Ford taunus 12m bultmönster o ET

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
64an
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons nov 08, 2017 7:35 pm
Namn: Martin
Kör: Ford Taunus 64a
Ort: Östergötland

Ford taunus 12m bultmönster o ET

Inlägg av 64an »

Tjenare, det är ingen som råkar ha bultmönster o ET till en taunus 12m p4 från 64?
Fick höra att det va 3x114,3 men stämmer Det?
Skulle va trevlans o veta om en behöver specialbeställa spacers för att kunna kränga på lite roligare fälgar.

Tack på förhand!

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5482
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

64an skrev:Tjenare, det är ingen som råkar ha bultmönster o ET till en taunus 12m p4 från 64?
Fick höra att det va 3x114,3 men stämmer Det?
Skulle va trevlans o veta om en behöver specialbeställa spacers för att kunna kränga på lite roligare fälgar.

Tack på förhand!
ET verkar vara 37 iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 552
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Enligt Verkstadshandboken (Ford) så är 114.2 - 114.4.

Jan-Peter

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej på er. :) För efterföljaren 12M/15M P6 anges 114,3 mm på 3-bultcirkeln, men hos dessa finns också 5-bultscirkel 112,0 mm på bilarna med 1,7-litersversionen av Taunus V4 och enbart dom. Skulle tro att även om det är svårt att finna de naven idag så är det enklare/billigare än att tillverka adapters för att kunna skruva andra fälgar på 3-bultcirkeln. Dessutom fanns snygga stylade originalplåtisar på 15M RS-coupén https://www.flickr.com/photos/48204573@N06/16878729419. De fanns som kromade också. Kanske nån uppsättning kan spåras upp i Danmark eller Norge via nätet, de verkar ha varit bättre på att spara såna bilar och deras godisdetaljer :cool:. Vill man ha modernare att rulla på så är utbudet stort med två extra pinnar - 529 bilar här har 5-112... https://www.bultcirkel.org/falgguide/?b ... irkel=112/.

För övrigt så finns det vissa bra uppgraderingar av bromsarna (tvåkrets på P6 serie 3) och vad jag skymtat en högre matchning i både bromsarna och i motorerna mot andra gamla eurofordar om man börjar lyfta över tekniska bitar från P6. Nåt att studera. Ja, Saab V4 också förstås när det gäller motor och tändning. Det var väl 1967 de började låna över V4:an (1,5) men krävde först att få förbättra en del feltänk (bl a öppen vattenmantel) som gav läckage och överhettning osv på de äldre motorerna. Kul kuriosa är att en del Ford-ägare blev avis på det tydligare V-brummet från Saabarna och klämde dom på orsaken vilket förstås är dubbelpipan med pulsutjämningsröret, en och annan Ford-man med rallyattityd byggde visst om sina Taunusar så när det begav sig :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

64an
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons nov 08, 2017 7:35 pm
Namn: Martin
Kör: Ford Taunus 64a
Ort: Östergötland

Inlägg av 64an »

Får tacka för svaren, blir o fnatiskt leta efter 5 bukt naven��

Skriv svar