Uppdatering av Granada -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Kapat mig fram genom alla lager med plåt, i varierande stadie av förfall, sjukt vad rostigt allt är! Hade jag siktat mot en originalbil så hade enda vägen varit att gräva upp en helt ny front.
Punktat upp hur jag tänker mig öppningen som ska rymma ic,n, Den nya plåten blir ca 30 mm lägre, för att dölja främre fästena för framvagnen. Har dock hamnat i bryderier. Original dimljus är ju aphäftiga, med frontplåten som sväller ut och gör sargarna så snygg.. Undrar lite om jag biter mig i svansen om jag kapar bort dem, och fäller in runda? Hursomhelst så är de som sitter där helt bortom räddning, antar jag ser hur det ser ut helt utan dimljus först, och bestämmer mig sen.. Fyll på med nån bild, om ni har, med runda dimljus, eller helt utan urtag.

Bild

Tags:

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Hoppar och hattar lite pga platsbrist. Sanerar taket från gammalt lim, och en och annan rostfläck. Sjukt imponerad över vilket skick plåten var under det trasiga vinyltaket!BildBild

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ser ju riktigt hyfsad ut att göra nåt av :), tacksamt objekt för just nåt som inte går helt i originalspåret.

Jag tycker en diskret mjukt nerdragen spoilerkant ungefär som mk II har vore ett helt okay tillskott i designen eftersom det hade varit en logisk uppgradering vid ett facelift (nästan märkligt att det inte gjordes när man gjorde nytt tak och bakskärmar på sena coupén).

Ska se om jag får en stund över under veckan att testa klistra in runda dimljus på ett foto, syns ju som en rätt okay idé :cool:. BMW-lyktorna sitter ju riktigt bra på plats, snyggt jobbat :thumb:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Vore kul att se! Jag är tyvärr helt talanglös på att trixa med foton, så jag är tacksam om någon ids göra en insats. Tackar för input ang lysena, jag gillar de mer och mer. Var tvungen göra en rockard med fordonen på gården, så jag passade på att provköra ett varv runt kvarteret. Har riktat taket, och spacklat upp några små ojämnheter, och dragit på ett par lager slipgrund på tak, och baklucka. Känns riktigt bra när man ser lite resultat!

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Kul att det händer saker :), här är det bara så mycket snö och kyla om vartannat att man knappt hinner med annat efter jobbet än skotta (skitvinter för alla utom snöskoterfreaks :p). Bara för det får du en bildskulptur att inspireras av :D. Garanterat fri :renske: från Photoshop :red_eyes: om nån tror annat.

Frontplåten utgår från en idé om att utgå från original frontplåts design och klippa ner eller kopiera en Granada mk II frontplåt ungefär till pressvecket och ta nederdelen till att svetsa in i kant med den nerdragna öppningen för lite mera markerade konturer och bättre vindplog. Lite osäker om proportionerna på LED-dimljusen, jag valde dom via Google Bilder för den snygga inramningen med försänkta pottor och kromkant för klassisk stil snyggt parat med modern teknik. https://www.carid.com/images/pages/fog- ... lights.jpg https://www.carid.com/fog-lights.html
Bilagor
jimmie-e granada frontplåt bygge feb18.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

en fråga jimmie,, är dkw loggan kvar på garagegolvet??

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Kul att det händer saker :), här är det bara så mycket snö och kyla om vartannat att man knappt hinner med annat efter jobbet än skotta (skitvinter för alla utom snöskoterfreaks :p). Bara för det får du en bildskulptur att inspireras av :D. Garanterat fri :renske: från Photoshop :red_eyes: om nån tror annat.

Frontplåten utgår från en idé om att utgå från original frontplåts design och klippa ner eller kopiera en Granada mk II frontplåt ungefär till pressvecket och ta nederdelen till att svetsa in i kant med den nerdragna öppningen för lite mera markerade konturer och bättre vindplog. Lite osäker om proportionerna på LED-dimljusen, jag valde dom via Google Bilder för den snygga inramningen med försänkta pottor och kromkant för klassisk stil snyggt parat med modern teknik. https://www.carid.com/images/pages/fog- ... lights.jpg https://www.carid.com/fog-lights.html
Snyggt! Det här måste jag ju ta till mig.. Är det där consul, ghia eller gxl grill? Jag tycker de är apsnygga!

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

granadadr skrev:en fråga jimmie,, är dkw loggan kvar på garagegolvet??
Nope, tack gode värld för det.. Jag hade ju haft lepra på ryggen isåfall.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jimmie-E skrev:Snyggt! Det här måste jag ju ta till mig.. Är det där consul, ghia eller gxl grill? Jag tycker de är apsnygga!
Kul att du gillar det :cool:. Grillarna är stylade efter den ursprungliga Consul-grillen med två djupa portar och gallret är rektanglar enligt samma design men det bör vara enklare och billigare att snickra eget med bitar från järnhandelns metallproduktsortiment än att göra om originalbitar till det utseendet. Jag tror förresten original Consul-grillen var nåt formgjutet i ABS-plast så det är ju lite modellbygge att jobba med dessutom.

