granada 85 elproblem

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

granada 85 elproblem

Inlägg av lars65 »

Hej,
Tänkte få igång fars gamla Granada efter 17 års vila!När jag dragit fram den och satt I nytt batteri händer absolut ingenting.Inte en lampa lyser med eller utan tändningen på.Batteriet är friskt.Har funderat på om det är jorden som spökar?Finns det jordfläta under bilen?Har inte varit under bilen och kikat.Har ju précis dragit igång det här!!Några ideer??

Mvh Lars.

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

finns en extrakabel som måste kopplas in,, annars händer nada,, går på framsidan av batterihyllan och under så att säga,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Bara så du är förvarnad så är elsystemet på de sista åren av Granada en spaghettisallad (jämfört med mk 1 och första serien av mk 2) som kan vara mycket svår att felsöka och de är känsligare än de äldre för störningar vållade av amatörmässiga hemmainkopplingar av extraljus, stereo etc. Med det medtaget i beräkningen så ska det nog gå bra - även om jag (gammal garageråtta med diverse fixarbakgrund) gav dock själv upp till och skrotade en sån (-83:a) motvilligt eftersom den bränt det mesta i elsystemet av kortisar och... ja, sen rosten men det var elen som avgjorde :crap:.

Långt senare fick jag en bra vägledning av en gammal bilelektriker som jobbat med plötsliga spänningsfall i några avrustade polisbilar som inte återställts riktigt till originalstatus. Grejen i såna fall är att om förbrukare tagits bort utan att reläerna också plockats ur så kan de reagera med krypströmmar vid fuktigt väder etc och "spöka" genom att slå till slumpmässigt men då leda strömmen på villovägar och överbelasta återstående förbrukare. Dåligt säkrade kabelrester kan förstås också ställa till kortisar. Fast här tycks ju problemet vara det motsatta om inget alls reagerar, om det då är ingen kontakt eller att strömmen flödar tillbaka direkt men då borde den dra ur batteriet tycker jag :kopfkratz.

Ja, du har nog börjat rätt med att kolla jordpunkterna. Startmotorn kan också ställa till genom att fälta när den oxiderat vilket förstås är mycket tänkbart på 17 år om inte bilen stått enbart i varmgarage. Ibland kan det räcka med att knacka på sidan av starten ifall den låst sig magnetiskt av metallspånor och smuts i det mycket trånga spelet mellan statorn och lindningen, men startar den efter det så är det ändå bäst att byta eller renovera starten eftersom det kommer att spöka igen när vädret blir sämre.

Tändlåset är en annan av de vanligare orsakerna till total nersläckning i äldre Fordar särskilt om det hänt plötsligt - då är det vanligen en av pliggarna i strömdosan som sitter mot låskolven som gått av. Den är av samma modell som i många andra euro-Fordar ner till minst 70-talet men byttes väl när det nya nyckelsystemet infördes tror jag (glömt).

En av mina Taunusar, en TC 1 (som dock har ett mycket mindre och enklare elsystem, snarlikt Granada mk 1) blev jag tvungen att felsöka ganska omfattande just för att den var stendöd och hittade felet i en av genomföringarna (pluggkontakterna) i torpedväggen framför pedalstället, där det krupit in fukt. Skulle tro detta är sällsynt, men tänkbart efter så lång tid.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

Tackar för svaren!
Nu har jag lite o gå på!
Jag återkommer nä jag testat lite mer.

mvh Lars.

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

Får tacka för hjälpen!!!
Det var den lilla kabeln som fattades.Kabelskon hade nog försvunnit under åren så på med en ny.Sen så startade den fint.Tror det är bäst att byta kamrem så inte det händer en olycka.......
Blir till att lägga in en köpesannons på lite smått och gott som behövs!
Tack än en gang!

Lars

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Lars du får gärna bjuda på några bilder på din bil.
Vi är några här som går igång på gamla Granador
// Johan

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

Absolut!!
Ska ordna det asap.
Såg att du bor nästgårds,du har möjligtvis inte ett bromsok över?
Vänster sida.

Mvh Lars.

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Nej tyvärr inget ok liggande.
Jag vet att mekonomen har rensats till Granada.
Nu är detta i och för sig till en 2.8. Jag vet ju inte om din har 4 eller v6.
Bilagor
83CF06CD-390E-41A6-B0AC-028EA6EF04F2.png

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

lars65 skrev:Får tacka för hjälpen!!!
Det var den lilla kabeln som fattades.Kabelskon hade nog försvunnit under åren så på med en ny.Sen så startade den fint.Tror det är bäst att byta kamrem så inte det händer en olycka.......
Blir till att lägga in en köpesannons på lite smått och gott som behövs!
Tack än en gang!

Lars
vad roligt att höra,, brukar ofta vara sådana enkla fel,, lycka till med kärran

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Som sagt, roligt att det löste sig så enkelt med elfelet :). Sånt där kan man ju svära sig blå i fejan på annars. Pinto 2.0 är en s k non-interference motor (ventilerna öppnar inte nog för att möta kolvarna om kammen stannar på en standardmotor, till skillnad mot 1.6-versionen där det brukar bli ganska mycket skador ifall kamremmen går av) men det är ju inte kul ändå att bli plötsligt stannande i trafiken därför att man inte bytt remmen i god tid (klart man varit med om detta :banghead:). Nu kommer en skur av info :znaika: för jag har inte tid att sortera, så det är bara att gallra & kasta det som inte har bäring på din bil:

Originalremmarna hade en livslängd på bara nånstans 4.000 mil innan de började bli gistna, medan spännrullen är god för ca 8.000 om den ligger an rätt, nyare remmar brukar garanteras för 6.000 mil har jag för mig men det där kan nog variera. Låter det lite som en oservad fläkt om tandremmen är det riktigt bråttom att byta.

Bromsoken har jag för mig att man kan fortfarande få tag på som fabriksrenoverade. Alltså, nu chansar jag på att det är en bil med Pinto-fyra, som är de jag kan, så om den har Cologne V6 är det inte säkert att oken passar men jag minns nåt om att iaf de vanliga V6-sedanerna av tidig mk II hade 2-kolvsoken med ett mellanlägg mellan halvorna för att kompensera tjockleken på ventskivorna. 2.8i Kombi har väl 4-kolvsok på samma skivor men jag ska inte säga tvärsäkert för det var över 20 år sen jag rev nån 2.8i som tillfällig bilskrotare. Nu ska vi se...:yltype: Japp! Bosch fixar dom fortfarande, men när jag sökte på Mister Auto så listas de bara på deras tyska sajt och är belagda med pant förstås, som iaf därnere dras av när de gamla stommarna lämnas in för att hålla igång cirkulationen. Vet inte om de skickar till Sverige men sidorna är ju länkade och centrallagret säkert samma, så det kan ju vara lönt att höra sig för.

Här är iaf Bosch-numren inklusive lite grundliga tyska tekniska glosor för jämförelse:

BOSCH - Ref.: 0 986 474 760
Ford OEM-nr: 1473924 - 6025210 - 6050320
Einbauseite Vorderachse / Beifahrerseite
(= position passagerarsida/höger fram)

BOSCH - Ref.: 0 986 474 761
Ford OEM nr: Ford : 1473925 - 6001519 - 6050321
Einbauseite Vorderachse / Fahrerseite ( = motsv. för vänster fram alltså)

Zylinderkolbendurchmesser [mm] 54 (= borrning/kolvarea)
bis Baujahr 04/1985 (... ja, bis är t o m månad/år, står det zu är det fr o m)

Just nu listar Mister-Auto.de dom som slut i lager men väntas in när de blir tillgängliga från leverantören. Kanske det går att få tag i via andra kanaler om inte annat, förmodar det är originalnumren på enheterna men har Bosch själva gjort renoveringen kan det vara nummerändrat mot vad som sitter på bilen.

Just ja, här är renoverade från TRW (Passagerarsida, TWR Ref.: BCW169E
Ford OEM nr Ford : 6001516 - 1473924 - 6050320 - 6025210), också restnoterade i lagret tyvärr:
https://www.mister-auto.de/bremssattel/ ... ypeNr=1557

Packningssatsen för tätning av kolvarna är ATE - Ref.: 13.0441-5409.2, skulle tro det kan räcka att ta isär oken, polera loppen och finputsa kolvarna plus nya packningar. Förstås är det viktigt att ta av minsta möjliga, men jag har själv gjort det ett par gånger på garagebänken med köksputs och en trasa med bra resultat så är man bara försiktig och noggrann blir det ofta bra (inte minst noga med att snygga till anliggningsytorna på okhalvorna och sätta ihop med rätt moment, annars kan det bli otätt). Lättast för att få ur kolvarna är att ta ur beläggen och trampa pedalen i botten, men ett gammalt beprövat fultrick är annars att trycka ur fastkärvade kolvar med en smörjspruta. Detta bör förstås helst undvikas eftersom det blir en massa fett att skölja ur och det är viktigt att få bort allt för annars kan packningarna ta skada med tiden.


