Ford fairlane 1959

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
kalle82
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 11, 2018 7:38 pm
Namn: Kalle Malmquist
Kör: Ford fairlane
Ort: kinna

Ford fairlane 1959

Inlägg av kalle82 »

Hej! Är det någon som vet vad det är för åtdragnings moment i nm när men drar fast medbringaren på ingående axel i bakaxeln?

Jag ska byta packbox på ingående i bakaxeln och medbringaren samt "locket" med packboxen i ska dras med ett vist moment för att uppnå rätt förspänning på lagret som sitter innan pinjongen, hoppas att jag har förklarat rätt så att det går att förstå frågan ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Det var väl ganska tydligt förklarat tycker jag :). Hmm... ja, här är iaf några bra adresser med en del siffror och info som kanske kan vara till lite hjälp:

Strange Engineering (företag); åtdragningsmoment för respektive Ford 9 inch, Dana 60 och Strange bakaxlar https://www.strangeengineering.net/ford ... que-specs/
Bob´s Garage Library (privat); diverse info om US-Ford bakaxlar https://bzerob2.wordpress.com/2013/04/1 ... -and-info/
Dearborn Classics (företag); identifikation av 1957-59 bakaxel https://www.dearbornclassics.com/rear_a ... 57-59.html
Kevinstang (privat); identifikation etc av 8 och 9 inch http://kevinstang.com/Ninecase.htm

Tyvärr har inte jag mycket av egna erfarenheter av att skruva bakaxlar annat än isär och inte amerikanska då, men har lite klotter sparat. Om axeln är Ford´s egen 9-tummare så dök den upp till årsmodell -57 och just den serien användes till -59. Stationsvagnen har den kraftigaste (tyngsta) och lite bläddrande på länkarna här säger utöver det att det förekommer totalt tre olika versioner (storlek) av lagret på diffen beroende på år och motor/karossvariant vilket jag tolkar som just det du behöver förspänna. Ah, lika bra du läser igenom det själv för säkerhets skull för att hitta rätt moment ifall det skiljer mellan storlekarna. Hoppas detta ger mer vägledning än nya frågor ;).

Får se om jag får en stund att återkomma med klarare siffror senare om ingen annan har tips (den som väntar på något gott kan få vänta nån dag :D), det fanns ju klenare axlar också i Fairlane med mindre motorer än Y-blocks-V8:an ifall det råkar vara nån sån.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar