Uppdatering av Granada -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Uppdatering av Granada -73

Inlägg av Jimmie-E »

Skivor, diffbroms, insprutningsmotor, fler växlar, sportiga säten osv.. Vad trendar i fordvärlden? Jag är väldigt kluven om jag ska bygga en -78-värsting, tyskstuka, eller gå mot pro.touring stuk med coupèn.
Jag har läst både här och där om att det används scorpioprylar i bakvagnen, men samtidigt fått höra att det är i princip ogörligt, att det ska vara enklare att bygga på bmw, eller benz slutväxel och drivaxlar.. Finns det någon sportig ford som man kan ta inredning ur? En mörkgrå/svart med lite recarokänsla hade varit smutt oavsett stuket på övriga bilen.

Min bil har redan utbytta säten, och motor, kasst vinyltak och trasiga dörrsidor, så originalrenovering känns inte aktuellt..

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Fyra dar och inte en kommentar i ämnet, har alla somnat? :p Nåja. Tror jag nämnde i den första tråden om bilen vad jag funnit i nåt annat sammanhang om Scorpio diff på Granada bakvagn. Det verkar inte alls vara ogörligt (minst en har gjort detta bevisligen) men det fordrar en del jobb, kanske främst då med att bygga nya fästen eftersom den sitter stadigare i karossen med två rejäla fästpunkter även i bakkant i stället för Granada-klumpens ensamma skruv likt en tältpinne genom örat på kåpan. Ska se om jag hittar vad jag sparade ner av bilder och info på det där ombygget, annars borde det gå att googla fram på nytt nånstans. Det var iofs några år sedan, men om sidan är borta kan den finnas cachad hos Internet Archive eller några. :yltype:

Benz skulle jag sätta en spänn på annars. W123 (https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W123) och storebror W116 (S-klassen 1972-80 https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W116) har väl samma diff vad jag minns (förutom den ökända komplicerade automatlådan är de mekaniskt i princip samma bilar utom de med V8). Killarna som kastat in jänkevinklar, Cheva eller Ford smallblock varierar, i dessa eller "Apmercan" W114/W115 (https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W114) har vad jag förstått alltid klarat sig med original diff (MB:s största egna gamla V8 var på 6.3 liter i gamla S-klassen och 6.9 i 1974 års 450SEL, att jämföra med de amerikanska smallblockarna på nån 4,5-5,7 liter... :D) och då minns jag ändå en S-klass med trimmad Cheva (en bigblock om jag minns rätt) som ett år vann dragracet Stans Snabbaste I Sundsvall på den tiden man körde på Tegelrakan. Möjligen att ambulansversionen av W123, typ F123 enligt Wikipedia, har nåt extra kraftigt där bak.

Tyvärr minns jag inte hur nära det stämmer mellan Ford och MB när det kommer till medbringarnas design men Mercedes är lättare att lossa drivaxlarna på än Granada och MB-diffen har sedan drivaxlarnas splinsade ändar säkrade med C-clips inuti huset. Enklast för att dra ut dessa är genom att sticka en stålwire med grovlek typ handbroms/gaswire igenom hålet mitt i bågen och rycka till, sen är det bara att dra ur yoken. Kladdigt göra men inte knåpigare än att trä en tråd i en synål om nålen sitter fast i en symaskin, så kanske bäst att ropa på nån flickvän :D). Det var nån 20 år sen sist så jag minns inte alla detaljer (trots att jag till slut nog kunde rivit isär dessa mercor i sömnen :D), men skulle förvåna mig om det inte går att få till med adapters på medbringarna om inte annat. Möjligen att knutkorsen har samma mått på bägge märkena så man kan sätta MB:s yokes på Fords drivaxlar men nu spånar jag.

Iaf kan det vara värt att luska lite på webben efter Mako V8 som var en eftermarknadsbyggd Granada mk II serie 1 med Porsche 928:s V8 och en del lån i chassi/drivlina från just MB för att få ihop det. Eller skruva av hela bakvagnen från en S-klass eller BMW 740...:crazy: Tja, jag ska kika efter infon om Scorpioklumpen, återkommer endera dan om det ifall jag hittar det. Ska det vara BMW är det nog bäst att leta efter nåt från 7-serien möjligen, om det inte ska dit nåt med inte alltför mycket vrid, ähum. Kolla förresten lite under japaner med mycket motor också, det kan vara bra prylar.

Sen finns ju rätt tåliga diffklumpar i olika Jaguar etc, Opel Admiral delar modell på sin diff med 60-70-tals Corvette (Opeln har lämpligare utrullning för höga farter så en del plaståkare har snott den i stället) - om jag inte rört ihop fakta alldeles så är det Salisbury i alla tre märkena, möjligen om det är samma typ också men det där går att slå upp på nätet. Säten, hmm... chassina i Granada har samma mått som på Taunus (likadana justeringsschenor) så det som folk fått dit i dom går lika lätt att få in i Granada (vars stolar däremot hamnar aningen högt på Taunus säteschassi men ryms precis på bredden om nån undrar) :). Ah, skär till nya dörrsidor i harlekin-räfflad svart vinyl så blir det både snyggt, enkelt och klassiskt, funkade ju i seriösa trim-amazoner och satt original i en del engelska lågseriesportbilar. Eller gå ut hårt och gör pipstoppning/tuck-n-roll, fast det är ju mera glidarstil men Consul GXL hade en formpressad variant på det nåt år minns jag. Och min Granada mk I 2000 Taxi hade originalvinylen på sätena sydd så :D, så rätt nära originalstuk.

BTW, vinylen till taket är vad jag märkt om inte exakt samma material som användes på samtida jänkeford (präglingen tycks vara samma som på Mustangs) så iaf nära nog. Finns på löpmeter. Men ska du ändå styla den ser jag inget fel i att strippa det och låta bilen gå i en enhetlig färg eller kanske våga ett tvåtons-schema antingen med gränsen vid midjelisten eller trösklarna, Granada klär ju mycket bra i alla tre skepnaderna. "-78"... tänker du på att skifta nosen till mk II? Hm, sånt jag skulle kunna överväga med ett skrälle som saknar friska framskärmar och/eller huv ovanpå detta skick men att börja skära i aktern syns hårt i min bok. Inte precis snyggare bakdel på de senare, men viljan är fri såklart. Iofs kunde en lagom kompromiss om så vara att byta ut stötfångaren mot en rak och modda bakljusen inom den befintliga inramningen för en matchande modernare look (ref nyare Mustang) som kan återställas utan svetsjobb. Ett par :twocents: till.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5816
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Jimmie å jag har pratat ;) i mina ögon alldeles för mkt jobb för att löna sig,, bättre med bmw saker tycker jag :) har en vän som byggt så :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Allt går bara man har den rätta viljan :D, att svetsa fästen för en komplett bakvagn borde såklart vara det minsta jobbet att få till. Det var ju nån som gömde i princip en hel BMW 7-serie minus plåten i en 1961 Cheva Impala (projektet gick som serie i Power Magazine) för en del år sedan. Relativt smidigt då storleken matchade hyfsat och all teknik och el kände varann sen gammalt s a s, vilket var själva idén för att slippa experimentera. Det fick dock nerslag hos SBP inte för bygget tror jag utan trots att byggaren tidigt varskott om sina idéer blev visst typklassningen en stridsfråga och alltihop slutade med att bilen såldes till USA där man går mera på funktion än definition och identiteten sitter i ramen.