Det är samma ok på Granada mk II med Pinto-motorn och Escort mk II samt Capri mk II/III med Pinto-motorn och Taunus-Cortina (TC) upp tills modellskiftet till Taunus 80 (TC 3)/Cortina 80 (mk IV eller inofficiellt mk V) då det byttes till Bendix ok. Så det finns iaf rätt mycket kvar än hos utländska leverantörer eftersom Taunus-Cortina byggdes i mycket större serie för många fler marknader och på fler håll i världen. Ingen regel utan undantag iofs; jag minns en kompis mk I med dragkrok hade 4-kolvsok på ventilerade skivor, förmodligen ett tillval eftersom handlaren sa den dragit hästvagn hos förste ägaren. En till fotnot vid prylsök via webben är att med Cortina-spec (normalt högerstyrd) listas de sista årens EU-byggda (1979-81) TC-bilarna som New Cortina, late mk IV eller ibland mk V som ej är officiell term. De äldre har Ate´s bromsok och huvudcylinder och Girling´s bakbromsar medan 80-modellen har Bendix prylar fram inkl. huvudcylinder.

Trodde jag skulle hitta bromsoken här https://www.mister-auto.se/kamremssats/ ... _g307.html men tyvärr inte. De har iaf en massa annat bra & ha - kamremssatsen från SKF och Gates reas just nu. Det är nog dags att hamstra lite prylar innan de utgår.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

Släggmek skrev:Som sagt, roligt att det löste sig så enkelt med elfelet :). Sånt där kan man ju svära sig blå i fejan på annars. Pinto 2.0 är en s k non-interference motor (ventilerna öppnar inte nog för att möta kolvarna om kammen stannar på en standardmotor, till skillnad mot 1.6-versionen där det brukar bli ganska mycket skador ifall kamremmen går av) men det är ju inte kul ändå att bli plötsligt stannande i trafiken därför att man inte bytt remmen i god tid (klart man varit med om detta :banghead:). Nu kommer en skur av info :znaika: för jag har inte tid att sortera, så det är bara att gallra & kasta det som inte har bäring på din bil:

Originalremmarna hade en livslängd på bara nånstans 4.000 mil innan de började bli gistna, medan spännrullen är god för ca 8.000 om den ligger an rätt, nyare remmar brukar garanteras för 6.000 mil har jag för mig men det där kan nog variera. Låter det lite som en oservad fläkt om tandremmen är det riktigt bråttom att byta.

Bromsoken har jag för mig att man kan fortfarande få tag på som fabriksrenoverade. Alltså, nu chansar jag på att det är en bil med Pinto-fyra, som är de jag kan, så om den har Cologne V6 är det inte säkert att oken passar men jag minns nåt om att iaf de vanliga V6-sedanerna av tidig mk II hade 2-kolvsoken med ett mellanlägg mellan halvorna för att kompensera tjockleken på ventskivorna. 2.8i Kombi har väl 4-kolvsok på samma skivor men jag ska inte säga tvärsäkert för det var över 20 år sen jag rev nån 2.8i som tillfällig bilskrotare. Nu ska vi se...:yltype: Japp! Bosch fixar dom fortfarande, men när jag sökte på Mister Auto så listas de bara på deras tyska sajt och är belagda med pant förstås, som iaf därnere dras av när de gamla stommarna lämnas in för att hålla igång cirkulationen. Vet inte om de skickar till Sverige men sidorna är ju länkade och centrallagret säkert samma, så det kan ju vara lönt att höra sig för.

Här är iaf Bosch-numren inklusive lite grundliga tyska tekniska glosor för jämförelse:

BOSCH - Ref.: 0 986 474 760
Ford OEM-nr: 1473924 - 6025210 - 6050320
Einbauseite Vorderachse / Beifahrerseite
(= position passagerarsida/höger fram)

BOSCH - Ref.: 0 986 474 761
Ford OEM nr: Ford : 1473925 - 6001519 - 6050321
Einbauseite Vorderachse / Fahrerseite ( = motsv. för vänster fram alltså)

Zylinderkolbendurchmesser [mm] 54 (= borrning/kolvarea)
bis Baujahr 04/1985 (... ja, bis är t o m månad/år, står det zu är det fr o m)

Just nu listar Mister-Auto.de dom som slut i lager men väntas in när de blir tillgängliga från leverantören. Kanske det går att få tag i via andra kanaler om inte annat, förmodar det är originalnumren på enheterna men har Bosch själva gjort renoveringen kan det vara nummerändrat mot vad som sitter på bilen.

Just ja, här är renoverade från TRW (Passagerarsida, TWR Ref.: BCW169E
Ford OEM nr Ford : 6001516 - 1473924 - 6050320 - 6025210), också restnoterade i lagret tyvärr:
https://www.mister-auto.de/bremssattel/ ... ypeNr=1557

Packningssatsen för tätning av kolvarna är ATE - Ref.: 13.0441-5409.2, skulle tro det kan räcka att ta isär oken, polera loppen och finputsa kolvarna plus nya packningar. Förstås är det viktigt att ta av minsta möjliga, men jag har själv gjort det ett par gånger på garagebänken med köksputs och en trasa med bra resultat så är man bara försiktig och noggrann blir det ofta bra (inte minst noga med att snygga till anliggningsytorna på okhalvorna och sätta ihop med rätt moment, annars kan det bli otätt). Lättast för att få ur kolvarna är att ta ur beläggen och trampa pedalen i botten, men ett gammalt beprövat fultrick är annars att trycka ur fastkärvade kolvar med en smörjspruta. Detta bör förstås helst undvikas eftersom det blir en massa fett att skölja ur och det är viktigt att få bort allt för annars kan packningarna ta skada med tiden.


Det är samma ok på Granada mk II med Pinto-motorn och Escort mk II samt Capri mk II/III med Pinto-motorn och Taunus-Cortina (TC) upp tills modellskiftet till Taunus 80 (TC 3)/Cortina 80 (mk IV eller inofficiellt mk V) då det byttes till Bendix ok. Så det finns iaf rätt mycket kvar än hos utländska leverantörer eftersom Taunus-Cortina byggdes i mycket större serie för många fler marknader och på fler håll i världen. Ingen regel utan undantag iofs; jag minns en kompis mk I med dragkrok hade 4-kolvsok på ventilerade skivor, förmodligen ett tillval eftersom handlaren sa den dragit hästvagn hos förste ägaren. En till fotnot vid prylsök via webben är att med Cortina-spec (normalt högerstyrd) listas de sista årens EU-byggda (1979-81) TC-bilarna som New Cortina, late mk IV eller ibland mk V som ej är officiell term. De äldre har Ate´s bromsok och huvudcylinder och Girling´s bakbromsar medan 80-modellen har Bendix prylar fram inkl. huvudcylinder.

Trodde jag skulle hitta bromsoken här https://www.mister-auto.se/kamremssats/ ... _g307.html men tyvärr inte. De har iaf en massa annat bra & ha - kamremssatsen från SKF och Gates reas just nu. Det är nog dags att hamstra lite prylar innan de utgår.
Tack för infon!!Oket jag har går inte att renovera.Det sitter en stålring utanför
cylinder som är spräckt.Så jag behöver ett annat ok nytt eller beg att renovera.
Tack för info om kamremmen.Det blir nog byte just in case...
Återkommer med lite bilder!

mvh Lars.

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

johan70 skrev:Nej tyvärr inget ok liggande.
Jag vet att mekonomen har rensats till Granada.
Nu är detta i och för sig till en 2.8. Jag vet ju inte om din har 4 eller v6.
Tack ändå!
Det är en 4!

Mvh Lars.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra att veta motorn, nu fattas bara om det är HC eller LC (kompression, beror på årtal och en massa annat strunt relaterat till bipolära svenska särkrav för avgasreningen). Du har härmed gläntat på dörren till reservdelsjakthelvetets andra krets :confused::banghead::333::woohoo: av kunskapsutbyte :grouphug: ;). Välkommen in :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

lars65
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 15, 2018 9:05 pm
Namn: lars göransson
Kör: ford granada kombi 1985
Ort: lund

Inlägg av lars65 »

Släggmek skrev:Bra att veta motorn, nu fattas bara om det är HC eller LC (kompression, beror på årtal oh en massa annat strunt relaterat till bipolära svenska särkrav för avgasreningen). Du har härmed gläntat på dörren till reservdelsjakthelvetets andra krets :confused::banghead::333::woohoo: av kunskapsutbyte :grouphug: ;). Välkommen in :).
Tackar.Förmodligen LC för den är på 101 hästar.
Reservdelar ja,jag håller ju på med engelskt Triumph tr4a irs och MGF I
vanliga fall.Där är man ju lite bortskämd med reservdelstillgång och manga
firmor att välja från.Granada verkar ju vara
lite mer begränsat med bade delar och firmor.Jag behöver inte så manga delar
och jag har inte speciellt bråttom hellre......Men en bättre beg baklucka är väl det mest akuta!

Skriv svar