Uppdatering av Granada -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Du har tolkat mig helt rätt herr Släggmek! Uppskattar verkligen input!
I helgen har vi piffat tak och bagageutrymme, passade på att kladda lite färg. Jag är sjukt nöjd över färgen, den är precis som jag har tänkt mig.

Bild

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sörru! Här händer det grejer medan man tittar åt annat håll :). Det ser ju riktigt bra ut, om jag får föreslå så spackla igen listhålen från baksidan och dra hela bilen i samma färg ner till midjan och en mörkare nyans nedanför listen, skulle se hur lyxigt ut som helst, gärna med en mörk skuggning längs listen á la nåt på Hot Rod Show -78 eller kanske tvärtom en sunburst i nåt högreflekterande material (finkornig guldflake kanske eller typ Metalflake Glowble?) i överensstämmande nyans.

Vinyl på taket är ju kul och periodrätt (engelsmännen och amerikanerna fortsatte förstås långt efter att övriga västvärlden tyckte det blev omodernt :D) men både bökigt att montera, svårskött plus rostbefordrande och gör ju lite våld på dessa coupéers swoopiga taklinje. Men om ändå så bör det stämma alldeles rätt med vinylmaterialen som säljs till USA-Fordarna hos eftermarknaden, runt 500 kr/löpmetern sist jag kollade men det var några år sen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Jag tycker taklinjen är oförskämt snygg, så jag kommer behålla originalet. Flake, och fler toner kommer det dock att bli.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, taket i sig är ju perfekt utan jag tänkte bara på hur bra det ser ut utan "mössa" ;). Jag postar en snabbkladd av hur den skulle te sig med en högkontrast tvåtons indelning i två fält, lacken blev lite skum men det är indelningen som är poängen (färgmässigt följer den iofs en -75 coupé jag minns från tidigt 80-tal med svart tak, guldmetallic ovan- och nedersida med vinröd metallic i mitten mellan list och nedre midjeveck). Det gjordes ju en massa varianter när de blivit slitna nertill och skulle dellackeras på den tiden så det mesta är ju gångbart utan att falla ur hempularmodet från perioden :cool:.
Bilagor
consulcustomconcept_sketchyduotone.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Ja, taket i sig är ju perfekt utan jag tänkte bara på hur bra det ser ut utan "mössa" ;). Jag postar en snabbkladd av hur den skulle te sig med en högkontrast tvåtons indelning i två fält, lacken blev lite skum men det är indelningen som är poängen (färgmässigt följer den iofs en -75 coupé jag minns från tidigt 80-tal med svart tak, guldmetallic ovan- och nedersida med vinröd metallic i mitten mellan list och nedre midjeveck). Det gjordes ju en massa varianter när de blivit slitna nertill och skulle dellackeras på den tiden så det mesta är ju gångbart utan att falla ur hempularmodet från perioden :cool:.
Min första plan var att bryta av guldflaken med svart. Men jag vill ha mer guld, mindre svart. Jag har lite svårt att få ihop det i tanken, men jag grubblar på det. Jag har köpt bright gold, copper, silver och en kamelont flake att Bryta av med. Jag skissar på olika panel mönster för att få få "colorod" stuket, men jag är samtidigt lite inne på att bottna med guld, och bryta med skuggningar och highlights i olika sorters flake, och smälla på med spetsmönster i svart, för att säkerställa att ingen får för sig att det är någon originalbil. Oavsett så blir det ingen clean, stilren lackering, den stilen låter jag någon annan pyssla med:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Du får nog se upp så att den inte blir en visuell loppmarknad :D;) om du ska kombinera allt det där som de ofta gjorde på sjuttiotalet, men skippa spetsmönstret så tror jag det går att få ihop efter noggrann planering och förstås att det inte blir för många kulörer :). Guld och svart som huvudsakliga färger kan ju bli hur bra som helst, skuggningar och flake också bara det inte tar över intrycket och villar bort från grundformen i stället för att följa och accentuera den. Hade jag haft den skulle jag markerat längs konturerna med flake ifall jag skulle gå på Colorod-stilen, kanske också gjort panelskuggning vid midjan (utan att fältindela vid dörrarna som var vanligt på den tiden, lodräta linjer bryter av formen för mycket tycker jag).

Men smak är personligt och man ska inte avvika för mycket från sina grundidéer för då står man till slut med nåt som kanske tar expertjuryns förstapris på utställning men inte blev vad man tänkte eller vill ha.

Som motsatt exempel på stilrent intill utplåning råkade jag under en cruisingkväll på en berömd Cadillac Sedanette runt 1950 års modell (liknande Cadzilla-ursprunget) från Sundsvall, en dröm i lysande röd candy som var helt fantastiskt väl stylad och ombyggd så stilrent att man nästan behövde en originalbil intill för att se vad som var ändrat. Nog perfekt för att den skulle bli fotograferad av proffs vid en USA-resa och fick flera uppslag i en amerikansk customtidning. Efter att ha gått två varv runt underverket (som framstod som ett nyss landat UFO där i gatumiljön) utan att blicken egentligen fastnat på något, den var klinisk som en fabriksny BMW och hade lika gärna kunnat vara en av alla de där retrodesignade konceptbilarna från Detroits 90-tal, så gick jag därifrån med känslan av att inte riktigt ha fattat vad jag såg och kom sedan att tänka på att jag tog faktiskt inga bilder... Det kan bli för mycket av det välartat perfekta också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Jo, lagom är nog bäst. Det finns inget tristare än en trist custombil. Faller man över åt andra hållet så är det ju ännu värre. Jag siktar dock mer mot lite för mycket än för lite. Granadan är för trist som bil för att bygga den clean. Det känns inte lockande alls.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag tror den bästa vägen är att göra som de gamla custommästarna. Ungefär ta av allt påplock som går lätt att lossa och ta ett steg tillbaka och bara låta blicken svepa över det som finns bakom detaljerna, sen bygga bort det stör och sätta tillbaka det som blivit kvar i minnet.

Ska det bli mycket lackmönster så är det värt att fundera på att rensa bort mycket av listverk etc för att det inte ska s a s överrösta varandra eller skära sig geometriskt mellan olika linjer och kurvor. Jämför man med t ex en Mustang Sportsroof (fastbacken) så är ju Granadan utan mycket reliefpressningar och andra styling cues mera av en blank canvas att ge sig på, men balans är ändå viktigt om man inte ska bli s a s trött i ögonen för snabbt och allting blir ointressant/omodernt (såklart en rent akademisk fråga när det gäller Colorod-stuk :D) ungefär som lättsnappade poplåtar man blir less på efter femte spelningen.

Grundstilen på bilen som utgångspunkt är ju nåt slags mix av amerikansk svulstighet och italiensk minimalism vilket nog kommer av att det var hos Ghia som jobbet gjordes mest vad jag förstått. Just den här karossvarianten tycks ju som om ett team lättlastbilsbyggare ritat den klossiga framdelen (snor bilder från webben och jämför med 80-tals Ford Bronco som verkar ha lånat nosen rakt över från Granada mk 1 :D - edit: sådär, den kom bort först) och sedan tog ett annat sportigare gäng över och fick fria händer att fortsätta bakåt, vad som brukar kallas "design by commitee" i branschen som ett skällsord när det spretar för mycket.

Men jag gillar ju dessa coupéer över den senare rakare som togs fram efter att Ford lyssnat på kritiken (enligt legenden höjdes taket för att en del köpare klagat på att de inte kunde behålla hatten på när de satte sig i...:laughing:).
Intrycket är lite som en föregångare till nutidens "dynamiska" designmode ofta med förebild i rovdjursgestalter i jaktposition (jfr KIA som liknat sin buktiga grillöppning med en tigerkäft :D) så jag tycker det finns lite att gå på att följa spåret och t ex sno färgteckning från nåt vattenlevande med mörk ovansida och ljust nertill. Kanske avsluta med ett långt tribal-mönster längs med bakskärmen så att tankarna far till en tatuerad hammarhaj eller nåt – oj, jag borde inte druckit så mycket kaffe innan jag började skriva…:D
Bilagor
consul granada mk 1  vs bronco.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Iom inköpet av Mk2 kombin så fick ju coupen vila lite.. Men nu finns det nya bakbromsar till den, servokuggstång, och massa annat småplock som kan behövas. Från speedway motors ramlade det in ett muntert paket i veckan, som går allt roligare att hålla på dessutom.. Superiorkringla är ju ett måste i en custombil..

