Granadakombi, Ny synd.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

joo INNAN den hes iväg,, anvämds flitigt nu i värmen,, ac funkar fint :)

Tags:

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Kan då avslöja att det blev riktigt trevligt att köra efter motorbytet, Den extra knuffen från turbon gör sjukt mycket nytta. Just nu trasslar startmotorn, men jag har hunnit med några provturer iaf.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Låter som det bästa av två världar, det :).

Re. andra nämnda motorer: Jag kommer att tänka på att Volvo B30 sattes ju också i terrängbilen C303 "Valpen" som vi nog är rätt många äldre :wheelchai som rattat i lumpen, skulle tro det ännu finns en del begagnade i omlopp som surplus ifall man lyckas spåra. I grunden en bättre motor än sitt rykte för ventilmekanismen ("snickaren under huven" kallade en bekant detta när det slamrade :laughing:), men det lär gå att rätta till. En artikel om vidareutveckling hos Timos Motor dyker upp i tankarna, smörjsystemet och vad det var man förbättrat. Ett av problemen visade sig vara att Volvos folk inte beräknade upp det för de två extra cylindrarna när de förlängde B20:n.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Tjoff bara. Hamna i en kappkörning med en golf, wg,n hängde sig å det vart adjöss med den motorn.. Har köpt en Scorpiodiesel som ska få donera bla motor å låda. Min körstil verkar inte riktigt harmoniera med för gamla grejer.. Men, i ärlighetens namn så kändes det rätt biffigt att drifta på torrasfalt med en tjock svart plym ur avgas på en gammal granadakombi.

Skriv svar