Consul 3000 GT Coupé

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Caerbannog
Nybörjare
Namn: Erik Ungman
Kör: Outlander

Consul 3000 GT Coupé

Inlägg av Caerbannog »

Tjena!

För 18 år sedan fick jag tag på en 3000 GT Coupé som jag köpte och ställde inomhus för att renovera när jag hade tid och pengar.
Nu 15 år senare så finns pengarna men inte tiden så jag tänkte att jag skulle avyttra den till någon som faktiskt kommer att få ut den på gatorna igen och har eventuellt en köpare.
Nu till frågan.
Vad är en sån värd idag? Det finns extra skärmar som behöver rostlagas lite och frontplåten bör bytas ut och sen behövs så klart lack och genomgång av drivlinan.
2 motorer och 2 lådor finns samt headers.

Vad jag förstår så är det inte den vanligaste bilen men ändock en snikmodell och kanske inte så stor efterfrågan så jag räknar inte med några fantasisummor, snarare vilken härad inom 5, 10, 15, 20k osv

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Hade jag varit dig hade jag behållt den, de är en modell som stiger i värde för varje år som går, behåll den och gör lite pö om pö

Skickat från min iPhone med Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Caerbannog
Nybörjare
Namn: Erik Ungman
Kör: Outlander

Inlägg av Caerbannog »

Jo, det hade varit fint att kunna behålla den men utrymmet den står i kan jag inte fortsätta använda så nu ska den väck tyvärr.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Lite svårt att säga om dessa sällsynta snyggingar och särskilt utan att sett några bilder ;), men är den i nära besiktningsbart skick fast sådär lätt nergången som de brukade vara innan de ställdes undan och glömdes på 80-talet så borde det inte vara ohemult att fråga efter i trakten av 15.000 kr i utgångspris (typ högstbjudande/billigare vid snabb affär kanske). Sen får du väl bedöma värdet på de extra motorerna och prylarna separat, beror såklart på skick osv men värda en hygglig slant var för sig om det är bra grejor som klarar sig med lite översyn.

Framflyglarna till Mk 1 är rätt svårfunna idag eftersom bilarna inte såldes med innerskärmar, är det bara små hål syns väl 5-800 kr/styck okay men den som verkligen behöver dom kanske skulle ge tusingen jämnt för varje - som jämförelse, sist jag köpte en flygel till en Taunus av cirka samma årsmodell blev det 500:- privat för en halvskräpig utan rosthål. Säg 1500:- för paret med svetsbehov om de går separat, kanske?

Det är iaf så långt jag skulle tänka mig att sträcka mig (om jag haft tid & plats & ork över för nån bil till, för visst låter den intressant :)) eftersom jag gissar den lär kräva minst lika mycket bara i material för att få till nivån fin åkbil men inte utställningsskick. Just snikversionen Consul 3000 GT har jag bara sett enstaka i trafiken genom åren (faktiskt något fler ombyggda för dragrace tror jag), det går nästan att räkna på fingrarna hur många under 2000-talet så det finns nog färre överlevare som din än av den senare Granada 3000 Ghia-coupén. Karossen på den du har var den modellvariant av Consul Granada som byggdes kortast tid (och förmodligen i minst antal undantaget specialare) - redan tidigt 1974 stramades bakskärmarna till och taket höjdes något efter negativ respons från kunder om dåligt kupéutrymme.

:kopfkratz Hmm, har för mig det var ca 10 år sedan jag erbjöds en hyfsat lättfixad Consul coupé här i norr som ett isärplockat "basket case" stående på hjulen. En bil som fastnat i ombyggnad med Windsor V8 kunde gå för nånstans 15-20.000 kr beroende på vad som skulle följa med utav godiset, valfri motor sådär. Typiskt nog hade jag inte marginalen då, utan vågade inte chansa :banghead: eftersom det var ju en del mer inklusive omtypning innan det gick att köra. Jag minns den gick för nånstans runt de pengarna lite senare men då hade säljaren som likadant han måste motvilligt tömma (sin farsas) garage också annonserat ut tydligt att "Nu jävlar ska den bort!":D. Det kanske kan ge nån prisriktning att gå på.

Sökordet är "Hüftschwung" (syftar på bakskärmarnas markerade "höfter") för denna första serie om man vill kolla runt och bilda sig en uppfattning om hur statusläget för dom är på kontinenten, eller Norge förstås där gamla euro-Fordar har en helt annan status generellt än här i Volvo-land, men det roligaste är förstås om nån tog sig an den här hemma :cool:. Och ja, Essex-V6:an har ju ett kultfölje i sig sen gammalt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Snik model ?
Nja en GT har ju enkel utrustning men största motorn och coupekaross.
Skulle tro att den är den näst mest eftertraktade Granada mk1 efter Ghia då
Om man nu inte är en kombi-älskare förstås.

Skriv svar