Taunus P3 instrumentbelysning

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
bogbrush88
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: lör aug 30, 2008 4:59 pm
Namn: Thomas R
Ort: Helsingborg
Kör: Taunus 17M P3 1964

Taunus P3 instrumentbelysning

Inläggav bogbrush88 » lör nov 18, 2017 9:16 pm

God kväll allesammans,

Efter en längre tids inaktivitet med min 1964 P3 håller jag nu på med att rusta upp den och snygga till den inför våren.
Fann att instrumentbelysningen har några trasiga lampor och behöver beställa nya. Motomobil TROR att det är dessa som passar (enligt mailsvar):

https://www.motomobil.com/bulb-6v-12w-socket-ba7s,3237,LOF14656-1.html

Då jag helst vill slippa demontera och montera panelen två gånger ville jag kolla om det är någon som kan bekräfta att detta stämmer.
Tack på förhand.

Tags:

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 227
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Ort: Norrköping
Kör: ST-220 Taunus

Inläggav Drutten » lör nov 18, 2017 10:49 pm

Om du ska fixa till den inför våren, ta bort instrumentet och kolla vad det sitter för lampor och beställ sedan.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön nov 19, 2017 2:02 am

Jag har instrumentklustret losstaget i min i väntan på tid och ork att ta itu med den igen (typ, femårsplan numera...) så jag kan kolla det endera dan. Återkommer.:)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: lör aug 30, 2008 4:59 pm
Namn: Thomas R
Ort: Helsingborg
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » sön nov 19, 2017 10:07 pm

Tack skall du ha Släggmek...jag avvaktar ditt svar då ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån nov 20, 2017 12:26 am

Jo, egentligen skulle jag haft det framme nu men vi fick vinter över en natt ganska rejält så det fastnade lite :banghead:, bildligt och bokstavligt. Men jag fixar det snarast om inte annat med lite blädder i mina pärmar. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis nov 21, 2017 5:21 pm

Sådär - nu så, tror jag :). Taunusen liknar en igloo efter vinterns första attack, men på webben är det ju alltid barmark :D så jag fann nog det som behövdes i forumet hos den tyska Taunus 17M P3-klubben (http://www.17mp3.de). Här följer en sammanställning av vad de diskuterat sig fram till i ämnet:

Instrumentlampa är original 6 Volt 1,2 Watt 0,2 Ampére "Röhrenform" i klarglas. 1-trådig enkelkontakt. Sockel BA7s (bajonettfattning, 7 mm radie). Längd: 20,3 mm/0.8". Tysk standard DIN 72601. Typ GOBA 19210A. Original reservdelsnummer Ford 591 699. Philips ersättningsnr. 6829. Det ska finnas motsvarande LED, man bör då välja "varm vit" för att få ett originalliknande gultonat sken. Lamphållarna sägs klara även 2 Watt om man vill bättra på synbarheten (dessa uppgifter hämtade och översatta från klubbsajten http://www.17mp3.de november 2017). Observera, fr o m 9/1963 infördes en reostat-dimmerknapp på instrumentbelysningen så där funkar inte LED utan möjligen nån tillsats som gör dom dimbara.

Jag lär posta lite mera uppgifter om andra av lamporna i 17M när jag hinner, men detta får räcka så länge. Mjo, apropå lyktorna så finns strålkastarglas av originaltyp från både Hella (original) och Bosch (eftermarknad). Kompletta enheter finns i både assymetrisk (för klotlampor) och H4 (obs. lite Hi-Face profil på glaset) åtminstone från Hella (aktuell webbkataloguppgift går inte att finna) men antagligen även från Bosch. Det är samma insats på bägge sidor. Strålkastartypen är dussinvara inom lastbil & buss fr o m sent 50-tal och åtminstone in på 80-talet, har för mig de även suttit på en del entreprenadmaskiner och Mercedes Unimog (U...910???) är ju lite av varje. På personbilar har de suttit även på NSU Prinz 1000 (vill man ha "amerika-ljus" :cool: så är det från NSU TT man ska norpa hållarna och blinget runt standard 5 3/4"-insatserna men det där har jag redan beskrivit). Lite kul att konstatera så stämde den gamla misstanken att Lamborghini 350 GT https://it.wikipedia.org/wiki/File:Lamborghini_350-GT_Front-view.JPG, traktorfabrikens första bil, lånade också just de ovala "grodögonen" - kanske hade de sett Taunus när förserien provkördes på Korsika och inspirerats :D.

F n kan jag förresten tillägga konstaterad direkt matching för bromsbeläggen på bl a Mercedes Kompakt (position bakre), i just den uppgiften var det TRW som gjort dom men det går bra med bl a Jurid också. Återkommer om det där men det blir nog en sammanställning av vad jag har på det i en PDF eller så. Opel Rekord E t o m sena versionen och en del andra samtida Opel-modeller är en aningen nyare matchning (gissar bak där med men positionsangivelse saknades där).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: lör aug 30, 2008 4:59 pm
Namn: Thomas R
Ort: Helsingborg
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » tor nov 23, 2017 10:35 pm

Perfekt...din beskrivning stämmer bra med det artikelnr LOF14656-1 som Motomobil trodde att det var.
Tack skall du ha Släggmek - du är ett vandrande uppslagsverk ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön nov 26, 2017 5:58 pm

Kul att det gick att reda ut, en del löser korsord som tankenötter medan jag gillar utmaningen att att nysta i reservdelsnummer :D. Sen är det ju alldeles för många P3 som står och rostar (likt min :^o) så allt man kan göra för att få igång dom är förstås bra :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)