Vilken färg är det här?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Vilken färg är det här?

Inlägg av BelseBoB »

Go dag!

Vet nån om den röda och vita färgen är original ford färger? Har sett åtminstone två st. Taunusar i dessa färger.

Är speciellt intresserad av den röda färgens kod.
Vit är lättare att välja en egen nyans.
Bilagor
$_3.jpg
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Godafton!:) Här http://www.taunus-m.ch/technik_farbmischungen.html hittar du en förteckning över de färger som användes på Taunus M-serier ca 1952-68 (P6 byggdes vad jag vet tills TC 1 ersatte i september 1970), scrolla ner så finns en länk för nerladdning av en PDF. Förstås svårt att bedöma utifrån en skärmbild, men det ger nåt att gå på. Så, ja det är en originalkombination. Jag har sett en och annan med den färgsättningen.

Som spontan gissning tror jag utifrån PDF:en (sidorna 6 respektive 7) att den röda färgen är Geranienrot 59 FD 206 eller Paprikarot 60 FD 220, de är nästan samma. Originalmaterialet var 1K akrylhartslack på de här bilarna. Dessa 1K-lacker krävde enligt verkstadshandboken antingen snabbtorkning med 80-90 grader C i värmekammare under ca 30 minuter eller ca 16 timmars lufttorkning i normaltemperatur. Grundning med antingen washprimer eller zinkkromatfärg var det som gällde vid bättringsmålning. Akrylharts försvann så vitt jag vet helt från personbilslackeringen när 2K-lackerna infördes, förutom i de vanliga sprayburkarna där det fortfarande är standardmaterialet.

Det billiga liknande 1K-alternativet idag är den föregående färgtypen Konsthartslack, baserad på alkydolja och lacknafta eller xylenthinner, som brukar kallas traktorlackfärg eller maskinlackfärg men detta med varunamn ändras i takt med miljöföreskrifterna idag så man får fråga sig fram om det. Som jämförelse flyttades den vanliga kvaliteten (inte lika stryktålig) av naftabaserad utomhuslackfärg för järn m m in under kategorin snickerilackfärger :prop: för en del år sedan när vattenbaserade färger blev normen för sånt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

Många tack för ett bra svar! Ja ska forska vidare i listan så kanske ja får fram info ja kan ge åt bil lackeraren då det blir aktuellt!

Ska kolla om ja hittar listan på p7 taunusarna också, 26m ska också målas då tid och pengar finns!
Släggmek skrev:Godafton!:) Här http://www.taunus-m.ch/technik_farbmischungen.html hittar du en förteckning över de färger som användes på Taunus M-serier ca 1952-68 (P6 byggdes vad jag vet tills TC 1 ersatte i september 1970), scrolla ner så finns en länk för nerladdning av en PDF. Förstås svårt att bedöma utifrån en skärmbild, men det ger nåt att gå på. Så, ja det är en originalkombination. Jag har sett en och annan med den färgsättningen.

Som spontan gissning tror jag utifrån PDF:en (sidorna 6 respektive 7) att den röda färgen är Geranienrot 59 FD 206 eller Paprikarot 60 FD 220, de är nästan samma. Originalmaterialet var 1K akrylhartslack på de här bilarna. Dessa 1K-lacker krävde enligt verkstadshandboken antingen snabbtorkning med 80-90 grader C i värmekammare under ca 30 minuter eller ca 16 timmars lufttorkning i normaltemperatur. Grundning med antingen washprimer eller zinkkromatfärg var det som gällde vid bättringsmålning. Akrylharts försvann så vitt jag vet helt från personbilslackeringen när 2K-lackerna infördes, förutom i de vanliga sprayburkarna där det fortfarande är standardmaterialet.

Det billiga liknande 1K-alternativet idag är den föregående färgtypen Konsthartslack, baserad på alkydolja och lacknafta eller xylenthinner, som brukar kallas traktorlackfärg eller maskinlackfärg men detta med varunamn ändras i takt med miljöföreskrifterna idag så man får fråga sig fram om det. Som jämförelse flyttades den vanliga kvaliteten (inte lika stryktålig) av naftabaserad utomhuslackfärg för järn m m in under kategorin snickerilackfärger :prop: för en del år sedan när vattenbaserade färger blev normen för sånt.
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Väl bekomme, kul om det kan vara till nån hjälp :). En del bättre utrustade lackfirmor kan scanna in färgen från något objekt till datorn och ta fram den på så sätt, värt att fråga runt lite. Jag har märkt att några av Fords solida standardfärger från 60-70-80-talen stämmer med RAL-kartan så 26M:ens färg kanske går att matcha fram enkelt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar