Värde Ford Capri 1600 GT 1974

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5155
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Värde Ford Capri 1600 GT 1974

Inlägg av RickardEM »

Fick en förfrågan om vad en Ford Capri 1600 GT från 1974 kan vara värd.
Bilen köptes ny av ägaren 1974 och har rullat 8000 mil tills den ställdes av 1988, den besiktades då utan anmärkning.
Den har stått i lada under större delen av av tiden men har under de senaste åren stått ute under en pressening.
Bilen behöver en riktigt genomgång förstås men är helt original.

\Rickard
Bilagor
Messaging1558349962636.jpg
Messaging1558349954622.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10097
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Läget på rost, och hur komplett den är avgör...och så timing med försäljning.

MkI är populär, är bilen hyfsat rostfri och komplett skulle det inte förvåna mig om rätt köpare (kanske speciellt i Norge) är beredd att betala 50 000 kr eller mer för den.

Det är få liknande bilar som byter ägare nu så "rätt" pris är svårt, fina körbara bilar ligger ju betydligt högre och beroende på skick kan den här också klättra uppåt. Om den å andra sidan har rost som kryper under, i skärmar osv. faller priset en del.

För att uppskatta försäljningsvärde bättre behöver någon som kan Capri kika på den.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Som Gustaf säger måste det nog till att någon med öga särskilt för Capri tittar på den.

Presenning, brrr... det bara förvärrar saken genom att kapsla in fukten. Ett par år kan räcka för att förstöra det mesta utom första intrycket om klimatet är ogynnsamt och dräneringen under är bristfällig, lågt miltal osv blir då mest kuriosa i historiken. Har motorn konserverats innan den ställdes och/eller startats årligen kan den ha klarat sig hyfsat men jag har själv åkt på att kammen började rassla i en Granada som stått några år utan att startas :banghead:. Har inte axlarna varit pallade/avlastade och hjulen spunnits emellanåt så brukar hjullagren ta stryk och få rost i botten av lagerskålarna när fettet pressas ut. Detta bör man kolla innan den börjar köras, annars kan lagren nypa plötsligt under färd :eek: (iofs brukar det vina hörbart lite före). Inredningen syns möglig på ratten minst, men det finns väl nytt (dyrt) att beställa numera från en engelsk firma har jag sett på nätet.

Bergis betalar någon välbeställd norsk Capri-fantast säkert det dubbla över vad nån annan 70-tals mindre mellanklassare i sportkläder :D (Opel Manta etc) betingar i det skicket (även engelsmännen verkar ha fått upp ögonen igen för mk 1), men att originalrenovera lär nog kosta lika mycket till och det syns ju lite överdrivet för en sparsmakad 1600. Men ett trevligt ämne för ett rejsbygge om inte annat ;).

Edit: Kom att tänka på, att ställa in en ozonmaskin i kupén kanske kan ta kol på mikrobosättarna och den lukt av undergång som brukar uppstå. Enligt reklamen klarar den att göra det annars rätt hopplösa att döda svamppåväxt i textilernas fibrer och min vaktmästarerfarenhet är att det fungerar utmärkt när det gäller luktborttagningen, ett inrökt kontor blev helfräscht på en timme. Tänk då på att så höga halter av ozon är farligt att andas in och måste vädras ut noga efteråt, läs instruktionerna. För bilarna har jag klarat det bra med utspädd ättika i duschflaska (obs. tänk på att det befordrar rost så torka av metallytor) men läste att det kan komma tillbaka över tid då, så tankarna går mot att köpa en egen låda nu när det dykt upp små modeller för bilar och andra små utrymmen till hemfixarpriser på nätet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5155
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Tack för svaren, tar och meddelar ägaren. :)
Hoppas att den stannar i Sverige. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5155
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Har en till Capri som ägaren skulle vilja få ett uppskattat värde på. :)
Är det samma uppskattning som ovan tro?
Hej,
vi har en Ford Capri 1600 XL från 1972 som stått i ett kallgarage sedan 30 år tillbaka och jag undrar om man kan få eran hjälp att uppskatta ett ungefärligt värde på bilen?
Jag har svårt att uppskatta värdet eftersom det inte finns några till salu på blocket för tillfället. Bilen behöver en hel del rostlagning och helrenovering men är komplett. Har dock ej startat motorn, men den går runt så den bör fungera. Stötfångare behöver kromas om men är OK i skicket i övrigt. Vissa aluminiumlister har tyvärr lite prickar i anodiseringen. Inredningen är hel.
\Rickard
Bilagor
image6.jpeg
image5.jpeg
image4.jpeg
image3.jpeg
image2.jpeg
image1.jpeg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3312
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag skulle nog våga sätta ett lite högre pris på den här eftersom de på beskrivningen tycks ha ungefär samma bakgrund och stilleståndshistoria men den här verkar ha fräschare inredning och blankdelarna välbevarade. Muggen plåt hör ju till, men av bilderna att döma tycks den ha relativt välbehållna paneler och det är ju bland det viktigaste av plåten. Menar, givetvis är de bärande delarna kritiska, men de kan även en bara hyfsat skicklig plåtslagare åtgärda. Pressningarna i stommen på Fordar före Escort mk III och Sierra var ju i regel rena bonnsmidet jämfört med andra mer försiggjorda märken som experimenterade med räfflor och insvep bara för att kunna snåla in på plåttjockleken utan att tappa styrka. Det är en stor fördel för oss hemsmidare idag.

Brittiska grenen av Hagerty Insurance anger ett snittvärde på 10.400 Pound Sterling för 1969 Capri 1600 https://www.hagertyinsurance.co.uk/pric ... Ford-Capri, Det skulle bli ungefär gånger 12 i kronor sett till rådande växelkurs. Då får man slå av för ett betydligt mindre intresse i Sverige och därefter bilens skick som renoveringsobjekt vilket jag personligen tycker borde dra ner runt 50% motför en körbar bil i hyfsat bruksskick och mindre saker att åtgärda före besiktning. Skulle jag buda på den vore nog 20.000 kr ungefär max (gillar designen men nja, Taunus TC 1 är ju mer min grej :D) med tanke på att det krävs säkert lika mycket för att sätta den i acceptabelt skick om man kan göra det mesta själv. Kanske 40-60.000 räcker i investeringar om det krävs att lämna in motorn eller göra ett inbyte för en renoverad plus gissar en omlack upp till taket (hur är det, har vinylen klarat sig?).

Men det är spekulationer och en fråga om ambitionsnivå. Nån kanske kastar sig över bilen som sin ungdomsdröm och lägger upp 60 lakan med planen att göra en 10-årsrenovering för att sprida totalkostnaden. Man vet aldrig med såna där bilar, de var ju lite kult redan när Capri II faceliftades till III :cool:.

Kom att tänka på - 70-talets standardmetod för att göra aluminiumlister (med nåt slags "oförstörbar" - nåja - plast som yttersta ytbehandling) försvann väl för årtionden sen och är svårt om inte omöjligt att restaurera till originalfinishen, så de prickiga listerna blir nog bland de dyrare detaljerna att sätta på listan över inköp om det ska bli full återställning.

Kom att tänka på #2 - kromade delar som får noppriga grå resningar, t ex emblem, dörrhandtag och fötterna på backspeglar, är gjutna i zinkgods och dessa kan kromas om med viss svårighet. Det kräver bl a att varje rest prick borras ur efter avkromningen och kratrarna fylls igen, men det är möjligt att göra om man vill kosta på och bättre bitar inte går att hitta.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10097
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som sagt, rostläget är väldigt avgörande. "En hel del rostlagning" bådar inte så gott men det beror ju på hur man bedömt det.

Generellt sett är en GT mer attraktiv än XL.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar