Uppdatering av Granada -73
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Glömde ju.. Turbohjärnan går som fort.. Har hunnit avfärga bakljusglasen och min teori om vita bakljus med röda dioder var ju helt fantastisk..
Pissig bild, men i övre hörnet är bromsljuset tänt, och färdljus i resten av lyktan.. Ser jävligt ballt ut i verkligheten!
Däremot, min superidè med svarta glas såg för hemskt ut, så det tänker jag inte ens visa bild på..
Pissig bild, men i övre hörnet är bromsljuset tänt, och färdljus i resten av lyktan.. Ser jävligt ballt ut i verkligheten!
Däremot, min superidè med svarta glas såg för hemskt ut, så det tänker jag inte ens visa bild på..
Tags:
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Snyggt! Jag ska försöka byta ut den sista röda sektionen på mina mot en vit. Få se hur det går, det tar emot att såga i schyssta bakljus. Men jag tycker det ser fånigt ut med 3/4 vitt, och en röd hörna. Så antingen får jag måla mina som de på bilden, eller kapa. Ska leta mig nå bakljus att ta vita biten ifrån, som har ungefär rätt struktur på insidan och börja i den ändan, sen är det nog bara att såga. Dremel är en bra kompis!granadadr skrev:vita bakljus funkar ju
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Riktigt skarpt! Jag kommer göra ett rejält uttag för IC under kofångaren, och sänka in runda dimljus iställer för originalen. Får jag till det så blir det en tidstypisk "1979 style" frontspoiler, men det kan lika gärna bli originallikt, jag gillar formen på fronten som den är.. Jag är sugen att gå andra vägen med huven, och höja bakkanten i stil med GM,s "Cowl induction" Har vi nå tips på smidiga handtag att sänka in? Såg att kiten som säljs billigt på ebay verkar vara sjukt dålig kvalitet, och de som ser bra ut är dyr som knark.Släggmek skrev:Eftersom en bild säger mer än 1000 ord till :D så känns det vettigt att visa hellre än försöka förklara hur det skulle kunna se ut. Den här fantom-Consuln har fått dubbelljus från BMW 3-serie E36 kompletterade med "angel eyes" som synes och förstås bakom klarglas (sen vetefan hur SBP ställer sig till sånt om det inte går att finna något E-märkt att i smyg kantklippa till passform...). Karossen är ganska orörd utom den aningen djupare och markerade öppningen under stötfångaren och de avskalade dörrhandtagen (egentligen bör det väl hellre vara plana handtag i karossfärgen hellre än igenlagda för säker och praktisk tillgänglighet). Jo, förresten har huven fått sin markerade bula avjämnad, egentligen ett gammalt customtrick ("pancaked hood") som Granada mk 1 skulle mått bra av i designstudion tycker jag. Här är idén att offra en mk II-huv för att få till samma flyt som på den italienska "kusinen" DeTomaso Longchamp som har samma farsa till designen och där hittas ju också vita blinkersglas som passar.
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 6471
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
du behöver ju ej såga i dem dem är ju målade std,, med röd reflex,, se på mina bakljusJimmie-E skrev:Riktigt skarpt! Jag kommer göra ett rejält uttag för IC under kofångaren, och sänka in runda dimljus iställer för originalen. Får jag till det så blir det en tidstypisk "1979 style" frontspoiler, men det kan lika gärna bli originallikt, jag gillar formen på fronten som den är.. Jag är sugen att gå andra vägen med huven, och höja bakkanten i stil med GM,s "Cowl induction" Har vi nå tips på smidiga handtag att sänka in? Såg att kiten som säljs billigt på ebay verkar vara sjukt dålig kvalitet, och de som ser bra ut är dyr som knark.
- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Jo, det är reglerat men ganska liberalt. Att sätta halvljuset under stötfångaren, nej. Vi som varit med länge minns hur euroåkare på raggarrundan redan på 80-talet gärna smög omkring med dimljusen som alternativa positionsljus och konsekvent fick på käften av lagens väktare .
Re. Consuln med gömda lysen - Är det nån fler än jag som kommer att tänka på slitsen över ögonen på Robocops hjälm? Ah, vi är fler som har bokstäver som ger lite obromsade tankeaktiviteter, ibland tror jag det är grunden för kreativiteten som driver hela bilhobbyn . Med tanke på att robosnuten i den ursprungliga filmen körde en hårt stukad Ford Taurus https://www.youtube.com/watch?v=8LIqi8Cbosk (ni vet Audi 100-plagiatet som blev en succé i USA) som tjänstebil så kan det inte vara fel att gå lite retro-scifi med bygget .
Eftersom bilen på bilden körs omkring i Tyskland med sina betydligt hårdare bestämmelser så borde det ju gå bra att besikta här också med projektorlysen insmugna i övre hörnen på grillen (bifogad förstoring). Man kan ju bara ana dom, men jag misstänker att det rör sig om prylar från 1 gen Saab 9-5 facelift som väl har nog kompakta enheter för att kunna rymmas. Dessutom en av de få vanliga modeller som har den typen för både halv- och helljus vad jag märkt. Eller om möjligen prylarna från sena Chevy/GMC pickups https://www.google.se/search?hl=sv&biw= ... J6QonDtnvs kunde rymmas, samma stuk med två breda grillportar på höjden och allt, inklusive attityden .
Just, bakljusen... Det skulle ju gå att gjuta av glasen i acrylplastresin (finns hos bättre hobbyaffärer mfl) och kunna passa på att röktona dom också för lite extra hemlig stil (själv lackade jag ett par bakljus i en hemmarörd blandning en gång som mörkade glasen lite halvvägs och fick ingen anmärkning hos SBP). En annan väg vore att forma en plastskiva (gärna Polykarbonat så blir det okrossbart också) och limma på en kant, så blir det klarglas i stil med nyare bilar. Med räfflade reflektorer bör det inte bli snack vid besiktningen eftersom det inte krävs E-märkning på blinker/bakljus före 1976.
Re. Consuln med gömda lysen - Är det nån fler än jag som kommer att tänka på slitsen över ögonen på Robocops hjälm? Ah, vi är fler som har bokstäver som ger lite obromsade tankeaktiviteter, ibland tror jag det är grunden för kreativiteten som driver hela bilhobbyn . Med tanke på att robosnuten i den ursprungliga filmen körde en hårt stukad Ford Taurus https://www.youtube.com/watch?v=8LIqi8Cbosk (ni vet Audi 100-plagiatet som blev en succé i USA) som tjänstebil så kan det inte vara fel att gå lite retro-scifi med bygget .
Eftersom bilen på bilden körs omkring i Tyskland med sina betydligt hårdare bestämmelser så borde det ju gå bra att besikta här också med projektorlysen insmugna i övre hörnen på grillen (bifogad förstoring). Man kan ju bara ana dom, men jag misstänker att det rör sig om prylar från 1 gen Saab 9-5 facelift som väl har nog kompakta enheter för att kunna rymmas. Dessutom en av de få vanliga modeller som har den typen för både halv- och helljus vad jag märkt. Eller om möjligen prylarna från sena Chevy/GMC pickups https://www.google.se/search?hl=sv&biw= ... J6QonDtnvs kunde rymmas, samma stuk med två breda grillportar på höjden och allt, inklusive attityden .
Just, bakljusen... Det skulle ju gå att gjuta av glasen i acrylplastresin (finns hos bättre hobbyaffärer mfl) och kunna passa på att röktona dom också för lite extra hemlig stil (själv lackade jag ett par bakljus i en hemmarörd blandning en gång som mörkade glasen lite halvvägs och fick ingen anmärkning hos SBP). En annan väg vore att forma en plastskiva (gärna Polykarbonat så blir det okrossbart också) och limma på en kant, så blir det klarglas i stil med nyare bilar. Med räfflade reflektorer bör det inte bli snack vid besiktningen eftersom det inte krävs E-märkning på blinker/bakljus före 1976.
- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
När det gäller belysning så är det inte helt enkelt att hålla koll på allt...när det gäller regler och krav.
Synka det du vill göra i slutänden mot https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Massor av text men i korthet, för 1973 års modell;
- inga krav på e-märkning
- halvljus ska vara assymetriskt för högertrafik
- två halvljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under
mörker och vid klar sikt belyser vägen minst 40 m framför bilen utan att
blända mötande
- max 400 m från fordonets kant till halvljusets yttre lysande kant
- minst 500 m från mark till underkant på halvljuset
Värt att tänka på är att bilen är typgodkänd med original strålkastare och kommer man in och ska besikta med gravt ombyggda grejer kan det alltid bli diskussion om hur man bevisar att reglerna ovan uppfylls. Höjder etc. kan man ju mäta men hur långt man ser är svårare - därför är det ett mycket starkt råd att välja E-märkta halvljusinsatser så slipper man det tjafset. Tänk också på att de ska vara justerbara...
Gustaf
Synka det du vill göra i slutänden mot https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Massor av text men i korthet, för 1973 års modell;
- inga krav på e-märkning
- halvljus ska vara assymetriskt för högertrafik
- två halvljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under
mörker och vid klar sikt belyser vägen minst 40 m framför bilen utan att
blända mötande
- max 400 m från fordonets kant till halvljusets yttre lysande kant
- minst 500 m från mark till underkant på halvljuset
Värt att tänka på är att bilen är typgodkänd med original strålkastare och kommer man in och ska besikta med gravt ombyggda grejer kan det alltid bli diskussion om hur man bevisar att reglerna ovan uppfylls. Höjder etc. kan man ju mäta men hur långt man ser är svårare - därför är det ett mycket starkt råd att välja E-märkta halvljusinsatser så slipper man det tjafset. Tänk också på att de ska vara justerbara...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Snyggt att få påminnelse om hur det ligger till i regelboken! Jag byggde på en granadacustom en gång i tiden, med helsvart grill och halvljusen under framkofångaren helt utan framgång. Jag satte 4x6 H4 insatser i dimljusfästen, med finfin ljusbild och allt det där, men det vart aldrig godkänt. Provade tom att fälla in de i kofångaren tillsammans med blinkers osv. Jag försökte tom få det till en regbesiktningsfråga, men det vart kalla handen ändå. Jag vart skickad på en regbesiktning av en riktigt nitisk snut som hade åsikter om bla att även original lyktorna satt för lågt för att vara godkänt med den bilen. Fastnade med en traffipax som hade aspiranter med sig, som inte alls uppskattade min attityd. Jag gillar bmw lysena mer och mer, de är lika snygg släckt, på parkering, och tända så de får sitta på ett tag, ska försöka få till nå sargar och så, för att få det så originalliknande som möjligt. Det är riktigt bra lyse med dom också.therealpinto skrev:När det gäller belysning så är det inte helt enkelt att hålla koll på allt...när det gäller regler och krav.
Synka det du vill göra i slutänden mot https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Massor av text men i korthet, för 1973 års modell;
- inga krav på e-märkning
- halvljus ska vara assymetriskt för högertrafik
- två halvljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under
mörker och vid klar sikt belyser vägen minst 40 m framför bilen utan att
blända mötande
- max 400 m från fordonets kant till halvljusets yttre lysande kant
- minst 500 m från mark till underkant på halvljuset
Värt att tänka på är att bilen är typgodkänd med original strålkastare och kommer man in och ska besikta med gravt ombyggda grejer kan det alltid bli diskussion om hur man bevisar att reglerna ovan uppfylls. Höjder etc. kan man ju mäta men hur långt man ser är svårare - därför är det ett mycket starkt råd att välja E-märkta halvljusinsatser så slipper man det tjafset. Tänk också på att de ska vara justerbara...
Gustaf
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Inspiration, eller en påminnelse om att man är en jävla sopa? Min bil kommer då inte i närheten av denna standarden. Min bil har fått sönderkapade innerskärmar idag. De sista 3-4 millimetrarna som är så avgörande för om original lyktsargarna och grillen ska gå att använda krävde att vinkelslipen kom fram. Vilket i mina ögon gör skillnaden mellan "bonnraggarmeckat" och en estetiskt tilltalande lyktkonvertering. Har även kopplat lite el, och putsat bort lite ytrost här och där.. Trägen vinner, som de säger.
http://autoshite.com/topic/25964-1975-f ... ing/page-1
http://autoshite.com/topic/25964-1975-f ... ing/page-1