Taunus 1600L tc1 hel/halvljus

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Peralta
Nybörjare
Namn: Oscar O
Kör: Taunus 1600 L

Taunus 1600L tc1 hel/halvljus

Inlägg av Peralta »

Hej!

Som rubriken lyder har jag alltså en Taunus -72 som jag inte har något halvljus på. Efter amatörmässig (värdelös på bilel) har jag konstaterat att ena spolen i relät inte drar.

Jag har två stycken dubbla relän som ser ut att vara original (hella och Bosch), och min fråga är alltså, kan jag lösa detta på ett enklare sätt med ett enda eller två nya växlande relän? Vore oerhört tacksam för hjälp med hur detta ska dras.

Peralta
Nybörjare
Namn: Oscar O
Kör: Taunus 1600 L

Inlägg av Peralta »

Löste problemet med två växlande enkelrelän till slut.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hej! Vad bra att det löste sig enkelt & snabbt med sockerbitsreläer.

Kan tilläggas att de gamla original dosreläerna brukar med tiden ofta få en brännloppa på läppen på i regel halvljuset så det går ofta att få igång dom med en plattfil. Spolarna är stora och det ska mycket till för att steka i dessa om det inte blivit jordfel nånstans är min erfarenhet. Ska man köpa ny original Bosch silverdosa får man se upp med numren på både dosans poler och OEM-numren för det förekommer beroende på tror det var brytpunkt i produktionsserienummer under antingen årsmodell 1973 eller -74 med byte mellan två i det mesta lika ljusreläer som inte är dragna lika på polerna och de kan inte ersätta varandra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar