Sida 1 av 1

Taunus -82 elfel osv

Postat: fre aug 17, 2018 2:09 pm
av EmilNordman
Hej, ny på forumet här, har haft många Fordar men skaffade nyss en Taunus så tänkte att jag lär hitta mkt hjälp här.

Först och främst så helljusen lyser inte, brännarna är hela så har ni några idéer var jag ska börja leta? Den har stått ca.5år utomhus före jag köpte den. Är det Lucas elsystem som i Transit? Isf bådar det inte gott för man brukar säga här att Lucas uppfann mörkret. :Odd:

Sen så ligger bromsarna på, här på lokala bildelsfirman hade man endast renoveringssats åt Granada bromsok, det är väl samma bromsok på nyare Taunus och Granada bara att Granadas ok har spacer för att rymmas runt ventilerade skivor?

Om någon vet var man hittar jalusi (raggartrappa) skulle det vara tacksamt också!

Postat: fre aug 17, 2018 8:48 pm
av Släggmek
Hej och välkommen. Du har Bendix bromssystem på sista Taunus-modellen= årsmodell 1979-81 eller 82 beroende på registrering. Den modellen skickades direkt till Turkiet efter nerläggningen i Europa och fortsatte byggas t o m 1994 så det borde gå att finna friska Bendix-delar trots att det bara blev tre år på tysk- eller belgiskbyggda. Det bör finnas att få tag i via nätet om inte annat men på vår sida Östersjön så är det lättare att finna Ate-oken som satt på alla Taunus fr o m 1971-81 så svårt att säga säkert. Ja, detta om Granada stämmer på så vis att de har hela vägen 1972-85 samma ok på fyrcylindriga (utom några dragutrustade med 4-kolvsok) som Taunus upp t o m 1978 (gamla karossen med nästan samma utseende, lite snårigt detta). Jag har också fått uppgift att någon Granada-variant med V6 har 2-kolvsoken med ett mellanlägg för de tjockare ventilerade skivorna. Har för mig jag också sett det på någon jag skrotat en gång i tiden, Ford är lite knepiga på det viset att ibland har de blandat delar lite obegripligt och tyvärr med bristfälliga register på dessa avvikelser så man får ibland vara lite arkeolog och leta med hjälp av delarnas instansade/gjutna nummer efter rätt reservdelar. Ett och annat svårfunnet kan man dock få fram från firmor som säljer delar till gamla USA-Fordar som t ex hastighetsmätarwiren i min 1977 års TC 2 (= 2:a generationen) som är samma till någon Mustang, jag förmodar Mustang II som ju är mera släkt med Taunus än riktiga Mustang då de hade ibland samma motorer. För att reda ut (försöka åtminstone) några fler saker; din är en TC 3 = 3:e gen. och fr o m 1976 är det helt samma modellfamilj som engelska Cortina med vilken sida ratten sitter på som avgör namnet. När det gäller elsystem så är det lugnt med märkena, det är bara Bosch i Taunus men allting kan ju börja strula efter tillräckligt många år. Lucas hittas i Cortina mk 3 som blev en slags mellanmodell baserad på samma plattform som Taunus men en ganska egen sak med bland annat engelska motorer, så inte mycket går att ta från dessa före 1976. Sen finns det också en del avvikelser i sånt som vindrutetorkarmotorer och ljusrelän mellan olika årsmodeller av Taunus, men jag har för mig TC 3 som också kallas Taunus 80 eller Cortina 80 är ganska lika överlag utom att en och annan var extrautrustad så t ex är servostyrning en svår bit att finna idag. En del reservdelar matchar från Hyundai Stellar som är baserad på ganska mycket sista Cortinans mekanik men det bör man läsa in sig lite på för att vara säker innan man beställer (motor och låda är från Mitsubishi men mellanaxel och bakaxel från Ford så stödlagret i drivlinan passar Taunus också, Taunus/Cortina framvagn men med servostyrning med ratten till höger, stötdämparna passar men har annan hårdhet - typ så). Och Mats har rätt (som vanligt i regel :D), Boffens har gott om gamla Ford-delar och har ett gott rykte i lägret.

Postat: tor aug 23, 2018 2:53 pm
av EmilNordman
Tack för infon, mycket intressant läsning! Förra ägarn har ägt bilen sedan den rullade ut från bilförsäljaren 25 mars 1982 (kan styrkas genom registerutdrag från Trafi.fi). Den är registrerad som en Taunus 1.6 men motorn skickades enligt honom 1999 till Fordfabrik och byttes in mot fabriksny 2 liters OHC motor. Motorn lär vara körd ca.40 000km. Den har blivit besiktad år efter år med 2 liters motorn utan att besiktningsmännen märkt att det är bytt motor. Utséendemässigt är väl 1.6 och 2.0 ohc motorerna identiska bara att 2litersmotorn är högre och har 20 eller 205 ingjutet på blocket istället för 16? Växellådan är en 5växlad som jag antar är Type9 från Sierra. Han sade också att kopplingen är Mercedes, något ni känner till vilken Mercedes det skulle kunna passa från?

Ska ta en titt på motorblocket vad det står där, farsan sa att står det 20 lär det vara Taunusblock och 205 så är det Sierrablock.

Sen en liten fundering med växellådan, utväxlingen är väl mer eller mindre lika i Taunusens originala 4växlade låda som i de tidiga Sierrornas 5växlade låda? Tycker inte bilen känns slö eller som att den drar tungt. Diffen är väl tyngre utväxlad för 4växlad låda än 5 växlad låda? Fanns Taunus med 5 växlad låda?