Bild

Få se om den kommer in i helgen, nu ska det göras ett ryck med fronten! Nya ideer ska provas, och ni blir de första som får nys om dom..

Bild

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jämför orangea bilars front...
images.jpeg
(Jag slarvade nog bort bilden :( )

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Greger skrev:Jämför orangea bilars front...
images.jpeg
Jag är både färgblind och korkad, förlåt, men vad menar du? Jag skäms, men fattar inte alls, haha..

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Sorry, men min omedelbara association på måsvinge Granadan, med runt Ghia märke i fronten och svärtad grill blev; Jetta extra large cirka 1983.

(Japp, bilden försvann i förra inlägget! Korrigerat.)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Greger skrev:Sorry, men min omedelbara association på måsvinge Granadan, med runt Ghia märke i fronten och svärtad grill blev; Jetta extra large cirka 1983.
Jaha, herregud.. Så illa kommer det aldrig bli, jag lovar.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ah, det generiska fejset som drabbade nästan varenda bil från Europa och Japan i slutet på 70-talet :D, inget man önskar tillbaka egentligen men ombygget på coupén var iaf väl genomfört. Detta att rensa bort listen runt grillen är ett snyggt drag tycker jag, men det blir lite väl kantigt i hörnet vid blinkern då det blir bart, kanske nåt att fila på. Här är förresten ytterligare en diskutabel facelift på en Ford, men detta var ju från fabrik i Argentina: http://performancedrive.com.au/fords-qu ... tory-3115/ - Strålkastarna där är f ö Taunus-Cortina 1976 och senare vad jag vet, baklysena också från Taunus 79- enligt regeln man-tar-vad-man-har (de byggde också dessa bilar vid tiden).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Ah, det generiska fejset som drabbade nästan varenda bil från Europa och Japan i slutet på 70-talet :D, inget man önskar tillbaka egentligen men ombygget på coupén var iaf väl genomfört. Detta att rensa bort listen runt grillen är ett snyggt drag tycker jag, men det blir lite väl kantigt i hörnet vid blinkern då det blir bart, kanske nåt att fila på. Här är förresten ytterligare en diskutabel facelift på en Ford, men detta var ju från fabrik i Argentina: http://performancedrive.com.au/fords-qu ... tory-3115/ - Strålkastarna där är f ö Taunus-Cortina 1976 och senare vad jag vet, baklysena också från Taunus 79- enligt regeln man-tar-vad-man-har (de byggde också dessa bilar vid tiden).
:Odd: MEN! Det är ballt igen. Vem utav oss skulle tacka nej till en -80 års Corona, Mazda 929, eller den där suspekta Datsuncombin med z-seriens bakskärmar och den fruktansvärda fronten idag? Kolla bara kultstatusen på volvo 240. Vi lovade oss själva att ALDRIG se tvåförtin som en klassiker i stil med amazonen, men vi är fan där redan.. Jag fick löjligt bra betalt både för min express, och min GLT som jag sålt inom ett års tid. Att granada Mk1 skulle bli en klassiker visste vi ju, med tanke på hur poppis de var bland kriminella, och framför allt med tanke på hur jävla kass de var (är). Vänta bara, lågfrontsdesignen är snart inne igen, och priserna på sierra och scorpio kommer skena vilt. Jag såg faktiskt en -80, nånting accord i nyskick som nån gubbe cruisa ner till coop med idag.. Det är hemskt, men jag log lite...

Skriv svar