Jo, iaf hittade jag en utskrift om detta med Scorpio diff i Granada bakvagn. Det visade sig vara ett inlägg på Granadaklubbens gamla forum med en tyvärr inte så närgången bild som iaf visar på att nåt slags fäste gjorts på kåpan ungefär som det sitter på Granadas men kraftigare/bredare och med fler fästpunkter. Texten upplyser kort att bredden är bra precis samma på bägge enheterna och även anslutningarna är desamma, så det enda som ska behöva tillverkas är fästen som passar mot golvet i Granada enligt uppgiftslämnaren (jag fann inte namnet tyvärr, så att mejla frågor blir svårt). Förresten kommer jag att tänka på att Granadas starkaste drivaxlar lånats även till nån Ford GT-kopia (lågseriereplika, GTD40 tror jag det var) med transaxel från nåt annat (möjligen var det Renault 30/motsvarande (25 var närmaste efterföljare och hade samma motor) så det verkar finnas fler diffar med samma bultmönster på medbringarna. Replikans motor var iaf en Ford Windsor V8. Lite mer överkurs är att Ford Zodiac mk IV hade ursprunget till Granadas bakvagn men med skivbromsar (Granadan har sina rötter i den modellen, det sägs vara mer som är bra lika men saker finns att reda ut). Det byggdes dessutom några få polisbilar av dom med Fergusons fyrhjulsdrift och Essex V6:an, inte så att jag vill förleda tankarna (tror jag :D) men det finns många vägar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Att byta kaross på en BMW till exempelvis -61 Impala... eller Granada 10 år senare, vetefan om det är nyskapande och trendigt, nog för allt blir modernare, men i så fall skulle en Tesla i botten vara mer nyskapande. Trender är kluriga...följer man dom är ju idéerna kopierade å vill man leda är ju risken 99% att man misslyckas.

Rådande trend är väl annars SUV med hybrid-drift? Sätt den på ett valp-chassi, lämna fjädringshöjden original men säg att den ÄR sänkt/höjd beroende på vem som frågar. 30" fälgar med lågprofildäck gör den modernt opraktisk. Om valp-chassit har kraftuttag är det perfekt att sätta en elmotor/generator på! Då är det ju en hybrid :)

Kraftkällan för denna vision skulle egentligen vara en Flux-generator, men tillgången är svag så en....stationär gasturbin med ännu en generator (man behöver väl inte uppfylla avgaskrav på en batteriladdare?) Med en diskret mekanisk koppling för marschfartshjälp. Nu har BMW X6 GT en snygg konkurrent!

Förslaget -78 värsting, tolkar jag som en "What if -78" annars innebär det väl bara slotmags, skyport, com-radio och bakrute-jalusi? Å kanske tärningar och wunderbaum med.
Om man inte flippar ut fullständigt med sex hjul (4 fram! 8"-fälg?, tänk formel1) bäddmadrass och motivlack överallt....Hella jumbo, eller vad dom kvadratiska extraljusen hette, vore...82?

Så What if? Diskret mekaniskt-insprutad sexa med fyra överliggande kammar vore drömskt.
Fyrstegad automatlåda med lockup i en ford?
Kanske i framtiden ;)

Ställbara intervalltorkare! Lika spejsat som farthållare i Europa. Mest fantastisk utveckling i bilvärlden 73-87 måste ju handlat om komfort och ergonomi.

Nähepp där tröt inspirationen. Bli nu inte sura om jag har fel...1978 var jag bara åtta år!

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

MIN vision om -78 värsting innebär cragar s/s hjul, sidepipes, hissad bakvagn, flakelack och nå vitlackat trams under bilen. Jag är farligt sugen..
Diffbroms då. I min tankebubbla så ligger problemet i att hitta en diffklump. Att trixa dit drivaxlar osv är ju ett engångspyssel, och ska bara funka sen, om jag hittar en kraftig enhet. En ny balk, och nytt bakre fäste är "bara" att bygga, jag ser det som ett mindre problem. Min förhoppning var att hitta nå som bara var att bulta dit, men även jag inser att det blir svårt hitta en granada diff.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

MIN vision om -78 värsting innebär cragar s/s hjul, sidepipes, hissad bakvagn, flakelack och nå vitlackat trams under bilen.
Åh, det trodde jag var Opel Commodore receptet. ;)

