Ford taunus 1.6ohc går dåligt vid acceleration

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
kronman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 12, 2013 4:56 pm
Namn: C.Kronman
Kör: Ford Sierra 2.0 Doch turbo
Ort: Finland

Ford taunus 1.6ohc går dåligt vid acceleration

Inlägg av kronman »

Hej!
Har en ford taunus -81 1.6ohc motor som är slö vid acceleration årkar max upp i 80 km/h. Har just slipat in och lagt nya ventiler i toppen, förgasare tvättad å nya membran och packningar, komprrssionsprovet visade 9 9 7 9 verkade lite konstigt tyckte jag? Allt är nytt i tändningsväg förutom tändkablar. Ford vv motorcraft förgasare sitter på.
Nu e frågan va skall jag göra för att få den att årka varva ut ordentligt vid belastning ?

Mvh. Christoffer

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte skruvat så mycket 1.6 Pinto men skulle rekommendera att du dubbelkollar att kammen och fördelare står rätt, ganska många missar att justera tändningen rätt när man tagit av toppen/kamremmen.

Är allt okej där skulle jag nog misstänka förgasaren, VV är väl variabel venturi och den kanske har fastnat eller är felkopplad?

Varvar den rent obelastad?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

kronman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 12, 2013 4:56 pm
Namn: C.Kronman
Kör: Ford Sierra 2.0 Doch turbo
Ort: Finland

Inlägg av kronman »

Hej !
På kammen är det på märkningen vid drevet exakt och vevaxeln är det på TDC och på tändningen står rotorn på 1:ans cyl. Vad menar du skulle ha fastnat i förgasaren ? Den varvar nog rent obelastat men skall nog vara snabbare upp i varv än vad den är nu.

Christoffer

kronman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 12, 2013 4:56 pm
Namn: C.Kronman
Kör: Ford Sierra 2.0 Doch turbo
Ort: Finland

Inlägg av kronman »

Dessutom blir avgastemperaturen väldigt hög

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Då har du nästan helt säkert missat att justera tändningen rätt.

Efter att man nollat motorn som du skriver ovan måste du vrida fördelaren så du får rätt förtändning, nånstans mellan 8-12 grader före övre dödläge. Annars blir avgastemperaturen hög och motorn trött.

VV-förgasaren har väl en variabel venturi som ska röra sig. Men kolla tändningen först.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

kronman
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 12, 2013 4:56 pm
Namn: C.Kronman
Kör: Ford Sierra 2.0 Doch turbo
Ort: Finland

Inlägg av kronman »

Tack för hjälpen! Felet hittat justerade tändningen till ungefär 10-12 grader och den blev som en helt annan bil nu går den att köra med iaf ��

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Härligt att höra!

:-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar