Ford Ranger Raptor kanske kommer till Sverige

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Ford Ranger Raptor kanske kommer till Sverige

Inlägg av RickardEM »

Ser riktigt kaxig ut! :)

Artikel av Anna Andersson på Auto Motor & Sport, länk till artikeln med mer bilder och info: LÄNK
Tuffa Ford Ranger Raptor med 210 hk: "Stor chans att den kommer till Sverige"
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NzgwODE7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Tycker du att Ford Ranger Raptor ska komma till Sverige?

Ford har nyligen avslöjat coola Ranger Raptor, en prestandaversion av tuffa Ranger pickup med 2,0-liters dieselmotor, dubbel-turbo, 210 hk och 500 Nm.

Några officiella prestandasiffror finns inte än, men vi kan nog räkna med 0-100-tid under 10 sekunder, med tanke på att den större 450 hästars V6-motorn i F-150 Raptor gör sprinten på 6,1 sek.

Ranger Raptor lanseras inledningsvis på de asiatiska marknaderna, därför ska den inte visas på bilsalongen i Genèves i mars. Men den kommer sannolikt att dyka upp fler marknader, både de amerikanska och europeiska. Förmodligen även den svenska.

"Det finns en chans att Ford Ranger Raptor kommer till Sverige, en god chans till och med", säger Fords svenska presschef, Erik Lindham, till auto motor & sport. "Vi kommer att berätta mer om detta i augusti."
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NzgwODc7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Det finns sex körlägen finns att välja bland, "Baja" är särskilt bra vid höghastighetsoffroad.

Ranger Raptor får speciellt utvecklade däck från BF Goodrich eftersom: "offroadhastighet är en prioritet för Ford Performance-modeller", enligt Ford.

Den kommer med samma 10-växlade automatväxellåda, med paddlar monterade på rattstången, som nya Mustang och F-150 Raptor. Inget manuellt alternativ erbjuds.

Ranger har blivit högre för att ge Raptor-varianten en markfrigång på 283 mm, även spårvidden har ökat och är nu 1.710 mm. Chassit har uppdaterats för att klara höghastighets-off-road-körning, och bromsarna har blivit större, nu 323 mm, tidigare 332 mm.

Det finns hela sex körlägen att välja bland, varav två (Normal och Sport) används på vanlig väg. Det betyder att det finns fyra alternativ för offroad-körning: "Gräs, Grus och Snö", "Lera och sand", Sten och ett läge som heter "Baja" vilket lär vara ett läge för höghastighetsoffroad.

Vad tycker du, ska Ford ta in den till Sverige?
Artikel från Motor Trend (LÄNK) som har lite mer information också. :)
Ford Ranger Raptor First Look: New Off-Roader Gets a 210-HP Diesel Engine
Ford-Ranger-Raptor-front-three-quarter-e1518022603365.jpg
Ford took the covers off the first-ever Ranger Raptor pickup truck in Thailand today. But don’t get too excited, because Ford hasn’t announced plans to bring it to the U.S. (yet).

The off-road performance truck revealed today is headed to markets in the Asia Pacific region. It takes visual cues from its big brother, the F-150 Raptor, including prominent wheel arches and its grille with block “Ford” lettering. The Ford Ranger Raptor also features a sturdy front bumper that has new LED fog lamps with functional air-curtain ducts, which help reduce air resistance of the body.

Compared to about 9 inches of ground clearance on the standard global Ranger, the Raptor offers just over 11 inches. This added height creates the need for side steps, which have holes to drain sand, snow, and mud. The Raptor boasts an approach angle of 32.5 degrees, a departure angle of 24 degrees, and a ramp over angle of 24 degrees.

All-terrain BF Goodrich 285/70 R17 tires are wrapped around 17-inch rims on this tall and handsome truck. In the rear, the Raptor’s bumper has an integrated tow bar and two recovery hooks. Overall towing capacity on this non-U.S.-spec truck is 5,512 pounds.

Under the hood, you’ll find a 2.0-liter twin-turbo diesel engine rated at 210 hp and 369 lb-ft of torque. The smaller, high-pressure turbo and the larger, low-pressure turbo work in series at lower engine speeds. But at higher engine speeds, the smaller turbo sits out and the low-pressure turbo provides boost to deliver more power. The engine comes paired to a 10-speed transmission also found in the F-150 Raptor. Various drive modes adjust the experience based on the terrain: Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, and Rock. In Baja mode, the car cuts back on intervention from traction control and increases responsiveness for high-speed off-road performance.

To boost off-road performance further, the Ford Ranger Raptor comes equipped with standard front and rear Fox Racing Shox. The new coilover rear suspension uses a Watt’s link setup with a solid rear axle that minimizes lateral movement. Of course, the Raptor also has a beefier brake system, with twin-piston calipers up front that are about 0.4 inches bigger in diameter.

Inside the cabin, the Raptor dons seats with special bolstering suitable for high-performance driving. Ford also updated the steering wheel with a subtle Raptor logo and red stripe marker. There are also magnesium paddle shifters. Overall, the interior retains a simple design with just the necessary controls and an 8.0-inch color screen.

Ford will produce the Ranger Raptor in Thailand, hence the location of the truck’s debut today. So, is the Ranger Raptor ever coming to the U.S.? Take what you can from this Twitter post from Mike Levine, Ford’s North America product communications manager. He wrote, “Today’s announcement is about the launch of the new Ranger Raptor in Asia Pacific markets. We’ll have more to share about Ranger Raptor at a later date.”
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7284
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Undra vad prislappen kommer ligga på :)?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

ArchEnemy
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: fre okt 06, 2017 7:44 pm
Namn: Daniel
Kör: Fiesta ST200
Ort: Göteborg

Inlägg av ArchEnemy »

Förhoppningsvis mycket billigare än storebror ;) Men Raptor vart en riktigt kul bil att köra, känns dock väldigt stor när man skall ratta tunt :)

pelleplutt
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 15, 2018 8:21 pm
Namn: Per E
Kör: Hyundai Tucson
Ort: Jönköping

Inlägg av pelleplutt »

S*t*n! Den vill jag ha, när kommer den tro? Jag tittar lite på Ranger Wildtrak nu då mitt nuvarande avtal går ut i april och det är dags för byte.

Men ska man vänta på en Raptor tro? Kan ju alltid förlänga avtalet lite till…

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Provkörning av storebror. :)

Artikel av John Argelander på Auto Motor & Sport (LÄNK).
Prov: Ford F-150 Raptor – elefanten i rummet
f150raptor.jpg
Frågan ställer sig själv. Varför har Ford övergett V8:an och istället valt en (dubbel)turbomatad V6 i nya F-150 Raptor? Svaret är förstås enkelt: bränsleekonomi.

En mindre motor drar, i teorin, mindre bränsle än en stor, och den förra generationen Raptor hade i slutet av sin produktionscykel en V8 på 6,2 liter. I den här bilen är slagvolymen 3,5 liter, alltså snudd på en halvering. Kraften den levererar är dock högst respektabel: 462 hk och 692 Nm, 46 hästar och 103 Nm mer än den gamla V8:an. Tacka de två turboaggregaten för det. Och med sådana siffror är det kanske inte så konstigt att bränsleförbrukningen inte blivit markant bättre, nya Raptor vill ha strax under 15 l/100 km vid blandad körning. Knappast snålt, men kom ihåg att det här är en bil som väger över 2,5 ton och gör 0–100 på under sex sekunder.

Just vikten är central när det gäller den nya (trettonde!) generationen av Ford F-150. Karossen är byggd i aluminium och trots att Raptor har ett biffigare (stål)chassi än de andra F-150-versionerna är ändå viktminskningen avsevärd: cirka 230 kg jämfört med "ur-Raptorn".
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0Nzg2OTc7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Men tillbaka till motorn, och då specifikt ljudet. När man trycker på startknappen vaknar motorn med ett distinkt vrål som har ungefär samma omfång som bilen i övrigt. Det känns korrekt och väldigt mysigt. Visuellt står Raptor ut från mängden i den svenska trafikbilden, det är klart den ska höras också. Och det gör den. En avgaspipa per cylinderbank löper hela bilens längd och mynnar nu ut baktill istället för strax bakom höger bakhjul som på föregångaren. Ljudet ur piporna är dovt och potent gurglande, men det finns ett stort men här. Det låter inte lika rått som det gjorde på den V8-bestyckade föregångaren. Tyvärr.

Det ska dock sägas klart och tydligt: den här bilen låter förbaskat trevligt, speciellt när man pressar motorn ordentligt – men en V8 har en mustigare ljudkuliss oavsett om den hummar på tomgång eller siktar på rödmarkeringen.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0Nzg2OTg7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Och så var det det här med formatet. En bil som är över 5,5 meter lång och nästan 2,5 meter bred (inklusive speglar) är en handfull på svenska landsvägar och en regelrätt utmaning i stadstrafik. Inte minst när man ska parkera – att hitta en lucka stor nog är ett bestyr i sig. Men allt går om man vill. Det positiva med bilens avsevärda storlek är att medtrafikanterna alltid är väldigt kompromissvilliga vid exempelvis filbyten – troligen för att de inte vill bli överkörda, men ändå.

Fords mindre pickupmodell Ranger är en hyfsat populär bil bland hantverkare i Stockholmstrakten, och en sådan (bil och hantverkare) körde snett bakom Raptorn i köerna längs hela Essingeleden. Föraren struntade fullständigt i att hans fil gick fortare, luckan framför Rangern blev större och större men han låg kvar och tittade och fotograferade. Bara ett lustigt exempel på att den här bilen verkligen syns.

Trots att Raptor i stort sett är klar för ökenloppet Baja 1000 redan från fabrik, är den största förtjänsten inte prestandanivån utan på det sätt den faktiskt sänker pulsen på mig som förare.

Det är något med storleken och den mjuka, följsamma fjädringen som ger ett väldigt lugn bakom ratten. Man finner sig sitta med en hand vilande på rattkransen och låter sig gungas fram genom trafiken. Motorn hörs lagom mycket, den tiostegade automatlådan växlar silkeslent och petar i den högsta växeln vid 70 km/h om man kör med en lätt gasfot. Det är kort sagt väldigt trivsamt.

Lägg till detta att innerutrymmena inte är något annat än slösande generösa – åtminstone fram. Kupén är ordentligt bred och mellan stolarna finns ett rejält tilltaget stuvfack och mugghållare värda namnet. Teknikinnehållet är riktigt bra: kollisionsvarning, autobroms, döda vinkeln-varnare och filhållningsassistans finns, och dessutom en funktion kallad Pro Trailer Backup Assist som gör det till en barnlek att backa med släp. Man släpper ratten och vrider bara reglaget åt det håll som man vill att släpet ska gå. Oerhört praktiskt.

Baksätet funkar för fullvuxna, men vill man ha ordentligt knäutrymme väljer man den längre SuperCrew-hytten som har konventionella bakdörrar.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0Nzg3MTI7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Det är för övrigt den versionen som exempelvis Exclusive Cars importerar till Sverige. För drygt 1,1 miljoner kronor får du en fullutrustad Raptor som inte bara har en utstrålning och en närvaro som går utanpå det mesta utan även klarar all terräng som du kommer att våga attackera.

Det är lustigt nog ganska precis lika mycket pengar som en annan jänkare, om än i helt andra änden av spektrumet – Tesla Model X 90D. Där Teslan kommer åtnjuta bonusdelen av det nya skattesystemet som införs den 1 juli blir Raptor en solklar malusbil då den är väldigt törstig. Så om du är sugen (och det är du väl?) gäller det att vara hyfsat snabb på avtryckaren.

Så vad väntar du på? Livet är nu.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Nu är den på G! :)
Nya Ford Ranger Raptor släpps i Europa – presenteras under gamingmässan Gamescom
u1hjrhwvdxjwwblcd2yv.jpg
Ford avslöjar att en ny version av pick-up-modellen Ranger Raptor släpps i Europa för första gången – tuffare och mer högpresterande än någonsin. Modellen presenteras under Gamescom i tyska Köln, och blir därmed den första bilen någonsin att lanseras under den världsberömda gamingmässan.

Ford Ranger, Europas mest sålda pickup, får sällskap av Ford Ranger Raptor på den europeiska marknaden i mitten av 2019. Ford Performance har försett modellen med en 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor som levererar 213 hästkrafter och ett vridmoment på 500 newtonmeter. Priset är ej fastställt ännu.

– Glöm allt du trodde att du visste om pickuper; vår nya Ranger Raptor är i en klass för sig. En öken- och offroadracer rakt igenom som kan ta sig igenom de allra tuffaste väderförhållanden du kan tänka dig, säger Leo Roeks från Ford Performance Europa.

Robust offroad tillsammans med förfinad teknik
Ranger Raptor är byggd för att klara av hög belastning vid extrema vägförhållanden. Det förstärkta chassit ser till att bilen klarar av även de tuffaste motstånd, som kan uppstå på avlägsna vägar eller om du måste ta dig fram på platser som ställer extra hårda krav. Samtidigt skapar sofistikerad teknologi en komfortabel känsla, där Fords kommunikations- och underhållningssystem SYNC 3 gör det möjligt för föraren att kontrollera ljud, navigation och smarttelefoner med hjälp av röststyrning.

– Det verkligt häftiga med nya Ranger Raptor är hur bra den är på riktigt vilda vägar samtidigt som den känns som en lyxbil på vanlig väg. Hela bilen bygger på Rangerns enastående sofistikerade känsla och funktionella kapacitet, som sedan utvecklats vidare till ännu en nivå. Den körglädje du får uppleva är exceptionell, säger Damien Ross, chefsingenjör på Ford.

Ranger Raptor visas upp i nya videospelet Forza Horizon 4
Ford och Microsoft avslöjade under dagen att nya Ranger Raptor kommer finnas med i videospelet Forza Horizon 4, vilket ger möjlighet för fans att uppleva pickupens fantastiska kapacitet.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

jag har då kört en på Classic Ford träffen, å sett en i Skellefteå,,:)
Bilagor
37641088_2122106414484792_2715671859499630592_n.jpg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5083
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

granadadr skrev:KANSKE?? jag har då kört en på Classic Ford träffen, å sett en i Skellefteå
Det där är väl storebror F-150? :)
Var det något drag i den då? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

RickardEM skrev:Det där är väl storebror F-150? :)
Var det något drag i den då? :)

\Rickard
nja,, ja och nej,, den gick in i väggen i 180 men skotta på fint,, fick ju pisk av Mustangen ;) hahahaha men den är ej byggd för att gå fort,, frän svar JA,,

Skriv svar