Regga om capri -81

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Gearhead
Veteran
Inlägg: 966
Blev medlem: fre dec 21, 2007 6:47 pm
Namn: Joel Bergström
Kör: Cheva pickis, opel omega 3000, cossie 2wd
Ort: Enköping

Regga om capri -81

Inlägg av Gearhead »

Har i planer att regga om caprin som ombyggt fordon föratt kanske bättra mina chanser att kunna behålla 2.9an dock sätta i mindre aggregat. Någon som har koll på från vilken bil man kan ta fram o bakvagn som kräver minimalt modifikation?
Cuz im a Nitrohead, without limits.

Ingen kommer ihåg en fegis!
Mvh Joel
073-976 0696

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du behöver inte byta fram- och bakvagn, det räcker att byta motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet.

Vill du få en riktigt bra bil så rekommenderar jag ändå att du byter fjäderben fram, till några med bättre geometri som minskar styrradien/scrubradien. En ganska enkel lösning är Sierra fjäderben, använd i så fall justerbara bärarmar till Sierra och justerbara topplager. Du får också troligen trixa lite med styrleder och styrstag för att få ihop det men rätt gjort blir det en mycket trevligare framvagn.

Bak finns det flera stela axlar som är rätt enkla att anpassa till original bladfjädrar om du vill behålla det. Ford 8" från Mustang II om du hittar en är nästan bolt on. Annars passar Volvo 240 ganska bra i bredd också (enkel att borra om till 4x108 mm).

Vill du satsa på helt andra upphängningar går det förstås men inget "passar". Jag har monterat Sierra bakvagn men det är egentligen mer jobb än det är värt. En bättre bakvagn från till exempel BMW E36, Nissan 200SX eller kanske Miata är alternativ värda att undersöka. Vill man fortsätta med stel axel (ingen dum idé) så har jag ett koncept i skiss-stadiet med Volvo-axel och torque arm som jag tror är både bra och enkelt. Men bara en skiss ännu...

Ska du regga med 2.9 turbo blir det ju minst runt 240 hk någonstans, inte alls omöjligt i en välbyggd Capri.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nu är det lite varning för upprepning, men... Det är en och annan som byggt om liknande på Anglia 105E, Taunus P5 och en del annat med ungefär samma grundkonstruktion som äldre Capri och då verkar det ha varit ganska enkelt att få till det med Volvo 240 fjäderben, kanske kan funka på Capri också? Så långt (kort...) jag kommit med jämförelserna på min Taunus P3 så verkar det vara samma radie på tornen och bra nära eller samma längd på benen för de flesta europeiska Ford med chassilösningen McPherson-framvagn och stel bakaxel hängd i bladfjädrar. Jag fick tips att 240 framvagnsbalk stämmer i bredd (ett par av fästhålen matchar rakt över, något för hög krävs det att jacka urtag för ramtassarna) med Taunus P3 som är bra nära i måtten med Escort/Capris framram, så det borde rimligen kunna funka som utgångsmaterial på Capri också. 240 bakaxel med tillhörande upphängning ska också passa in på P3:an med urtag i golv/bakväggens botten för axelns inre/övre länkarmar så det borde ligga nära till att göra samma installation på Capri, värt att kolla iaf. Efter vad jag kommit fram till så verkar Ford i Dagenham och Köln ha använt sig av ungefär samma grundritning från Cortina mk 1/mk 2 och Corsair (stretchad bottenplatta från Cortina mk 1) jämte Taunus 17m P3 (fast annan torpedvägg) och vidare till Escort mk 1/mk 2 och Capri mk 1 och mk 2/mk 3, så det finns en del att gå på :).

(Edit efter Gustafs replik nedan, bäst jag förtydligar: Nej, korrekt var själva plattan ny för Escort och Capri utan jag syftade mer på att vissa grundmått är nära nära mellan fästpunkter etc enligt jämförelse med några chassiskisser - dock ej Capri, fann ej nån - vilket bör ge möjliga utvägar för att uppgradera främst Taunus utan att kapa en massa och det finns ett och annat av enstaka bitar som ärvts framåt på främst den engelska sidan från Anglia 105E över Cortina till Escort och motorsvaga versioner av Capri, hoppas jag fick till det nu.:blush: Ska se var jag har siffrorna när jag hinner.)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Volvo 240 fjäderben är ett alternativ, visst, men det blir mer ombyggnader och man får välja hur långt man vill gå.

240-grejerna passar nästan pinsamt bra i P3 (jag har ju besiktat en sådan med 240 upphängningar och Ford Smallblock V8) men likheterna mellan bottenplattorna Cortina/Corsair, Taunus P3 och Capri ska inte överdrivas. Det är inte mycket som är lika även om det ser ut så, Escort/Capri var en helt ny konstruktion när den kom.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 170
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Haffar denna tråd lite då jag är i mer eller mindre samma sits med min Capri -79.

Har bestyckat den med ett Capri MK1 -bromsservo, huvudbromscylinder från Land Rover Discovery (25mm kolv), 4-kolvsok från Volvo 240 fram med 260mm ventilerade skivor från Mazda 323. Har en omsvetsad 1031 axel från en Volvo 240 som ska ersätta atlasaxeln bak. Standardbromsar från Volvo 240 bak.

