Taunus -82 broms/utsläpp bekymmer

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Taunus -82 broms/utsläpp bekymmer

Inläggav EmilNordman » tor nov 01, 2018 10:51 am

Hejsan,

Taunusen nekades i besiktning pga bromsar och utsläpp på tomgång. Utsläppen vet jag inte om jag fick åtgärdat än, max CO% (<2000rpm) får vara 4.5%, är det 4.5-6% är det underkänt för miljöskada och är det >6% är det röda lappen alltså körförbud, jag hade 7.5% :D Hittade en guide på nätet till förgasarn, ställde ner stoppskruven till gasvajern så den går 900rpm och har ställt blandningsskruven, borde väl duga? Sen kanske man kan lura avgastestet med att tanka lite etanol?

Bromsarna får man inte tryck i, massa luft i systemet bak och går ej bort med luftning. Plockade bort huvudcylindern, är en Girling, finns motsvarande på andra bilar? Motomobil har nya Girling men kostar därefter.. Har en huvudcylinder från en 3l Granada men den har bara en bromsröranslutning för frambromsarna så passar ej och vill inte börja lägga t-stycke för då blir den underkänd för det också.

Bör tilläggas att bilen är en Taunus 1.6 -82, alltså med 1600 bromsbackarna (8tum) bak, endast motor/växellåda är sierra 205, type9.
Mondeo 2.2tdci titanium x -06
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor nov 01, 2018 3:20 pm

Finns ännu en hel del Taunus-delar att välja på hos Mister Auto (tysk firma, jag har köpt några gånger där på sistone utan problem så man törs nog rekommendera, jag ska hämta ut senaste godispaketet från posten om en stund :D men tänk på att det kan dröja upp till två veckor innan man får hem grejerna efter lagd beställning även om de brukar expediera inom nåt dygn). Då är Delphi billigast på huvudbromscylindern till Taunus 1600 med strax under 700 svenska kr (vet inte vad Euro-kursen ligger på och om du kanske måste gå via nån av deras andra sidor för att beställa leverans till Finland) för en där man får fixa över behållaren från sin gamla. https://www.mister-auto.se/huvudbromscylinder/delphi-lm23600_g258_a089LM23600.html?_t=default Tycks som att det matchar med nån Rover (deras OE-nr GMC452, Fords 6102078) som man kan misstänka är nån Honda med lösnäsa om det inte är "riktiga" Rover 3500/SD1 eller Range Rover/Land Rover det går till. Lite struligt där eftersom Ford ägde Land Rover-grenen ett tag och fortsatte bygga de gamla modellerna några år. Förresten kanske du måste använda deras finska sajt för att få din leverans: https://www.mister-auto.fi/ - gissar det går att leta fram samma bitar där, även om det i särklass största upplagda sortimentet hittas på deras tyska sajt (.de). Oklart ifall man kan efterfråga allt de har där att skickas norrut, jag har tänkt kolla men glömt.

Ja, etanol sänker CO effektivt men har förstås skadlig långtidsverkan på äldre sorts gummislangar och aluminiumdelar. I svensk handelsbensin har vi 5% inblandning numera, vilket syns gå an. Jag hade en Volvo 740 insprutare för några år sedan som var stört omöjlig att få ner i rätt värden men den gick renare både i avgasvärden och motorgång med runt 10% etanol, enda sättet att få den förbi besiktningen eftersom styrsystemet matade på för mycket bensin. Vill du inte stå och räkna procent vid E85-pumpen så köp 1 liter frostskyddsvätska för hydraulsystem på flaska (bättre brännvärde än karburatorsprit men kolla att det är ren sprit utan mysko tillsatser) och häll i tanken som bör vara halvfull eller omkring, det funkade för mig på en av Taunusarna (som står inne för rostlagning nån gång). Häller man på alldeles för mycket kan däremot motorn bli svårstartad när den är kall, så det gäller att balansera dosen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » sön nov 04, 2018 1:46 pm

Tack för informativa svar! Förgasaren vet jag inte om den är 1600 original, det är min första "klassiska" Ford. Det är en Weber 34 ich läste jag på den, hittade såna nya på en finsk sida så månne den inte blivit utbytt i något skede?

Huvudbromscylindern från Girling lär vara identisk med en Delphi Lm23600 så en sån har jag på kommande så får se om det löser sig då. Återkommer med resultat. :)
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön nov 04, 2018 7:39 pm

Gör så, du :). Roligt att vi kan hjälpa till, alltid intressant med återkoppling på resultat som förbättrar kunskapsbanken.

Nu har jag inte skruvat med det senare bromssystemet (Bendix original huvudcylinder) men har erfarit att på det äldre med delar från Ate och Girling (TC1/TC2, hösten 1970--hösten 1979) gör det ingen noterbar skillnad i bromskraftsfördelning att byta bakbromsarna (Girling hjulcylindrar), så en mindre avvikelse på huvudcylindern borde gå an om den inte blir mindre. De har 8" trummor på 1600/1.6 som för övrigt hittas bakåt t o m Anglia 109E och framåt åtminstone t o m basversionerna av Escort fwd, vissa Fiesta, Ka och Courier också som jag minns - annat artikelnr och måtten i milimeter) till större (9" från 2000/2.0) och behålla äldre 1600:s standard huvudcylinder (Ate). Vissa bromsdetaljer matchar också pickup-serien P100 som dock har andra nav och en del annat. Andra har utan problem skiftat huvudcylinder till Granadas som har något större borrning och det har fungerat bra fast man bör nog byta till en vågrätt behållare, lite extra bromstryck får man på köpet. Så, Delphi bör funka bra om borrningen matchar och stegningen är proportionellt ungefär densamma.

Hittade matchning för Taunus Turnier (Kombi) och tillgänglighet hos firma http://filipex.se/huvudbromscylinder/ford/taunus-%C2%B480-turnier-gbns/1-6/delphi/huvudbromscylinder-lm23600-delphi-p833404.html som bekräftar att den passar, tydligen för Granada mk II med 2,1-liters Peugeot-dieseln också. Och nån Rover, värt att notera. Otosan, det är nog den Taunus av samma generation som byggdes i Turkiet fram till -94, jag köpte ett bra rakt-i-genom-typ GT-avgassystem därifrån till min -74 1600, ommärkt till Walker med nytt artikelnummer, via Mekonomen för nån tio år sedan men den kedjan verkar ha städat ut det mesta till Taunus sedan dess, tyvärr.

När det gäller bromsslang/röranslutningar har jag för mig det handlar om summa 6 olika gängor/anslutningar för hela personbilsmarknaden, så det brukar inte ge problem om man går till en firma som kan sånt. Hydraulikfirmor brukar kunna tillverka bromsslangarna från metervara om man har nåt att kopiera, men främre slangarna är åtminstone på Taunus-Cortina med Ate/Girling de samma som på Escort upp till minst mk V, däremot är deras bakre slang för kort vad jag minns.

Bakre hjulcylindrarna får man se upp med vid köp; öppna asken och kolla så att det är rätt variant av genomföring för bromsskölden (avlång sida vid sida eller rund på höjden) eftersom butiksdiskjockeyerna av idag sällan har en aning :confused: om vilket som passar och leverantörerna verkar skicka vilket de råkar ha på hyllan :j: utan att kolla vilket som hör ihop med vilken bil. Ah, jag borde skissa upp det för en ordentlig FAQ... nån gång :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » tis nov 06, 2018 10:12 pm

Okej, nu är nya huvudcylindern på plats, ny vätska i systemet, inga synliga läckage. Pedalen sjunker inte undan, men den tar ganska långt ner, och det tycks gå att pumpa upp trycket så den tar högre upp.

Min första spontana tanke är att bromsbackarna är för slappt inställda och ej förmår nå till trumman på första pedaltrampet, men det sköter väl automatjusteraren om?

Det är trångt mellan trumman och bromsskorna när man ska få på trumman tillbaks, kom och tänka på nu att det kan bero på om en kant har bildats i trumman, jag slipade ner på ena sidan men borde väl ta på andra sidan också.