(Vad tror du om bakljus från Mercury Cougar -68?)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Potato-potato.. Jag hade en 2d sedan när jag gick gymnasiet som fick handknackade(spacklade) skärmbreddare, fältlack by sprayburk, feta kromisar från epan, och massa plysch från gardinaffären- Den hade ju fått flakelack om jag haft nå hum om det då. Allt europeiskt som publicerades i colorod -78 är ju aphäftigt, och framför allt fullständigt otrendigt. Om det är opel eller ford kan ju kvitta, när vi snackar dessa årgångarna. Bakljusen är faktiskt redan in progress. Jag köpte på mig 500 lysdioder på Ebay, och en dålig uppsättning originalbaklysen som ska få agera grund för mina klarglas-vita-helröda bakljus med ljusmönster från moderna opel-ford-audi-vaddenuheter.. Helvita släckta, en röd ram i ytterkant på parkering, och helröda som broms/blinkers.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Colorod, start&speed och Wheels köpta för två kronor styck i tidningsaffären så fort veckopengen utdelades, visserligen begagnade, men med sååå många olästa årgångar att förvärva, utgjorde grundutbildningen strax före första fjunen på överläppen runt -83.

Vore inte turbo med vatten eller etanol-insprutning vara cutting edge?

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Greger skrev:Colorod, start&speed och Wheels köpta för två kronor styck i tidningsaffären så fort veckopengen utdelades, visserligen begagnade, men med sååå många olästa årgångar att förvärva, utgjorde grundutbildningen strax före första fjunen på överläppen runt -83.

Vore inte turbo med vatten eller etanol-insprutning vara cutting edge?


Du är min bror, från en annan mor. Vad jag älskade de där buntarna!

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jimmie-E skrev:Du är min bror, från en annan mor. Vad jag älskade de där buntarna!
Oh!:491:

Nuförtiden är väl sidepipes lagliga, å tanken inte i vägen isf.
Ska tanken synas med motivlack och kromade tankband, får du väl bygga om till stel axel, vilket borde passa bra ihop med resten av en 80-tals Fox-body drivlina (eller någon GM för all del) och diffbromsproblemet vara löst.

Upplysta vita hjulhus är ganska ovanligt med..

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Ja, det där med att måla vitt under går ju lite sådär på Granadan, den har ju den snyggt nerdragna bakplåten i vägen. Men hjulhusen finns ju tillgängliga. Colorodstuket blir nog det mest uppseendeväckande, och känns mest rätt för mig. Jag har ju gått och grubblat på det i många år. Som vanligt så får fälgarna fälla det sista avgörandet. Jag har hittat ett par cragar s/s 14x8 hos lillebror, och jag misstänker att de är mina, från en oldsmobile lowrider jag hade för tusen år sedan. Den som lever får se.. Idag har jag klamrat lite bromsledningar, luftat frambromsarna klart och börjat bygga nytt fäste till servopumpen. Det gamla hade en extern spännrulle som skulle trycka på baksidan av remmen, kändes extremt franskt, med skurna lager dessutom, så ett fäste till cheva sb fick sätta livet till. Ny returledning från kuggstången är också på g. sönderrostat rör som fuktar när systemet är obelastat känns korkat att lämna när jag ändå är och river i grejorna.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Uppdaterat Colorod-stuk med diodbelysning = helrätt på Essen Motorshow nästa år också :D. Jag tror det där blir rätt, bara du följer instinkten och inte läser för mycket nya Bilsport ;). Jo, jag har väl ca en bananlåda med Colorod sparat jag med, lika bra att erkänna. Det goda med de nya tiderna är ju att man kan ju göra det med högre kvalitet och bättre funktion idag, det mesta som var svårt att överföra från skiss till verklighet när bilarna var ganska nya. Ja, utom riktigt hållbar omkromning då p g a miljökraven (mummel, host, polen, mummel...) men det har ju dykt upp pulverlack som blir förvillande likt krom om inte annat, och billigare. Ytterligare inspiration kanske ;), lite stor men sidepipes osv..."seventies boogie van :D" https://www.youtube.com/watch?v=iznK1bQjzpQ. Det rullade en Granada typad med Ford Windsor smallblock från nån äldre Mustang och stel bakaxel (gissar från samma bil) i Sundsvalls-trakten för en del år sen, så visst går det att få till. Fast lite synd på en bra bakvagnskonstruktion vore det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10172
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hur mycket jag än kan känna nostalgi över 80-talsstuk med sidepipes, underrede i ljusa färger och slotmags eller Cragar SS så känns det lite som att ta ihop det med den där tjejen man var störtkär i när man gick i femman eller nåt. Det gör sig förmodligen bäst som ett minne ;-)

