Regga med annan motor i Taunus.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
SkrotJocke
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 07, 2017 4:38 pm
Namn: Jocke andreasson
Ort: Östervåla
Kör: Sierra 2.9,Taunus 2.0, Fairlane 302

Regga med annan motor i Taunus.

Inläggav SkrotJocke » ons mar 14, 2018 5:05 pm

Hej, jag går i tankarna att väcka lite liv i min gamla taunus 2.0 -79 som just nu är lite småtrimmad med diverse. Dock krävs mer!
Om jag nu vill regga med en annan motor typ, 2.9 eller dylikt vad krävs? Är det ombyggt fordon med Volvoaxlar som gäller?
Ber om ursäkt om detta har frågats förr, hittade dock inget så ni får gärna länka :)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10063
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons mar 14, 2018 5:10 pm

Ombyggt fordon brukar vara den bästa vägen totalt sett, man kommer inte så långt annars.

Ett vettigt koncept på en Taunus är 740 bakaxel (stämmer bra i bredd), då kan man gärna också använda 240 eller 740 bromsok fram med lämplig skiva (ska man ha en enkel 2.9 räcker det med typ 260 mm ventilerade skivor, BMW E30 eller Mazda 323 är rätt enkelt att anpassa).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5694
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » ons mar 14, 2018 5:25 pm

therealpinto skrev:Ombyggt fordon brukar vara den bästa vägen totalt sett, man kommer inte så långt annars.

Ett vettigt koncept på en Taunus är 740 bakaxel (stämmer bra i bredd), då kan man gärna också använda 240 eller 740 bromsok fram med lämplig skiva (ska man ha en enkel 2.9 räcker det med typ 260 mm ventilerade skivor, BMW E30 eller Mazda 323 är rätt enkelt att anpassa).

Gustaf


på min sitter det saab 9000 skivor ;) och då en 1031 från 740 bak med cosworth ok å skivor bak
Bilagor
18720860_1644472422248196_1591117093_o.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3281
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons apr 11, 2018 8:08 am

Jag kommer att tänka på att en och annan droppat spindlarna fram på Volvo 140-serien genom att bara byta ut dom mot Mercedes (Kompakt-seriens ska det visst vara, men vad jag minns är det typ samma framvagn som efterföljaren och den är i stort sett en förminskad S-klass med många gemensamma delar). Nå, kanske nån vet om Volvo-spindlarna använts på nån Taunus så kunde man ta hela paketen från 164 och få Volvos bromssystem och bultmönster runtom? Jag sitter själv på både Taunus och Volvo-delar så det finns att pussla med, men det är ju alltid bättre att kolla om nån redan gjort en sak innan man börjar bända isär saker på måfå och få en massa extra att hålla ordning på i hyllorna :jobbar5::).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)