Sida 1 av 1

Bakaxel Taunus TC1 - 75

Postat: sön sep 03, 2017 1:34 pm
av Braweheart
Min drivaxel gick av igår, och detta pga en aga diff sen mången år tillbaka.

Funderar på om axeln ifrån en Taunus Mk2 passar på min eller inte.. Eller om man kan flytta diff en och axeln bara.

Postat: mån sep 04, 2017 6:41 am
av therealpinto
Det passar från 1976-82 också, inga problem.

Beroende på vilken bil du tar axeln från så kan utväxlingar och bromsar skilja.

Det går förstås att byta bara det som är trasigt också, men ska du byta diff behöver den nya shimsas in och det är inte helt enkelt.

Gustaf

Postat: mån sep 04, 2017 12:16 pm
av Braweheart
therealpinto skrev:Det passar från 1976-82 också, inga problem.

Beroende på vilken bil du tar axeln från så kan utväxlingar och bromsar skilja.

Det går förstås att byta bara det som är trasigt också, men ska du byta diff behöver den nya shimsas in och det är inte helt enkelt.

Gustaf
Hade dem misstankarna, ja utväxling o bromsar vet jag kan skilja.

Ja de lät ju mindre kul med shimsning.

Postat: mån sep 11, 2017 1:52 pm
av Släggmek
Det bästa för hållbarheten är om du får tag i en Atlas-bakaxel, särskilt Kombi-modellens är extra starka men då har de lite mindre utrullning för bottenvridets skull. Vi har surrat en del om ämnet genom åren så det finns mycket att läsa i arkiverade trådar, men i korthet så särskiljs Atlas genom att locket har en bula för det lite större kronhjulet och på husets framsida (vad britterna kallar "Pighead") sticker de två översta av kåpans skruvar ut genom godset. Utväxlingen anges på en liten bricka fäst på en av kåpans nedersta skruvar. Tyvärr är dessa förstås bristvara numera, men själva diffen går att hitta även i Transits Atlas-axel och nya finns men kostar förstås som så.

Överkurs för högmotiverade :jobbar5::333:: Bland de nära alternativen folk använt efter lite smide och svordomar är 80-90-tals Mustang-axlar (typ den här; https://www.oemfordpart.com/auto-parts/ ... -axle-scat T o m fästpunkterna är nära samma https://www.oemfordpart.com/auto-parts/ ... nsion-scat, därför ganska lätt att anpassa fästena i golvet) och Volvo som GranadaDr monterat på en TC 1 och beskrivit en del om det bygget (740 har ca samma spårvidd och medbringaren är nära i storlek men har aningen vidare bultdelning och avviker nån mm även i övriga mått, borde dock gå att anpassa den ena eller andra medbringaren ifall det finns tillgång till pelarborr och svarv/fräsutrustning). En gång fick jag en dylik Ford-platta omgjord för en Opel-bakaxel genom att splinesen frästes ur och Opelns gaffel kapades ner, sedan svarvades bägge för att kunna pressas ihop med vanlig kylning/krympning. Iofs blev det aldrig klart att testa men skulle enligt smeden nog tåla hyfsat mycket i en lätt bil även utan säkring med punktsvetsar runt kanterna.

Postat: tor sep 21, 2017 7:19 pm
av Braweheart
Frågan e ju var man hittar en "Atlas" till vettigt pris..
Eller just nu skulle ja vara gla om jag fick fram en drivaxel så man kan bruka bilen

Postat: sön apr 22, 2018 8:55 pm
av Braweheart
Kollade min bakaxel idag om de fanns någon märkning. Fann denna bricka.

Sen tog jag ur den hela axeln och mätt upp den.

Drivaxel:
Splinsen 24,3mm
22 splins
Lager inre 30mm
Lager yttre 67mm

Längd från fästplatta ca 672,5mmBild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Postat: mån apr 23, 2018 3:28 pm
av Släggmek
Bra med data. Du har PM med ett tips :).

Postat: mån apr 23, 2018 7:54 pm
av Braweheart
Släggmek skrev:Bra med data. Du har PM med ett tips :).
Ja de är de.. Ja de tipset skall kollas upp.. :) Tack o bock.

Postat: tis maj 08, 2018 8:14 pm
av Braweheart
Skulle riva drivaxeln som var paj idag.. Gick bra de men de var ju inget fel på den.. Utan de var svetsningarna som släppt..



[small]dubbelklicka och kolla filmen på youtube ist.. [/small]

Postat: tis maj 29, 2018 7:34 am
av Braweheart
Löste detta med att svetsa om diffen och sen skaffa en till bakaxel som skall fixas vid sidan.