Duratec 2.3 hög oljeförbrukning

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Ason
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 23, 2011 7:13 am
Namn: Ason
Kör: Maverick
Ort: Gävleborg

Duratec 2.3 hög oljeförbrukning

Inlägg av Ason »

Har en Ford Maverick 2.3 -05
Den drar väldigt mycket olja (uppskattat till ca 0,5-1dl/milen) och försöker hitta orsaken.
Gjorde Komptest för ett tag sedan
1: 12
2: 14
3: 12
4: 15
Tar man av oljelocket så är det skapligt övertryck
Det var kladdigt i cylindrarna och tändstiften var slut och sotiga, vet inte hur långt dom gått.
Lämnade iväg på olje och tändstift byte hos en bekant som kollade vevhus vent och gjorde läckagetest.
Det såg helt okej ut.
Då andra änden av vevhus ventilationen sitter svårt till så köpte jag slang och PCV ventilen innan det revs.
Slangen var lite sprucken ventilen verkade okej, bytte ut delarna.

Tyvärr så har jag fortfarande hög förbrukning.
Kollade ner i cylindrar idag, 3-4 är lite kladdiga.

Om oljeringen skulle vara dålig skulle kunna trycka upp olja i cylindrarna och ändå ha bra komp?
Kan kompen vara bra för det är olja som tätar?
Ventiltätningar: kan dom vara otät när ventilen öppnar, därför bra på läckagetest?
Dålig topplockspackning?
Hur kan man utesluta saker, och vad kan vara rimligt?

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1631
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Har den gått långt?

Har haft liknande symtom på andra motorer med dåliga ventil-styrningar/tätningar...

Topplockspackning brukar antingen märkas på vatten i oljan (sk majonäs) eller olja i vattnet eller dåligt komp på 2 närliggande cylindrar
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Ason
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 23, 2011 7:13 am
Namn: Ason
Kör: Maverick
Ort: Gävleborg

Inlägg av Ason »

Köpte bilen i januari och hade ingen sten koll på olja i början
vet ej vad förra ägaren kört med, eller om den drog olja redan då.
Nu kör jag med 5-30 enligt rek.
Den har gått runt 19000 mil.
Törs man labba med oljetyper när det är kammkedja?
Ska hålla koll på oljepuff vid start, tackar för tipset!
Olja och vatten ser ut som det ska så det blandas inte.

Hade i 20ml diesel i varje cylinder igår och det ligger kvar, kan dock inte mäta om allt ligger kvar.
Ska låta det stå ett dygn till.
För att få ur det så är det väl bara att snurra några varv utan tändstift och en trasa över?

Även köpt en omega 917 eller vad den nu heter, känns lite väl dyrt och hokus pokus med den tror det vara 400kr, om det är ventiltätningarna så får man väl lägga pengar på att byta dom istället.

Skriv svar