dörrlås
- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 265
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
dörrlås
någon som vet om man kan få gjort nya nycklar till låscylindrarna på caprin
o vem som gör det.
nya låscylindrar är så gott som omöjliga att hitta
hittade ett sätt i australien för si så där 5000 kr men det betalar jag inte för att kunde låsa bilen. då blir det mr bean lösningen med hänglås
o vem som gör det.
nya låscylindrar är så gott som omöjliga att hitta
hittade ett sätt i australien för si så där 5000 kr men det betalar jag inte för att kunde låsa bilen. då blir det mr bean lösningen med hänglås

Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3597
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
En bilkunnig låssmed ska ju kunna "programmera om" en låskolv till en bildörr genom att flytta stiften till den ordning som behövs, men det kanske fordras nån fabriksmall/mönsternyckel till respektive modell för att få det rätt vilket ju knappast hittas hos kedjorna. Annars så bör det väl funka att köpa lås och nycklar från nån Granada som senast
. Fast det är väl aningen större/djupare bitar så att kolla frigången mot dörrutor och mekanismer lär ju behövas. Har du kollat med Boffens eller nåt efter originalprylar? Jag antar Escort mk I och säkert fler britt-fordar har samma sort.

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 265
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
frågan är bara vart hittar man en kunnig människa idag.
allt är ju kedjor idag med någon totalt ovetande fjunig ursäkt för en människa bakom disken
låsen finns inte längre att hitta hos dom olika som säljer delar till ford typ motomobil o såna
ibland dyker det upp nos på ebay för hutlösa priser typ 5000 kr för 2 cylinder.
o beg har jag inte hittat någonstans, o har aldrig sett dom på ebay heller
där var ett nyckelämna på ebay för 40 pund
allt är ju kedjor idag med någon totalt ovetande fjunig ursäkt för en människa bakom disken

låsen finns inte längre att hitta hos dom olika som säljer delar till ford typ motomobil o såna
ibland dyker det upp nos på ebay för hutlösa priser typ 5000 kr för 2 cylinder.
o beg har jag inte hittat någonstans, o har aldrig sett dom på ebay heller
där var ett nyckelämna på ebay för 40 pund

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3597
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ja, förutom Mr Beans hänglåspatent
så ser jag mest bara aningen bättre nödlösningar då som att handla typ dörrlåsen från en Volvo 740 (förutsatt att original tändlås och baklucka är okay eller pussla en del extra) och få några extra nyckelsatser gjorda att ha på reserv för framtiden.
Det är ju surt att det ska vara så svårt att få fram nytillverkat men vi har väl ett intresse i otakt med tiden som föreskriver omsättningscykler på max 10 år för allting - utvecklingen verkar gå baklänges till de 50-60-tal när det var nåt närmast suspekt med att köra nåt äldre än så och uselt rostskydd, runthörnet-garantier och begränsad reservdelshållning i princip säkerställde det som en omöjlighet speciellt sen Bilprovningen införts.
Man får väl bita ihop ett tag tills mer avancerade 3D-skrivare med lasersintring av metallpulver blivit garagevänliga och man kan tillverka allt man behöver på arbetsbänken för en billig peng
.

Det är ju surt att det ska vara så svårt att få fram nytillverkat men vi har väl ett intresse i otakt med tiden som föreskriver omsättningscykler på max 10 år för allting - utvecklingen verkar gå baklänges till de 50-60-tal när det var nåt närmast suspekt med att köra nåt äldre än så och uselt rostskydd, runthörnet-garantier och begränsad reservdelshållning i princip säkerställde det som en omöjlighet speciellt sen Bilprovningen införts.
Man får väl bita ihop ett tag tills mer avancerade 3D-skrivare med lasersintring av metallpulver blivit garagevänliga och man kan tillverka allt man behöver på arbetsbänken för en billig peng

