Taunus -82 broms/utsläpp bekymmer

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 07, 2018 7:41 pm

Ah, rolig att läsa :thumb:. Konstigt att det inte funkade med avluftare :confused:. Enda strul jag haft med sånt är att det krävts att pumpa upp däcket ett par gånger under processen när jag haft isär systemet och fått in en massa luft, men huvudsaken att allt löste sig till det bästa och att kärran får rulla igen :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » ons nov 07, 2018 10:20 pm

Greger skrev:Dubbel glädje gissar jag, då en veteran är godkänd i två år! :)


Jag bor i Finland, här kan endast nya bilar besiktas 2 år åt gången, är den museibesiktad kanske det besiktas vartannat år men då får man endast köra 30 dagar om året också :rolleyes:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » ons nov 07, 2018 10:23 pm

Släggmek skrev:Ah, rolig att läsa :thumb:. Konstigt att det inte funkade med avluftare :confused:. Enda strul jag haft med sånt är att det krävts att pumpa upp däcket ett par gånger under processen när jag haft isär systemet och fått in en massa luft, men huvudsaken att allt löste sig till det bästa och att kärran får rulla igen :).


Jag hade en diy-version med en flaska halvfylld med bromsvätska och en slang från luftnippeln ner i denna, det systemet funkade men man behövde fortfarande vara två personer så vi körde på gamla hederliga viset.

Det som inte funkade var en sån flaska som satt på kompressorslangen och skapade vakuum och sög ut bromsvätska ur luftnippeln, blev aldrig riktigt bra :eek:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82

Greger
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » ons nov 07, 2018 11:27 pm

EmilNordman skrev:Jag bor i Finland, här kan endast nya bilar besiktas 2 år åt gången, är den museibesiktad kanske det besiktas vartannat år men då får man endast köra 30 dagar om året också :rolleyes:


Aj då, då var det ju bara helt vanlig glädje... (sorry, kollade aldrig ditt "Från")
Mvh Greger.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 07, 2018 11:46 pm

Tycks som vi har en bra deal med besiktningen här, i detta med 2-årsbesiktningen :cool:. Man får ju hoppas att inte lagstiftningen standardiseras över EU, jag har läst en del om förslag till skärpningar/försämringar i regelverket kring äldre bilar som varit på bordet de senaste åren (iofs med sikte på att höja trafiksäkerheten där den är låg), fast än så länge verkar det ganska lugnt.

Aha, ja det låter ju som en krånglig lösning med slangen. Nu föll minnet på plats :kopfkratz och jag kom på att jag var aningen fel ute :banghead: (ska strax ändra´t) - locket jag har (en köpepryl) skruvas ju på bromsvätskebehållaren och slangen till däcket, så får man en lätt trycksättning i stället för en kompis som pumpar pedalen, precis lagom för att pressa ut vätskan i en stråle när man öppnar, och så den där burken med slangen direkt på ventilen (häll upp en skvätt bromsvätska i botten för hävertverkan, det underlättar) att ta emot med så går det som smort att lufta på egen hand :). Folk över 50 (bättre förr...:wheelchai :D) har ju oftast fullt upp om man inte avtalar minst en vecka i förväg :p, så den är en av mina favoriter i verktygsskåpet.

Jag såg Bräkleen var med i processen - bara apropå att ta till garagekunskapen - tänk på att inte använda det för rengöring på prylar som det ska elsvetsas på. UV-strålningen som uppstår då omvandlar avdunstande gas genom fotosyntes till Senapsgas, den som spreds på slagfälten under WW I.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

EmilNordman
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 17, 2018 11:23 am
Namn: Emil Nordman
Ort: Närpes, Finland
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inläggav EmilNordman » tor nov 08, 2018 10:56 am

En fråga som på sätt och vis berör utsläpp som tråden handlar om (istället för att börja ny tråd):

Motorn, 2.0 ohc, vad ska de tankas med?


Är 95E10 en big no-no? Prismässigt är det betydligt billigare än 98E5 så jag undrar om 95E10 + blyersättning är en vettig kombo?

Sen har etanol högt oktantal (cirka 100), så borde inte 95E10 tekniskt sett ha samma oktantal som 98E5 då eftersom den tillsatta etanolen har högre oktantal än bensinen :confused:
Mondeo 2.2tdci titanium x -06

Focus 1.6 Flexifuel -02

Taunus 2.0ohc -82