hjälp med kablar, Taunus

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo

hjälp med kablar, Taunus

Inlägg av Fiechen »

Hej, håller på att blåsa liv i den gamle forden och behöver lite experthjälp. Har tre kablar jag inte minns vad dom var till. Dessa befinner sig bakom strålkastaren på förarsidan. Bilen är/var en taunus -77 med pinto. Och då har vi: röd/gul, gul/svart och röd som är avsäkrad med 25a.
Specifikt vill jag åt pluskabeln till tändspole, gissar på den röda men är ju dumt om man skulle ha fel. Tack på förhand! :)
Bild
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Jag gissar med tanke på placeringen och att tändspolen är inblandad att det är främst (eller enbart) laddnings- och startkretsen det handlar om? :) http://www.fordopedia.org/images/wiring ... ircuit.jpg http://www.fordopedia.org/wiring-diagra ... n-circuits
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren

Inlägg av Fiechen »

Precis. Stort tack för länkarna! Jag tar det som att svart/gul är plus till tändspole om jag fattar rätt. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Så lite så :), Fordopedia som har schemat är en av favoriterna i min bokmärkeslista så det tog ett par klick att hitta. Kanonsajt för det mesta av skisser till lite äldre Europa-Fordar.

Ja, det är svart/gul till plus på tändspolen i min egen -77 TC 2 (och samma på min -74 TC 1) så då bör du ha samma på din. Ska tilläggas av erfarenhet att man bör alltid kolla vad som gäller för den egna bilen när det gäller Taunus-Cortina eftersom vissa eldetaljer kan skilja t o m inom samma årsmodell beroende på utrustningsnivå och som det verkar vart den tillverkats - för Taunus del Köln, Tyskland eller Genk, Belgien.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren

Inlägg av Fiechen »

Ja det var en fantastiskt bra sida, blir bokmärke även hos mig! Jo det har man ju märkt ibland när man kollat bilar på skroten, kan ju skilja en del :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Mjo, det rör sig t ex om tre :D olika anslutningsscheman för vindrutetorkaren och dess spak om man räknar 1970 till -76 eller -77 om jag inte rört ihop årtalen. Men för att ersätta första modellen med andra går det att fulkoppla så det funkar (blev tipsad av en bilelektriker på 80-talet) om man står ut med att förlora den automatiska avstängningen på återgången när man står av torkaren, har för mig att även nr tre går att få fungerande men då har den intervalläge också, så det krånglar till extra. Scorpio ca -85 har ungefär samma motor med rätt fästpunkter och splines på axeln, men vetifan hur man får in strömmen på rätt ställe med de ännu fler snslutningarna, hoppas jag slipper pröva nån gång. Jo, och så varierar det med hel/halvljusreläerna av typ klassisk silverdosa (åtminstone vid eller under -74 skedde nåt skifte) men det är ju bara att ersätta med sockerbitar att koppla i rätt ordning. Generellt är Taunus elsystem både enkelt och pålitligt men vid det här laget kan man ju åka på vad som helst.

Av ålderskrämpor jag sett i TC:s elsystem är bland de vanliga glapp i bakljusen (brukar vara lampfötterna bara), spänningsfall på halvljus (jordfel i jordkablarna - de bruna som sagt - där de är skruvade till innerskärmarna) och förstås att rätt vad det är när startmotorn inte reagerar kan det ofta vara eldosan i tändlåset (standardmodell för de flesta ca 70-tals europa-Fordar, svårfunna idag så köp om det dyker upp) som knäckt några kontaktstift p g a slitage. Innan man börjar leta ersättning bör man först testa startmotorn eftersom de är lättare att finna ersättning för (obs olika stora på Pinto 1,6 och 2.0 men fäste och kuggantal är samma så den större kan ersätta den mindre men tvärtom bara som nödlösning). Oxidering och smuts kan få dom att fälta men att lyfta av minuspolen brukar bryta kortslutningen så att man kan försöka igen. Startar den då direkt så är det i regel där felet finns.

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren

Inlägg av Fiechen »

Se där ja, alltid kul med extra information. Sånt man kan lägga i bakhuvudet när det väl krånglar, tack :)

Annan fråga när jag ändå är igång så slipper jag starta en ny tråd. Denna gång gäller det sierra efi elsystem som jag håller på att lägga i bilen, ihop med megasquirt.
På tfi modulen går en svart kabel som gick till kontakterna där insprutningshärvan delades till resten av bilen elsystem. Vad ska den ha? 12v+ med tänding på?

Och vart tar jag lättast tändingsström från taunusen? Har en gul kabel från tändingslåset som är ledig nämligen. Har tyvärrr inte så jag kan mäta mig fram..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, information kan man aldrig samla för mycket av :) - just Taunus är det ganska mycket som kan hittas till om man leker lite med tyska tekniska glosor om inte annat via Google Översätt om det är krångligt. Den funkar bäst om man växlar mellan engelska och tyska (bara för att jag lade till "zündung", tändning, i söket efter Taunus fick jag upp en PDF av förarhandboken på ur-Transiten FK/TT 800/1000/1250, sparas förstås :p).

:kopfkratz...Hm, det var så länge sen sist jag strulade med det så jag borde vara tyst om det :tapedshut, men minns jag inte galet så är den gula styrströmmen för tillslaget. Har för mig att det motsvarar den tunnaste kabeln på startmotorn med skruv klädd i gummihatt, det bör bli rätt om du följer den. Nåt att titta på iaf, jag fick igång det trots att jag saknade kodnyckel på färgerna (detta var i Internets barndom när den skrivna informationen fanns mest bara på verkstäderna). Röd är iaf den konstanta matarkabeln.

Men du borde absolut handla en enkel batteridriven volt/ohm-mätare innan du ger dig in på att koppla upp det nya elektroniska systemet, annars för att fixa fram strömmen över tändlåset på ett orört originalsystem så duger det gott med en testlampa, klassisk bakgårdsnivå - askkoppens blanknötta glidytor är ett bra ställe att sätta jordklämman på :D;).

Skriv svar