågor som förbryllar mig. Jag har innan detta inlägg läst i stor sett varenda tråd om GXL på detta forum plus en herrans massa på utländska.

1. Är jag knäpp som funderar på byte till 2,9 motor? Tänkte mest att jag eventuellt sänker värdet på den för framtiden.
2. Min bil har 5-bultade fälgar men var jag än läser så ska TC Tanusarna ha 4-bultat på alla modeller. Ställde frågan till säljaren och han va rätt säker på att det var original. Hursomhelst så är ingenting annat ändrat på den, så det känns en smula konstigt att någon valt att byta till 5-bultat utan att byta bromsar????? Har sedan förstått att modellen innan TC hade fembultat. Kan min va en tidig 72a som fått överblivna delar från en 71a? Bryr mig inte egentligen men är vetgirig.
3. Finns nya vinyltak att få tag på eller måste man sy upp själv? Detsamma gäller innertak?

Kommer säkert med fler frågor vad det lider.
Ola

Tags:

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hej och välkommen.

1/
Sparar du alla prylar så det är enkelt att byta tillbaka ska det väl inte sänka värdet.
Men börjar du bygga om en massa så blir det nog en annan sak.
T.ex. hur har du tänkt göra med bränsle, vad jag vet fanns inte 2.9 med förgasare.
Ska du bygga eget insug för en förgasare så du slipper bygga om tank och bränsle ledningar ?
2/
Har aldrig sett eller hört talas om någon TC Taunus med 5-bultat och dom tidigare Taunusarnas ( P5 / P7 ) bromsar tror jag inte passar så där enkelt.
Om du lyfter av en trumma bak, ser det ut som om någon borrat om bult mönstret i driv axeln ?
3/
Vad gäller vinyltaket så visst kan det finnas någon som har något men troligtvis så blir det till att sy nytt.

// Micke

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Som sagt, hej och välkommen. :) Släpp inte ut grabben på halka med den innan han lärt in reflexen för att häva en sladd utan att tänka, jag bara säger. Man släpper gasen utan att trampa ur (viktigt!) så rättar de in sig snällt som regel.

1. Som Cosworth 4X4 sa. 2.9 byggdes enbart med insprutning; den är en vidareutveckling av 2.8i med stora skillnader och är närmast släkt med 2.4i som satt i engelska Granada-märkta Scorpio och 4.0L som vi mest har i Explorer (dock var det väl redan 1993 eller nåt de började ändras åt annat håll).

2. M-serien har knappt nåt gemensamt med Taunus-Cortina mer än att de delade de tyska V6-motorerna (Taunus>Köln>Cologne). Däremot finns rätt mycket matchning i bromssystemet med Granada mk I som i sin tur utvecklades från engelska Zephyr/Zodiac mk IV.

3. Vinylen utanpå är jag runt 90% säker på är densamma som på amerikanska Ford från samma period. Det är inte sytt utan först är det limmat våder utmed kanterna och sedan har det breda mittpartiet strykts med lim på kanterna och vikts in nån halvcentimeter (fållats som man gör när kläder sys) innan det pressats ner, det syns när man river loss det gamla. Kolla med nån jänkeprylfirma så finns det på löpmeter, eller så borde en sats för Mustang HT/Mustang II vara ganska precis rätt i måtten för en 2-eller 4-dörr men detta måste mätas upp förstås. Innertak och annan inredning, där är det mest bara begagnat att välja på. Huvudlagret brann upp på 70-talet och ekonomerna tyckte det var bortkastade pengar att ta upp nytillverkning för att ersätta.

Jarå, helt okay att komma med fler frågor i den takt de kommer upp :). Vi är fler lagom omoget gubbiga här :wheelchai (själv snart 52:D) som gillar att snacka klassiker.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hej lät mkt skumt det där med fälgarna,, bild?? man kan montera ett 2,8 eller 2,6 förgasarinsug på 2,9,, jag personligen hade monterat efi,, med catchtank,, är inte alls så komplicerat, som sagt behåll std grejjorna å borra så lite i bilen som möjligt inkl hatthylla å dörrsidor,, ;) tro mig man ångrar sig sen :)

ser just att vi bor i samma stad,, ;) tar gärna en titt på den om det hjälper :) du har även en Fordfrände I Kåge ;)

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

Jo jag har förstått att herr Ulander är en Fordfreak utöver det vanliga. Jag var själv Opel Ascona/Manta A-galen när det begav sig. Hade ett gäng sådana varav en 19 SR av varje. Ångra som alla andra en hel del försäljningar genom livet. Min egen erfarenhet av Ford från ungdomens dagar är en 2-dörrars 1600 L från 74 och en 1979 kombi som köptes när min son föddes 91. Den hängde med i ett å eller två och sen skroten.

Annars va Taunusar, Granadas och Consular något som det vimlade av i mitten-slutet av 80-talet. Bara i min kompiskrets räknade jag ut att vi hade 5 st Taunus GXL coupeer med sexa och två med Pinto från 74/75. De senare va en 2-dörrars och en 4-dörrars sedan. Vad jag vet finns ingen av dem kvar idag. Eventuellt kan min vara en av dem även om jag hittade den i Luleå. Fyra av de fem coupeerna i Skeå hade min färg, den femte var svart. Jag vet även av en 74/75 GL-coupe i stan med 2,0 Pinto. Tyvärr vill han inte sälja den, utan han drömmer om att någon gång restaurera den till sin forna glans.

Vad gäller 2,9 i vår bil så är det bara en tanke. Om Opel kan jag allt känns det som, men om Fords motorfamiljer så är jag ute på ny mark. Har googlat timtals varje kväll i två veckor så lite börjar sätta sig. Hittade en kille som konverterat 2,9 till manuell och lött om kabelhärvan för att få det att fungera utan automaten. För mig känns det som det kan vara vägen att gå. Byter jag så kommer det att bli ett byte för insprutningens skull så,det finns inte på kartan att jag installerar en förgasarversion. Då kan lika gärna 2,0an få leva vidare. Hur det än blir med den saken så ska det in en 5-petad låda. Har ett svagt minne av att de varvade onödigt mycket, men det vet ni bättre än jag. Hursom så skadar aldrig fler växlar.

Jag ska lossa en fram å en bakfälg å se vad som gjort å bultmönstret. Känns överkurs att ändra dessa bara för att man ramlat över ett gäng fälgar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej här också!

Just den bilen, Taunus med fembult, har rullat i Skellefteå för typ 20 år sedan (om jag inte minns galet). Jag tror att grabbarna Widelund hade lite koll på den? Minns jag rätt (men det är gissningar) så har någon konverterat med Granadagrejer fram...

Ett 2.9-byte kan ju göras helt reversibelt så jag skulle knappast tveka med tanke på bilens värde. Däremot får man fundera på hur man ska göra med reggning - men det beror också på vada som är gjort med tanke på fembult - kanske är det mesta klart för att köra bilen som ombyggt fordon, vilket underlättar en hel del.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

Nu har jag snackat med den som ägde den under några år på 80-talet. Det va inte han som hade bytt bromsarna, men jag fick veta mycket kul om bilen. Bland annat körde han den med en 2,6a som han själv renoverade. När han sålde bilen bytte han tillbaka till originalmotorn. Den va i rätt slitet skick redan när han köpte den så den fick sig sin första rostlagning redan då. Nya skärmar å lite annan ekonomiplåt, nya bussningar lite överallt och så vidare. Bilen har haft en smula tur då i stort sett varenda ägare har fixat lite men inte orkat, sålt den vidare till nästa som pysslat lite etc etc. Jag törs inte säga att den ska tillbaka i superskick nu heller men det är iallafall målet. I vinter kommer all rost att fixas. Inredning och vinyltak blir ett jobb för min fru. Sen får vi se hur det går. Målet är en fin bil med modern drivlina. Det lutar mot 2,9 med insprut å 5-växlat. Hittar jag en Cosworth 2,9a till vettiga pengar så........ vi får se. Den grejen grottar jag ner mig i senare. Jag kommer för första gången i mitt liv att försöka dokumentera allting i foton och text, men jag kommer inte att orka göra det här. Eventuellt startar jag en byggsida och länkar till den när och om jag kommit någon vart. Frågor och lite textinlägg om hur det går kommer jag däremot att dela med mig av här om någon vill.
Cheers Ola

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det låter trevligt!

Hör av dig om du vill ha mer tankar och råd om reggning av bilen.

En vanligt 2.9 12v är en trevlig motor men 24v är en helt annan sak. Lite mindre robust men en väldigt fin maskin.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Det låter trevligt!

Hör av dig om du vill ha mer tankar och råd om reggning av bilen.

En vanligt 2.9 12v är en trevlig motor men 24v är en helt annan sak. Lite mindre robust men en väldigt fin maskin.

Gustaf
personligen tror jag mer på 2,9 med förgasare :) men som sagt hör av dig,, Gustav och Ola coolt med konverterade bromsar :) ang härvan på 2,9 så fanns det olika boxar,, så man behöver ej löda :) iscorpio så fanns en plats för relä för aut,, å på man så var den bara byglad :)

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

therealpinto skrev:
En vanligt 2.9 12v är en trevlig motor men 24v är en helt annan sak. Lite mindre robust men en väldigt fin maskin.