Framvagnen kan man helt utesluta, nya kolvar i oken, alla packningar nya och nya klossar, och ingen luft i systemet.

Det kan väl inte vara läckage i någon bromsrör heller tycker jag om pedalen inte sjunker undan då man håller mot.

Tankar och idéer? Tänkte åka på eftergranskning imorgon och se vad besiktarn själv har för idéer men det är ju synd om bilen blir underkänd för något man inte vet var felet är.

Nästa steg blir väl att byta bromsskorna bak? Sedan byta hjulcylindrarna, men det känns lyxigt att byta något som verkar vara i skick.

Om bromsbackarna är redigt nötta eller om en del av slitytan har fallit bort, kan det inverka? Jag försöker luska ut alla möjliga orsaker för snart är hela bromssystemet nytt :Odd:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » tis nov 06, 2018 10:19 pm

Följdfråga,

Är det luftnippel på varje bromscylinder bak original? På min taunus är det bromsrör från huvudcylinder via någon tryckregulator av något slag(tar ner trycket har jag förstått), sedan till förarsidans bromscylinder och var luftnippeln vanligtvis brukar sitta alltså i bromscylinderns andra anslutning så går ett bromsrör till passagarerarsidans cylinder. Där är i sin tur en luftnippel.

Men har förstått att det är på detta vis på Sierra också dvs inget t-stycke utan det grenas via förarsidans bromscylinder?
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

Greger
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tis nov 06, 2018 10:27 pm

Min iaktagelse kommer från en gammal Dodge Dart, men;
På kretsen/arna för trum-bromsarna satt backventil i huvudbroms-cylindern, skälet där var att trumbromsarnas returfjäder trycker tillbaka för mycket olja (till skillnad från i ok, där friktionen från skivan är allt som "trycker tillbaka")

Så jobba ut självjusteringen/justra ut handbromsen ordentligt i första hand, det fixar nog problemet.

Lycka till. G.

Greger
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tis nov 06, 2018 10:41 pm

"Följdfrågan" -ja. Du behöver möjligheten att lufta vid varje hjul (ände av hydraul systemet) luftnippel ska vara högsta punkten i var ände.

Sedan vet jag inte specifikt hur det är på taunus, men ofta sitter det en "ventil" efter huvudbromscylindern för att dels begränsa trycket till bakbromsarna, dels för att ordna så du har "korsvis" bromsverkan vid något läkage.

Finns en kabel anslutning på nämnda ventil, jordar denna då det blir obalans i broms kretsarna, med tänd varningslampa på panelen som resultat, ibland samma som handbroms varning.

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 153
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Ort: Gävle
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inläggav Knez » ons nov 07, 2018 7:45 am

EmilNordman skrev:Är det luftnippel på varje bromscylinder bak original? På min taunus är det bromsrör från huvudcylinder via någon tryckregulator av något slag(tar ner trycket har jag förstått), sedan till förarsidans bromscylinder och var luftnippeln vanligtvis brukar sitta alltså i bromscylinderns andra anslutning så går ett bromsrör till passagarerarsidans cylinder. Där är i sin tur en luftnippel.


Som du beskriver ser det ut original på bl.a Capri och det funkar ypperligt att lufta hela bakre kretsen via luftnippeln på passagerarsidan.
Inget rör behöver lossas. Har varit lika på de tre Capri jag ägt och har aldrig haft problem med ojämn bromsverkan bak efter luftning.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 07, 2018 9:47 am

Åtminstone på Taunus TC 1 och TC 2 är det bara luftning på ena sidan bak och det fungerar bra. De har samma bromssystem (Ate fram, Girling bak) som Escort II och Capri II (och III?) med viss variation i trummor/backar och cylindrarnas borrning beroende på versioner, undantag för bilar med ventilerade skivor förstås.

Mats beskrivning om backarna summerar det väl, det är en typisk felkälla när prylarna varit med länge. Det finns ju en liten skvallerknapp nertill utanpå bromssköldarna som ska gå att vrida på om självjusteringen funkar, men det har jag aldrig varit med om. På alla mina Fordar har jag måst förspänna backarna manuellt till nån milimeters spel för att det ska ta ordentligt och man bör provköra sedan för att kolla att det inte blir för tajt och ligger an i stället och hettar upp trummorna. Som sagt brukar man få jäklas och riva några gånger innan det funkar perfekt, så att grada av förslitningskanterna först sparar mycket krångel.

När det gäller luftningen; köp ett luftningsverktyg så spar du tid på att slippa invänta :j: en kompis hjälp och bli skyldig en gentjänst ;). De enklaste och billigaste i form av ett standard burklock för bromsvätskebehållare typ Ate/motsvarande med backventil och slang (eller en komplett enhet som t ex https://www.skruvat.se/Bromsluftningsverktyg-P193666.aspx?gclid=EAIaIQobChMI0P7X3fTB3gIVk-iaCh0ALgBSEAQYASABEgLpY_D_BwE eller https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare-600150/?gclid=EAIaIQobChMI0P7X3fTB3gIVk-iaCh0ALgBSEAAYASAAEgIchfD_BwE) att skruva på ett bildäck som mottryck duger utmärkt för hemmagaraget.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » ons nov 07, 2018 2:58 pm

Tusen tack för all er hjälp!! Taunusen är besiktad ett år framåt nu med endast påpekande att förarsidans ljusinställning är för låg och det fixade jag inne på stationen :cool:

Angående bromsarna så lufta med bromsluftare var ingen höjdare, ringde en polare och luftade på gamla hederliga viset. Sedan då jag kunde konstatera att all luft var borta så plockade jag upp bromstrummorna, slipade bort kanten på båda trummorna och dränkte beläggen i bräkleen och putsade dem torra från eventuellt fett eller liknande. "Nollställde" självjusterarna på båda sidor och plockade ihop. Trampade på bromspedalen och hörde att justerarna klickade i båda sidor, tänkte att nu jävlar åker jag direkt till besiktningen, och vipps så var utsläppsvärdet och allt okej.

Konstigt iochmed att jag inte gjort annat än att tanka 95E10 och ställde in CO skruven ett kvarts varv, minskade från CO 7% på tomgång till CO 3.5%, undrar just om mätarn visar korrekt men skitsamma, nu är den besiktad höhö
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

Greger
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » ons nov 07, 2018 5:14 pm

Dubbel glädje gissar jag, då en veteran är godkänd i två år! :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 07, 2018 7:41 pm

Ah, rolig att läsa :thumb:. Konstigt att det inte funkade med avluftare :confused:. Enda strul jag haft med sånt är att det krävts att pumpa upp däcket ett par gånger under processen när jag haft isär systemet och fått in en massa luft, men huvudsaken att allt löste sig till det bästa och att kärran får rulla igen :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » ons nov 07, 2018 10:20 pm

Greger skrev:Dubbel glädje gissar jag, då en veteran är godkänd i två år! :)


Jag bor i Finland, här kan endast nya bilar besiktas 2 år åt gången, är den museibesiktad kanske det besiktas vartannat år men då får man endast köra 30 dagar om året också :rolleyes:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » ons nov 07, 2018 10:23 pm

Släggmek skrev:Ah, rolig att läsa :thumb:. Konstigt att det inte funkade med avluftare :confused:. Enda strul jag haft med sånt är att det krävts att pumpa upp däcket ett par gånger under processen när jag haft isär systemet och fått in en massa luft, men huvudsaken att allt löste sig till det bästa och att kärran får rulla igen :).


Jag hade en diy-version med en flaska halvfylld med bromsvätska och en slang från luftnippeln ner i denna, det systemet funkade men man behövde fortfarande vara två personer så vi körde på gamla hederliga viset.

Det som inte funkade var en sån flaska som satt på kompressorslangen och skapade vakuum och sög ut bromsvätska ur luftnippeln, blev aldrig riktigt bra :eek:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82