Regga med annan motor i Taunus.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
SkrotJocke
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 07, 2017 4:38 pm
Namn: Jocke andreasson
Kör: Sierra 2.9,Taunus 2.0, Fairlane 302
Ort: Östervåla

Regga med annan motor i Taunus.

Inlägg av SkrotJocke »

Hej, jag går i tankarna att väcka lite liv i min gamla taunus 2.0 -79 som just nu är lite småtrimmad med diverse. Dock krävs mer!
Om jag nu vill regga med en annan motor typ, 2.9 eller dylikt vad krävs? Är det ombyggt fordon med Volvoaxlar som gäller?
Ber om ursäkt om detta har frågats förr, hittade dock inget så ni får gärna länka :)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10165
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ombyggt fordon brukar vara den bästa vägen totalt sett, man kommer inte så långt annars.

Ett vettigt koncept på en Taunus är 740 bakaxel (stämmer bra i bredd), då kan man gärna också använda 240 eller 740 bromsok fram med lämplig skiva (ska man ha en enkel 2.9 räcker det med typ 260 mm ventilerade skivor, BMW E30 eller Mazda 323 är rätt enkelt att anpassa).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5810
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Ombyggt fordon brukar vara den bästa vägen totalt sett, man kommer inte så långt annars.

Ett vettigt koncept på en Taunus är 740 bakaxel (stämmer bra i bredd), då kan man gärna också använda 240 eller 740 bromsok fram med lämplig skiva (ska man ha en enkel 2.9 räcker det med typ 260 mm ventilerade skivor, BMW E30 eller Mazda 323 är rätt enkelt att anpassa).

Gustaf
på min sitter det saab 9000 skivor ;) och då en 1031 från 740 bak med cosworth ok å skivor bak
Bilagor
18720860_1644472422248196_1591117093_o.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag kommer att tänka på att en och annan droppat spindlarna fram på Volvo 140-serien genom att bara byta ut dom mot Mercedes (Kompakt-seriens ska det visst vara, men vad jag minns är det typ samma framvagn som efterföljaren och den är i stort sett en förminskad S-klass med många gemensamma delar). Nå, kanske nån vet om Volvo-spindlarna använts på nån Taunus så kunde man ta hela paketen från 164 och få Volvos bromssystem och bultmönster runtom? Jag sitter själv på både Taunus och Volvo-delar så det finns att pussla med, men det är ju alltid bättre att kolla om nån redan gjort en sak innan man börjar bända isär saker på måfå och få en massa extra att hålla ordning på i hyllorna :jobbar5::).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar