Granadakombi, Ny synd.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

samma här

Tags:

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »


Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Länken ger med 404 fel (sidan hittas inte)
Men bilden ser jag :)
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Inte jag. :confused:
Men om du kör dom som bifogade filer då? Funkar för mig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Bäst är ju att ladda upp bilderna här, så syns dom även om din service-provider lägger ner eller dit konto avslutas/byts/uppdateras...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Nu prövar vi fritt här.. Ursäkta om jag stör någon.
Bilagor
IMG_20180508_101326.jpg
IMG_20180630_154409.jpg
IMG_20180523_203258.jpg
IMG_20180720_131047.jpg
IMG_20180721_094353.jpg

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Ser bra ut...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Snygga bilar :thumb:, men... (och nu avslöjar jag skamliga kunskapsbrister :idiot::D) vad är det för motorer, nån gammal marinvariant av en raksexa på pall och anar jag en Kent av 70-talssnitt i motorrummet? Märklig maskin i en Granada. Såvitt jag vet hade de bara v-motorer innan Pinton började monteras i dom, så hemmabygge eller ett sällsynt fall av man-tar-vad-man-har? (legenden har att en och annan sedan specialbeställdes med Windsor-V8 och iaf nån såldes i Finland häromåret med fabriksmärken på för många liter i motorn).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:Snygga bilar :thumb:, men... (och nu avslöjar jag skamliga kunskapsbrister :idiot::D) vad är det för motorer, nån gammal marinvariant av en raksexa på pall och anar jag en Kent av 70-talssnitt i motorrummet? Märklig maskin i en Granada. Såvitt jag vet hade de bara v-motorer innan Pinton började monteras i dom, så hemmabygge eller ett sällsynt fall av man-tar-vad-man-har? (legenden har att en och annan sedan specialbeställdes med Windsor-V8 och iaf nån såldes i Finland häromåret med fabriksmärken på för många liter i motorn).

Tack! Motorerna är peugeot xd3 dieslar. 2,5 liters som satt bla i granada -85. Den som hamnar i kombin får en turbo som andningshjälp, bara jag hittar oljeanslutningarna efter flytten.. Vissa säjer de är junk, andra kallar de för evighetsmaskiner. Jag tänker bilda mig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Som hand i handske... Fordarna har fått vila lite efs jag har renoverat och monterat en lite värre sorts båtmotor 502cui cheva bb med hydraulrullkam, dubbla fyrisar ovh nån sorts tunnelram för marinbruk.. När jag ändå var på g so hystade vi ut 305an ur chefens slit och släng caprice, och satte ihop en rullkamsmotor till den också, vortechtoppar, headers och ett gammalt streetperformer insug med en gammal hederlig holley 650dp högst upp.. Modern tändning, och förberedd för sprut såklart..

Pinton i kombin fick dödsstöten när jag hängde biltrailern baki.. 20 liter bensin, 4++ liter olja, ochsisådär 10 liter kylvätska behövde den ha de sista 12 milen jag körde den.. Sen vart den som tjurig å starta.. Så dieseln låg bra till hands för att användas.. Den ska enligt utsago ha gått 5-6 tusen mil efter helrenovering.. Fint går den då..
Bilagor
IMG_20180725_163404.jpg
IMG_20180728_144514.jpg
IMG_20180725_151644.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ahaja, nu klarnade det lite :). Mja, Peugeot-dieseln är väl snarare evighetsmaskin än junk av vad jag sett, så förutsättningarna är nog bra. En del hade ju turbofläkt (, så hållbarheten borde räcka till. Flera bekanta har haft sånt som 504:or och 505:or (är det samma i 205 också?:kopfkratz) och bara nött och nött på dom tills rosten sagt sitt men motorerna har jag aldrig hört nån klaga på utom att det är dyrt att reparera den mekaniska insprutningspumpen (Kugelfischer vad jag vet).

Plus också för den mycket långa produktionsserien (har för mig den första versionen infördes på tidiga 50-talet i modell 203 om inte förr och ärvdes via 403, 404, 504 och 505 minst) som gett gott om prylar i omlopp. Rätt skön motor med naturligt gott bottenvrid och acceptabelt acc tycker jag efter en långkörning med en högmilad 505. Ska väl vara förutom oset och lägre verkningsgrad (kan tydligen kompenseras :D - jänkarna pumpar in propangas som flasktrimning i dieslar https://bringatrailer.com/2016/07/08/10 ... bmw-524td/) att de knackar högt jämfört med moderna dieslar, men då vet man ju att de är igång :D, till skillnad mot dagens karaktärslösa motorer.

Apropå andra märken, marinmotorer och det - lattjo hur tillverkarna skamlöst köper in och skruvar dit sina emblem på andras motorer och låtsas som att det är helt eget. Finns väl Peugeot med Volvo Penta-märkning eller var det tvärtom, Mercruiser har lånat nån av Volvo sa nån båtägare, mest förvånade mig att upptäcka en Volvo Penta-märkt och rödlackerad Cheva smallblock :D av vad jag förstod vara typ 350/5.7L (men volymen diffade lite udda mot bilvarianterna) av den klassiska generationen före LS-motorerna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Penta har både usa-fordar, cheva och buickmotorer.. Opel, VM Peugeot, Perkins och minarelli har jag sett under åren, Volvo b4 upp till 230fk finns också.. Nu håller jag på med ett svenskbygge.. En plastanka med B30, och vanligt Pentadrev.. Motorn är tillverkad 1995. Trots att den slutade monteras i bilar 1974.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

kom ihåg att ladda LITE,, då gtd= turbo hade andra kolvar,, så din är ej anpassad för turbo, dem motorerna jag ej gillar är wm diesel som sitter i grodorna,, sega å trötta,, gammal konstruktion :(

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En hel tvärvetenskap, detta med alternativa användningar för bilmotorer och skillnaderna i marin-, industri- och arbetsfordonsinstallationer (t o m mindre flygplan ibland).

Att Penta använt Ford-motorer och Volvo B30 levt vidare i skymundan var okänt intressant, annars har ju Ford Power Products varit bra på att fortsätta bygga sina gamla bilmotorer för andra syften decennier efter att de slutat användas i biltillverkningen. Jag har själv kört en snövessla med Kent-motor (iofs jämnårig med Escort mk 1 ungefär) och de syns trots tyngden ha nyttjats för små engelska flygplan också.

Det vore intressant men säkert svårt att kartlägga alla olika Ford-motorers alternativa installationer och hur de avviker i detaljer (marinmotorerna brukar ju ha en del kraftigare bitar) inte minst för reservdelsjakt, men nu gled det ju långt från Granadan ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

granadadr skrev:kom ihåg att ladda LITE,, då gtd= turbo hade andra kolvar,, så din är ej anpassad för turbo, dem motorerna jag ej gillar är wm diesel som sitter i grodorna,, sega å trötta,, gammal konstruktion :(

På tal om det så skulle vi diskuterat scorpios. Vi borde provköra varandras för att reda ut hur mycket bättre tdi,n egentligen går.

Skriv svar