Gustaf
Vad menar du Gustaf? Är den vanliga 2,9an ett bättre val än Cosworth?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Olasod skrev:Vad menar du Gustaf? Är den vanliga 2,9an ett bättre val än Cosworth?
jag gillar 12v :) dessutom så är den ju MKT lik en vanlig 2,3 2,6 och 2,8 :)

Olasod
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat
Ort: Kåge

Inlägg av Olasod »

Det är sant. Som alltid när jag ramlar över nya intressen så blir mitt surfande nästan maniskt. Jag är din bästa vän om du råkar bli utmanad i Quizkampen, TP eller annat som innehåller värdelöst vetande *garvar*. Skämt å sido...... dock har jag fungerat likadant ända sen lågstadiet säger min mor. Jag va sisådär intresserad av skolans påtvingade ämnen, men klarade mig hyfsat ändå. Däremot bodde jag på biblioteket redan från 8-9 års ålder och läste mer eller mindre igenom alla vetenskapliga tidningar de hade. Det spelade ingen roll om det handlade om jordens djur, rymden, mat, droger eller hur du trimmar din tvåtaktsmotor. Så här inefterhand vette fan om all den kunskapen gjort mig lyckligare men jag var en rörlig krabat i unga år och för den delen även nu, bortsett från att jag inte är så ung längre ������. Konstaterat är iallafall att vetgirigheten höll mig ifrån större snedsteg, typ droger eller större brott ✌��.

Well, nog om det...... hela denna vinter kommer i huvudsak att ägnas karosserijobb. Innan drivlinan är bestämd så räknar jag med att ha druckit åtminstone ett par öl eller en vinare med dig eller Gustaf, om ni inte är spiknykterister vill säga. Om så är fallet så får vi snacka samma skit över ett glas mormorssaft eller två ������. Bilen ska ju trots allt gå igenom besiktningen utan lögner. Hörde även att det bara är en 5-petad låda som passar i original växelspakshål. Om det stämmer vet ni bättre än jag? Hursom så ska spaken upp i originalhålet så vilken låda ska jag då leta efter?
Ola

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 552
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Nu är ju Scorpion så att du inte behöver bygla i reläboxen utan ta den biten av kabelstammen som går mellan växellådan och torpedväggen och bytt ut mot en ifrån Scorpio/Sierra med manuell låda och voila bara vrida runt nyckel och det fungerar. :) Har gjort det själv så jag vet att det fungerar.


Jan-Peter

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Olasod skrev:Det är sant. Som alltid när jag ramlar över nya intressen så blir mitt surfande nästan maniskt. Jag är din bästa vän om du råkar bli utmanad i Quizkampen, TP eller annat som innehåller värdelöst vetande *garvar*. Skämt å sido...... dock har jag fungerat likadant ända sen lågstadiet säger min mor. Jag va sisådär intresserad av skolans påtvingade ämnen, men klarade mig hyfsat ändå. Däremot bodde jag på biblioteket redan från 8-9 års ålder och läste mer eller mindre igenom alla vetenskapliga tidningar de hade. Det spelade ingen roll om det handlade om jordens djur, rymden, mat, droger eller hur du trimmar din tvåtaktsmotor. Så här inefterhand vette fan om all den kunskapen gjort mig lyckligare men jag var en rörlig krabat i unga år och för den delen även nu, bortsett från att jag inte är så ung längre ������. Konstaterat är iallafall att vetgirigheten höll mig ifrån större snedsteg, typ droger eller större brott ✌��.

Well, nog om det...... hela denna vinter kommer i huvudsak att ägnas karosserijobb. Innan drivlinan är bestämd så räknar jag med att ha druckit åtminstone ett par öl eller en vinare med dig eller Gustaf, om ni inte är spiknykterister vill säga. Om så är fallet så får vi snacka samma skit över ett glas mormorssaft eller två ������. Bilen ska ju trots allt gå igenom besiktningen utan lögner. Hörde även att det bara är en 5-petad låda som passar i original växelspakshål. Om det stämmer vet ni bättre än jag? Hursom så ska spaken upp i originalhålet så vilken låda ska jag då leta efter?
Ola
om du ej ska trimma är ju en sk typ 9 att föredra,, den är bolt on UTOM vxlbalken,, finns ju inga 5 vxl taunus,, så den får man bygga om,, men mellanaxel å hål passar :) ,, tänkte på det där med att du ej vill ljuga,, då är det sfro som gäller,, :) omdu vill köra med en 2,9,, då hade jag absolut kört med efi :) har ju själv en bustaunus :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som sagt, typ 9 passar ganska rakt på (inte så konstigt eftersom Ford visst sålde Taunus med 5-växlat hihi) men kräver då 2.8 svänghjul för att det ska bli rätt med koppling och urtrampningslager. Du behöver en typ 9 från V6 vilket i praktiken betyder sen Granada 2.8i, Sierra 2.8i eller Scorpio 2.8i - men helst Sierra eller Granada så du får mekanisk hastighetsmätardrivning.

Det jag menade som skillnad mellan 2.9 12v och 24v, är mest att 12v är en stabil, bruksig motor som sällan går sönder eller strular, den har inga direkt svaga punkter. 24v har mycket modernare känsla men också ganska ömtålig kamdrivning där det inte är helt enkelt att hitta alla reservdelar.

Jag vet inte om mitt meddelande på Messenger gick fram till Ola men jag tar gärna dialog om hur man kan tänka, med eller utan maltdryck :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar