Granadakombi, Ny synd.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Fordofilen skrev:Frän! Ser riktigt bra ut med tanke på vad du gav för den och vilket lyft mot en 245a...
Ang egr'en så är det nog 10+år sedan någon testade den för mig. Nu ska den sitta där men behöver inte fungera, vad det nu gör för skillnad.
De ska få jobba föe en eventuell tvåa. Jag har redan kastat den skiten.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Härlig historia om Chevellen :D. Knutkorsen (som aldrig fanns som lös detalj hos Ford, de skyllde på att axlarna var balanserade kompletta :p) har gått att få tag i åtminstone förut via Mekonomen. Fabrikatet då var GKN Driveline men det ska vara nåt standardmått. Och minns nu ;) att de saknar låsringar och måste låsas med körnarslag, finns de med ringar också till dom men inte listade i nån svensk katalog jag sett. Vänta...:yltype:... Jo, sorten med ringar finns på Ebay men frågan är väl hur det lirar med original mellanaxel.

Jag fann att det dessutom är olika storlek på korsen i tyska och engelska Ford: tyska har omkrets 22 mm på korsets "skallar" och 67 mm ytmått kant till kant. Engelska har omkrets 22 mm respektive 64 mm på mindre modeller som bl a Escort mk I/mk II och motorsvaga större (t ex Zephyr 4) inkl vissa Transit (tydligen även en vanlig storlek på runt 1970´s Vauxhall och mycket annat engelskt). Motorstarkare britt-fordar från perioden har enligt den källan 24 mm skallar och 78 mm kant till kant på sina kors. En speciell variation är Capri mk 1 och mk 2 som kan ha någon av alla tre varianterna beroende på tillverkningsland och motorval. Uppgifter från en gammal kartong av märke Moprod, källa: https://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Consul- ... Swd1lagdid
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Besiktad idag utan anmärkning! Dampjäveln har gjort det igen, haha! Passa på att smälla in stora konsolen, och mecka dit 2din stereon med skärm åt backkameran samtidigt som jag sanera ur massa års smuts och skit. Fick för mig att byta instrument fronten samtidigt, och få lite lysen i mätarna och på alla knappar. Ett jävla mixtrande! Nu ska den få rulla bäst den vill, och Coupèn ska in i garaget igen. Jag vart som tänd igen..Bild

Bild

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

"Grattis" är väl inte rätt ord om någon sprattlat sej genom ett maraton i garaget och förtjänat en godkänd besiktning, men ändå...

Kul med projekt där det händer något!

Mvh G.

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Greger skrev:"Grattis" är väl inte rätt ord om någon sprattlat sej genom ett maraton i garaget och förtjänat en godkänd besiktning, men ändå...

Kul med projekt där det händer något!

Mvh G.
Grattis till mig som har bra kamrater som ställer upp i vått och torrt. Vi är några stycken som har ett roterande schema, och jobbar på varandras bilar. Det är verkligen guld värt!

Holma
Veteran
Inlägg: 894
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Kul! Hoppas du får tag i stötfångarhörnen så den ser lite trevligare ut också :)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Fordofilen skrev:Kul! Hoppas du får tag i stötfångarhörnen så den ser lite trevligare ut också :)

Men fruktansvärt vad det där skämmer bilen! Jag retar ihjäl mig på det. Jag låg faktiskt idag och provade hur mycket jag skulle vara tvungen förstöra de extra främrehörnen för att få dit tills jag hittar några riktiga.
Kostade på en timme i gds-hallen idag och spolade ur värmepaketet, och högtryckade ur några kilo barr och annat skit ur dropplisterna. Köpte mig ett takräcke också, för att ha skidorna på. Volvon har blivit för jävla rassig av att jag kastat skidor och stavar ut och in i den. Tänkte jag skulle vara lite snällare mot denna bilen :-)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

montera dit plasthörnen bak tillsvidare iom att du måste ha andra fästen till kromhörnen ;)
Bilagor
100_0632.JPG

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Äsch, nu har ni fått mig att vilja bygga en Granadakombi som sommarbruksbil. Det här var dumt.

Det sätter igång en byteskedja i huvudet som bara kan sluta illa (dvs massa pengar och tid). Om jag hade en juste Granada som fick dra 1800 kg skulle jag inte behöva drag på Focusen så då skulle jag kunna byta den mot en Focus RS. Fast då har jag väl ännu mindre pengar att bygga Granada och Capri för. Men det skulle ju vara så smutt...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

granadadr skrev:montera dit plasthörnen bak tillsvidare iom att du måste ha andra fästen till kromhörnen ;)
Det retar mig ÄNNU mer att det bara finns höger hörn bak i den bröten med delar. Fram finns det både höger och vänster.. Men främrehörnen måste kapas i inre radien, och jag känner mig lite tveksam till att kapa sönder fina bitar bara för en tillfällig lösning. Men retar det mig tillräckligt länge så ryker dom!
therealpinto skrev:Äsch, nu har ni fått mig att vilja bygga en Granadakombi som sommarbruksbil. Det här var dumt.

Det sätter igång en byteskedja i huvudet som bara kan sluta illa (dvs massa pengar och tid). Om jag hade en juste Granada som fick dra 1800 kg skulle jag inte behöva drag på Focusen så då skulle jag kunna byta den mot en Focus RS. Fast då har jag väl ännu mindre pengar att bygga Granada och Capri för. Men det skulle ju vara så smutt...

Gustaf
Kom förbi och provkör... Som medicin. Jag skulle inte hänga 1000kg bakom denna. Fruktansvärt slö bil! Jag minns dom ju inte som raketer, men.. Volvo glt,n går köra åttor runt denna. Men å andra sidan så har du ju rutin på att hjälpa dom med andningen.:starter:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

OM jag skulle drömma om Granada vilket jag ju inte skulle göra;

Den ska ha en hyfsad sexa eller åtta, modern maskin med insprutning osv. Drivlina från Jaguar S-type 3.0 känns som ett möjligt val, alternativt en nyare Mustang V6. Förmodligen sexa eftersom jag har en annan idé om ett annat projekt med V8. Förmodligen otrimmat eftersom den som sagt ska kunna dra 1800 kg utan att rasa.

Det ska också sitta AC/ACC i bilen, det ska vara en bil som man inte tvekar att åka på sommarsemester i.

Egentligen är jag ju barnsligt förtjust i en tidig MkI med GXL-inredning men för att få maximal komfort och användbarhet så tror jag mer på en sen (1983-85) bil, tänk er en 2.8 INJECTION som kombi eller Ghia X i stilen. Farthållare, backkamera, keyless entry/keyless go, listan är lång. Stolar och baksäte från en sen Scorpio borde funka (trepunktsbälten överallt, elvärme i stolarna och så får man väl operera dit det i baksätet också).

Men jag skulle som sagt inte drömma om detta och inte i den här tråden.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

therealpinto skrev:OM jag skulle drömma om Granada vilket jag ju inte skulle göra;

Den ska ha en hyfsad sexa eller åtta, modern maskin med insprutning osv. Drivlina från Jaguar S-type 3.0 känns som ett möjligt val, alternativt en nyare Mustang V6. Förmodligen sexa eftersom jag har en annan idé om ett annat projekt med V8. Förmodligen otrimmat eftersom den som sagt ska kunna dra 1800 kg utan att rasa.

Det ska också sitta AC/ACC i bilen, det ska vara en bil som man inte tvekar att åka på sommarsemester i.

Egentligen är jag ju barnsligt förtjust i en tidig MkI med GXL-inredning men för att få maximal komfort och användbarhet så tror jag mer på en sen (1983-85) bil, tänk er en 2.8 INJECTION som kombi eller Ghia X i stilen. Farthållare, backkamera, keyless entry/keyless go, listan är lång. Stolar och baksäte från en sen Scorpio borde funka (trepunktsbälten överallt, elvärme i stolarna och så får man väl operera dit det i baksätet också).

Men jag skulle som sagt inte drömma om detta och inte i den här tråden.

Gustaf

Din jävel......... Tänk sen då luftfjädring och gömma ett multimediasystem från en av de feta nya fordarna i den lite äldre inredningen.

På tal om att inte drömma och spåna iväg.

Men tvånollan är pinsamt jävla slö.. En tdi skulle ju va trevligt....

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7291
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

therealpinto skrev:OM jag skulle drömma om Granada vilket jag ju inte skulle göra
Crowdfunding på det projektet. Så du kan köra heltid ett år Bild!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Järnkaminen skrev:Crowdfunding på det projektet. Så du kan köra heltid ett år Bild!
:beerchug::beerchug::beerchug:

Det vore nåt!

Nej, ingen luftfjädring, men nivomat eller nåt så den klarar last. Jag har kört för många bilar med luftfjädring som inte fungerar bra.

En fräsch Pinto är ju inte så tokig men Granadan är en för stor bil för den. Riktig diesel hade haft sina poänger, det skulle ge bra räckvidd utan att man behöver tanka hela tiden. Men jag skulle ändå välja bensin, det är liksom mer min grej.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Jag är ju en dieselnörd egentligen. När jag var mer stadd i kassan och körde mycket så åkte jag mååånga mil i D5, och opels 2.5 tds. Gick skamligt billigt, och rejält med effekt med kcr box och kapad katalysator.

Skriv svar