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Veteran
- Inlägg: 427
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
https://m.ebay.co.uk/itm/CLASSIC-FORD-K ... 1402601686
På tex Wheels&wings brukar det finnas säljare av tjänsten med enormt utbud av nyckelämnen.
Att "programera" låscylindern är pilligt men inte så "svårt". Ovan nycklen är små par kolvar, lika höga, men parvis "delade" så "snittet" blir rakt med nycklen i låset. Ovan dessa en liten fjäder.
Att få isär skiten är lätt, ihop (257x) värre, men värst är när låskistan av vatten,is, smuts och slitage faktiskt är helt slut. Med ny, kopierad eller slipad till spec nyckel kan ju en kolv fortfarande vridit sej 90 grader...
(Jag slängde alla kolvar. Låset går att öppna med en glasspinne, men ni vet ju inte vilken bil det är.)
Sådana som vill in olovandes brukar ju inte gå igenom alla tänkbara nycklar heller...faktum är att rutan antagligen krossas på FÖRE man känner på dörren...
På tex Wheels&wings brukar det finnas säljare av tjänsten med enormt utbud av nyckelämnen.
Att "programera" låscylindern är pilligt men inte så "svårt". Ovan nycklen är små par kolvar, lika höga, men parvis "delade" så "snittet" blir rakt med nycklen i låset. Ovan dessa en liten fjäder.
Att få isär skiten är lätt, ihop (257x) värre, men värst är när låskistan av vatten,is, smuts och slitage faktiskt är helt slut. Med ny, kopierad eller slipad till spec nyckel kan ju en kolv fortfarande vridit sej 90 grader...
(Jag slängde alla kolvar. Låset går att öppna med en glasspinne, men ni vet ju inte vilken bil det är.)
Sådana som vill in olovandes brukar ju inte gå igenom alla tänkbara nycklar heller...faktum är att rutan antagligen krossas på FÖRE man känner på dörren...
-
- Veteran
- Inlägg: 427
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Hm, på en tag i originalnyckelringen?gxlv8 skrev:Greger detta verkar ju kanon
sen är nästa fråga vart hittar jag min KEY CUTTING CODE
jag har ju inga nycklar alls
köpte bilen av dödsbo o dom hittade inte nycklarna
(Så var det på gamla Chrysler bilar)
Annars kanske det står i några originalhandlingar?
Måste medge att någon Ford-guru är jag inte.
Om inte det är rent påhitt, kanske en låssmed kan läsa av låset? Ring någon låssmed/låsfirma och fråga, i värsta fall blir du utskrattad, så fråga i grannkommunen.

I denna annonsen står det ju; "cant find the code? email us! Prova, vetja!
https://m.ebay.com/itm/Ford-Capri-Key-K ... 0613860780
Eller leta på;
http://www.fordcapriforum.com/forum/vie ... 807#p54180
"The key code is stamped inside te drivers door.
PostWed Jun 14, 2006 6:01 am
I can't remember where exactly but it is there. you'll have to remove interior panels to see it. I used my code to get laser cut keys. My car came with keys so rounded that they didn't lock the boot. Laser cut keys fixed that.
It will be 5 digits. like tr348 (not my code!!! just incase you were considering steeling my ride) or something lke that. Unless they changed the number system."
Nä nu får du Googla själv...
-
- Veteran
- Inlägg: 427
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Engelsk "Driver door" är ju vänster sida så kolla båda.gxlv8 skrev:tack så mycket
detta hittade jag inte när jag försökte googla
jag får rota fram dörren o kolla om det finns ett nr (hoppas dörren är org dörren )
I tråden står också att nummret kan finnas synligt på handskfackslåset. Det verkar ju enklast...
- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 265
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
plockade fram handskfacket, skruvade av låset o studerade det.
jojomen det står något.... snabbt ut i garaget o hämta förstoringsglaset
titta titta men va fan det står ju Capri !!!!!!!!!!!!!! :-)
öv öv nu trode jag allt var klart
så tyvärr gick inte det
synd synd
men än en gång tusin tack för hjälpen
jojomen det står något.... snabbt ut i garaget o hämta förstoringsglaset
titta titta men va fan det står ju Capri !!!!!!!!!!!!!! :-)
öv öv nu trode jag allt var klart
så tyvärr gick inte det
synd synd
men än en gång tusin tack för hjälpen