Stilar och sånt är en smaksak men det som "trendar" om man tittar på SEMA osv är relativt originallika karossformer men med försiktiga justeringar (tajtare passning av stötfångare till exempel) och så jobbar man ju gärna med detaljer som ger modernare känsla - lackade lister och handtag till exempel.

Lite inspiration kan vara den här Holländska Granadan:
http://forum.retro-rides.org/thread/138 ... upe-buildv

Angående diffbroms - man får kanske välja mellan om det ska vara "enkelt" eller "billigt". Fortfarande är det så att BMW är den billigaste klumpen man hittar med riktig diffbroms, och eftersom BMW använder samma typ av Lobroknutar som Ford, är det med lite pusslande ganska enkelt att lösa drivaxlar. Granadans långa strut på diffen gör också att man har lite utrymme för att få dit en annan diff.

Vill man, så finns det leverantörer som fixar diffbromsar till Granadans hus men det kostar. 15 000 kr för en diffbroms är inte ovanligt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

therealpinto skrev:Hur mycket jag än kan känna nostalgi över 80-talsstuk med sidepipes, underrede i ljusa färger och slotmags eller Cragar SS så känns det lite som att ta ihop det med den där tjejen man var störtkär i när man gick i femman eller nåt. Det gör sig förmodligen bäst som ett minne ;-)

Stilar och sånt är en smaksak men det som "trendar" om man tittar på SEMA osv är relativt originallika karossformer men med försiktiga justeringar (tajtare passning av stötfångare till exempel) och så jobbar man ju gärna med detaljer som ger modernare känsla - lackade lister och handtag till exempel.

Lite inspiration kan vara den här Holländska Granadan:
http://forum.retro-rides.org/thread/138 ... upe-buildv

Angående diffbroms - man får kanske välja mellan om det ska vara "enkelt" eller "billigt". Fortfarande är det så att BMW är den billigaste klumpen man hittar med riktig diffbroms, och eftersom BMW använder samma typ av Lobroknutar som Ford, är det med lite pusslande ganska enkelt att lösa drivaxlar. Granadans långa strut på diffen gör också att man har lite utrymme för att få dit en annan diff.

Vill man, så finns det leverantörer som fixar diffbromsar till Granadans hus men det kostar. 15 000 kr för en diffbroms är inte ovanligt.

Gustaf
Jah! Herregud vad jag fortfarande skulle gifta mig med Annalena..
Eller?? Hon kan nog få stanna som mitt minne av den perfekta, haha:004:
Jag ska dock hålla ditt råd i åtanke.. Det känns som klokt.

Jag vet ju bättre, egentligen, bra, billigt, enkelt existerar inte. Men det sista man förlorar.:rolleyes:

Även om jag är sugen nu på att ha bilen resten av mitt liv, så har jag sagt det måååånga gånger förr.. BB chevellen, olds lowridern, Nash rodden, 53 cheva kustomen, osv osv skulle jag begravas i. Å så blev de färdiga. Intresset störtdyker verkligen hos mig när junket ska börja köras, eller har körts en säsong. En diff som ska palla 200 hk för 15k är väl inte riktigt högst på priolistan alltså.

Är det bara åka på lokala bildemonteringen och börja välta beemers för att hitta diffbromsar, eller bör jag ha ett system, typ av beemer eller, är de märkt på nå vis? Borde jag rycka med mig bromsar och sånt också? Jag är ju van trummor, ibland tom runt om, men det är ju för bedrövligt att hinka omkring med. Särskilt när man har mos nog för att åka brett..

Skriv svar