GXL-grillen var samma med V-formade liggande ribbor som satt på senare standard Granada mk I men silvergrå med aluminiumlister på alla breda ribbor i stället för bara översta och nedersta (vad jag kan se den du har på din Consul), Ghia är den plana rutmönstrade (mönstret liknar mer äldre Ferrari än Consuls bredare rutor) med en kraftig kromad ram och bred överliggare samt att den vinklar utåt en aning. Ghia-emblem mitt i och Ford i blockbokstäver nere till höger. Kallas ibland "USA-grill" inte helt felaktigt eftersom Ford faktiskt provade ta över nån tror det var 20 bilar av Ghia med V6 och automat till New York men fick dålig respons av testgruppen bestående av vanliga bilköpare som ironiskt nog tyckte den var för kompakt och europeisk (...) i stilen, det var så den amerikanska Granadan kom till, den vi fick in som Mercury Monarch 1977. Mercury-Lincoln Division hann dock med att sminka upp en mk I i Lincoln-pynt för utvärdering (det finns studiobilder bevarade) så det var nog bra nära en USA-introduktion.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

finns det mer utzoomad bild på den Hasse??

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Huga, jag var rädd att den frågan skulle komma Jörgen :D. Nä, det fanns ingen bild som visade hela bilen utan jag byggde om bilden från Jimmie-E:s garage (hint: verkstadsdomkraften...:D) men jag tyckte likadant när jag var klar så här är ett klippihop som "visar" hela fronten. :)
Bilagor
jimmie-e granada frontplåt bygge feb18.jpg

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Huga, jag var rädd att den frågan skulle komma Jörgen :D. Nä, det fanns ingen bild som visade hela bilen utan jag byggde om bilden från Jimmie-E:s garage (hint: verkstadsdomkraften...:D) men jag tyckte likadant när jag var klar så här är ett klippihop som "visar" hela fronten. :)
Verkligen svinbra! Jag snor bilden till mitt facebookalbum, jag kommer behöva använda den när jag är i garaget nästa gång. Jag kommer nog sno idèn ganska rakt av.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

jag hade gjort nedre utaget lite rundare i hörnen ;) så det matchar karossen mer :) runda dimljusen passar tycker jag :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Kul att ni gillar stuket :cool:. Absolut fritt fram att norpa looken Jimmie, ta det du vill :) - inte ofta man får vara med och designa nåt, även om jag pennade designunderlaget till ett prydnadsknivskaft med lite stylingdrag av tidiga 50-tals jänkebilbakskärmar åt en kollega i förra veckan är det ju en jäkla skillnad :D.

Och Jörgen; du har nog rätt :). Jag gick rakt av på Consul-grillens nedre kant för att ge lite eko av de två liggande portarna i originalet men å andra sidan har jag alltid tyckt att nosen är lite väl kantig i jämförelse med bakdelen. Att ge den nedre öppningen lite tydligare radie i hörnen och kanske en diskret rundning i nederkanten skulle eventuellt kunna ge en bättre helhet. Tror jag ska prova ändra på det när jag har en stund fri, kan vara intressant att testa lite olika varianter. Jo, dimljusen tror jag stenhårt på :).

Nåt annat jag spånat på sen gammalt om dessa coupéer är hur det skulle kunna se ut om man utgick från en bakre stötfångare och dubbelljus som här som då skulle hámna omslutna av den och med nån nätgrill eller dylikt i en tydlig GT-stil från perioden, men risk vore väl att den skulle se ut som en förvuxen 1973 Toyota Celica i så fall :laughing: och dessutom förlora sin tydliga identitet.

Jag försökte ta vara på Jimmies vankelmod :D och finna nåt slags balans mellan genuint 70-talsvulgo som man kunde se på bilshowerna i decenniets slut och nutidens trendande likartade svulstiga fyrdörrars premiumsedaner med coupéstuk.

Grillen har jag nog sagt re. den första bilden (den röda) att den utgår från 4-cyl snik-Consuls liggande tvåportsgrill där den ena s a s fått flytta ner och det kommer lika mycket från Ford´s låtsas-Shelby :D GT500KR från -68 https://www.google.se/search?hl=sv&tbm= ... f6tIsgQaF4 som ju mest var en plastad Mustang bakom sin kaxigare tvåvåningsgrill med liknande idé. Kanske formen på den nedre grillen kunde funka på coupén?

Skriv svar