Kommer denna bromskombination räcka till för att regga Caprin som ombyggt fordon med 2.9a turbo, eller måste det till ännu större bromsar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle föredra större bromsar, 260 mm brukar vara "okej" till runt 200 hk i Capri/Escort. Det är klokt att gå upp lite i storlek så får man bättre värmetålighet. Jag stressade min motsvarande kombination (Volvo-ok, BMW E30-skivor) ganska hårt sista tiden och då var min bil både lättare och motorsvagare än en 2.9 turbo.

Med 240-bromsar bak skulle jag säga att 740/940 turbo fram är ganska lämpliga grejer, det lirar bra med bakbromsarna och har bra prestanda. Ta ok från en bil med ABS så är det en slanganslutning per ok.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 170
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

therealpinto skrev:Jag skulle föredra större bromsar, 260 mm brukar vara "okej" till runt 200 hk i Capri/Escort.
Vad rekommenderar du som är större och samtidigt passar mer eller mindre bolt on fram?

Användarvisningsbild
Gearhead
Veteran
Inlägg: 966
Blev medlem: fre dec 21, 2007 6:47 pm
Namn: Joel Bergström
Kör: Cheva pickis, opel omega 3000, cossie 2wd
Ort: Enköping

Inlägg av Gearhead »

therealpinto skrev:Du behöver inte byta fram- och bakvagn, det räcker att byta motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet.

Vill du få en riktigt bra bil så rekommenderar jag ändå att du byter fjäderben fram, till några med bättre geometri som minskar styrradien/scrubradien. En ganska enkel lösning är Sierra fjäderben, använd i så fall justerbara bärarmar till Sierra och justerbara topplager. Du får också troligen trixa lite med styrleder och styrstag för att få ihop det men rätt gjort blir det en mycket trevligare framvagn.

Bak finns det flera stela axlar som är rätt enkla att anpassa till original bladfjädrar om du vill behålla det. Ford 8" från Mustang II om du hittar en är nästan bolt on. Annars passar Volvo 240 ganska bra i bredd också (enkel att borra om till 4x108 mm).

Vill du satsa på helt andra upphängningar går det förstås men inget "passar". Jag har monterat Sierra bakvagn men det är egentligen mer jobb än det är värt. En bättre bakvagn från till exempel BMW E36, Nissan 200SX eller kanske Miata är alternativ värda att undersöka. Vill man fortsätta med stel axel (ingen dum idé) så har jag ett koncept i skiss-stadiet med Volvo-axel och torque arm som jag tror är både bra och enkelt. Men bara en skiss ännu...

Ska du regga med 2.9 turbo blir det ju minst runt 240 hk någonstans, inte alls omöjligt i en välbyggd Capri.

Gustaf
Lådan är redan bytt. Sitter en getrag nu.
När ja pratade med martin på orgtesta så sade han att det är hela fram o bakvagn som måste bytas.
Cuz im a Nitrohead, without limits.

Ingen kommer ihåg en fegis!
Mvh Joel
073-976 0696

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

I så fall har du fått fel uppgifter från TESTA, helt enkelt.

;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 170
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Inkräktar här igen, eftersom grundfrågan är densamma (typ)...

Iom bakaxelbyte så får jag 260mm bromsskivor runt om. Funkar det med 280mm skivor från Sierra Cosworth ihop med min befintliga 4-kolvsok från Volvo 240 för effekten (ca 240hk 2.9 Turbo)? Då får jag 280mm ventilerade skivor fram och 260mm solida bak (Volvo 240 original).

Måste jag gå upp ännu mer, till säg 300mm fram och 280mm bak för att det ska godkännas?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är två delar i att bedöma bromssystem, det ena är den teoretiska möjligheten för det att fungera och det andra är hur det funkar i praktiken.

I teorin så kan 280+260 mm enligt vad du skriver räcka, det är i alla fall inget jag skulle underkänna på förhand. Men det gäller att grejerna klarar de praktiska proven också, vilket bland annat hänger på vilka bromsbelägg du väljer och hur bra du får till balansen i systemet.

Tänker du köra lite bana eller "inspirerat" med bilen så tror jag det är lika bra att gå upp till 300 mm fram i alla fall. Jag började med 280 fram och 253 bak på min Capri nu 2014, men har gått upp till 300 mm fram och 273 mm ventilerat bak efter att ha kört lite. Jag upplevde att det var svårt att hålla värmen i schack innan.

Caprin får ofta ganska jämn viktfördelning (min ligger väldigt nära 50/50) vilket gör att man kan ha mer bromsverkan bak än man kanske tror, vilket också gör att man tenderar att stressa bakbromsarna mer.

Jag säger inte att man behöver följa mitt koncept för att få en bil som kan godkännas men det kan vara värt att överväga mer bromsar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 170
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Tanken är att få till en rolig sommarbruks. Kommer inte köra bana, utan på sin höjd prova några repor på den lokala dragracebanan. Så inspirerande stundtals, men absolut inte som att köra bana eller dyl.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

OK, då är det ju upp till dig men för den typen av användning bedömer jag att 280+260 mm kan fungera helt okej.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

mustang 2 framvagn, finns massor av custom firmor som bygger såna
går själv i dom tankarna att byta till en sån på min mk1

http://www.kvarnbergproducts.se/product ... n-komplett

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fast Mustang II har ganska kass geometri, det är ingen "performance"-framvagn direkt.

Ska man göra jobbet med att bygga om till A-armar bör man välja en spindel med bra grundgeometri och rätta till allt annat också - annars blir det knappast någon förbättring.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar