Uppdatering av Granada -73
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Säger du Toyota Corona svarar jag Corona mk II http://www.pinsdaddy.com/1975-toyota-co ... qvmtUc*Ht/ (dessa såldes i Norge i en strippad version ) som uppenbart var samma kaxiga tidsandas barn som Consul-coupén , men jag misstänker att du syftar på fulingen från ca -78 (högst upp här http://cars-catalog.info/1968-toyota-co ... ction.html följt av en avskräckande skröna om reservdelsjakt) som såg ut att ha ritats för tjänstebilmarknaden ännu mera än den totalintegrerade Taunus-Cortinan från mittensena 70-talet (aj, där for en ruta i glashuset igen ).
När vi ändå är inne på klonade designer och facelifts, vore intressant att få bakgrundberättelsen om hur ryssarnas Lada 2105, den försiktigt uppdaterade Fiat 125 (i sig en uppdaterad 124) kunde hamna i USA mitt i Kalla Krigets sista fas, fast nån skriver i kommentarsfältet om hur han privatimporterat en egen. Jag har senare hört om hur uppköpare rest runt i Sverige och köpt upp välbehållna exemplar av dessa "Shjiguli" (stjärna) som de kallas borta i öst. https://bringatrailer.com/2012/12/26/cl ... 3658-html/ (kul grej så rullar en del nybilsimporterade Taunus TC 1 och TC 2 i östblocket än idag, de var bland några få modeller som slank in under ett handelsavtal med Västtyskland och främst då som privatköp av folk i Sovjets handelsflotta, många hittas på Youtube).
Ska vi spåra ur ytterligare så är ju det ultimata https://bringatrailer.com/2013/06/06/19 ... hallenger/ från den generiska/låd- eller kilformade skolan med underbett, Mitsubishi Sapporo 2-dörrars HT:n som detaljfulländades (försänkt grill) i den maxade lösnäsevarianten Dodge Challenger(!) här från ca 1980. Erkänn, du vill också ha en...
En intressant tanke slår mig att med jalusierna på sidorna och det rundade bakfönstret ser Sapporo/Challenger ut lite som ifall Ford fullföljt funderingarna på sent 70-tal om en vidare utveckling av Taunus-Cortina i stället för att satsa på Sierra. Hyundai tog ju över plattformen i stället så lite asiatisk blev den ändå som Stellar och ett närmare uppdaterat generica-exempel i turkarnas Taunus 2000 från 90-talet. Nåväl.
Datsun-kombi med "240Z-bakskärmar"... menar du Bluebird 610 eller 810, de som kallades 180B hos oss? https://se.images.search.yahoo.com/yhs/ ... 1201__yaie Lite lattjo så hade de bladfjädrar bak medan sedan och coupé hade individuellt likt Granada, inte helt perfekt nåndera för bästa vägegenskaper tyvärr (variabla styrvinklar bak i alla farter långt innan Honda kom med 4WS ) men fullt tillräckligt för buskörning (får nån syn på en 2-dörrcoupe till salu som rullar är jag alltid intresserad ).
När vi ändå är inne på klonade designer och facelifts, vore intressant att få bakgrundberättelsen om hur ryssarnas Lada 2105, den försiktigt uppdaterade Fiat 125 (i sig en uppdaterad 124) kunde hamna i USA mitt i Kalla Krigets sista fas, fast nån skriver i kommentarsfältet om hur han privatimporterat en egen. Jag har senare hört om hur uppköpare rest runt i Sverige och köpt upp välbehållna exemplar av dessa "Shjiguli" (stjärna) som de kallas borta i öst. https://bringatrailer.com/2012/12/26/cl ... 3658-html/ (kul grej så rullar en del nybilsimporterade Taunus TC 1 och TC 2 i östblocket än idag, de var bland några få modeller som slank in under ett handelsavtal med Västtyskland och främst då som privatköp av folk i Sovjets handelsflotta, många hittas på Youtube).
Ska vi spåra ur ytterligare så är ju det ultimata https://bringatrailer.com/2013/06/06/19 ... hallenger/ från den generiska/låd- eller kilformade skolan med underbett, Mitsubishi Sapporo 2-dörrars HT:n som detaljfulländades (försänkt grill) i den maxade lösnäsevarianten Dodge Challenger(!) här från ca 1980. Erkänn, du vill också ha en...
En intressant tanke slår mig att med jalusierna på sidorna och det rundade bakfönstret ser Sapporo/Challenger ut lite som ifall Ford fullföljt funderingarna på sent 70-tal om en vidare utveckling av Taunus-Cortina i stället för att satsa på Sierra. Hyundai tog ju över plattformen i stället så lite asiatisk blev den ändå som Stellar och ett närmare uppdaterat generica-exempel i turkarnas Taunus 2000 från 90-talet. Nåväl.
Datsun-kombi med "240Z-bakskärmar"... menar du Bluebird 610 eller 810, de som kallades 180B hos oss? https://se.images.search.yahoo.com/yhs/ ... 1201__yaie Lite lattjo så hade de bladfjädrar bak medan sedan och coupé hade individuellt likt Granada, inte helt perfekt nåndera för bästa vägegenskaper tyvärr (variabla styrvinklar bak i alla farter långt innan Honda kom med 4WS ) men fullt tillräckligt för buskörning (får nån syn på en 2-dörrcoupe till salu som rullar är jag alltid intresserad ).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Tags:
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Jag har gått och dragit mig för att byta sista skärmkanten, men nu är det gjort iaf. Lade första skiktet av treskitaren igår, och idag tog jag kombin på 40-mila turoch hämtade upp en växellåda, och gnällde till mig nå sponsring av polarn som jobbar på skrot i inlandet.. Härlig bil å åka, men törstig när man ligger på. Marscha 140km/h i åtminstone 15 mil. Luktade bränt, men..
- Jimmie-E
- Veteran
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
- Namn: Jimmie Eriksson
- Kör: Granada coupè
- Ort: Skellefteå
Då börjar min vision ta form. Klarlack,
klarlack och mer klarlack.
[img][IMG]http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jimmie_Eriksson/IMG_20180405_185352_zpso2jvvwdd.jpg[/img][/IMG]
klarlack och mer klarlack.
[img][IMG]http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jimmie_Eriksson/IMG_20180405_185352_zpso2jvvwdd.jpg[/img][/IMG]