Taunus 17M P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Thoro
Nybörjare
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3

Taunus 17M P3

Inläggav Thoro » sön aug 04, 2019 4:09 pm

Hej,

Finns det någon som har kunskap om justering av styrsnäckan på Taunus P3?
Jag har nyligen fått renoverat framvagn, bromsar och stötdämpare och har problem med att bilen kränger våldsamt vid skarp kurvtagning (hastighet när jag provkörde var c:a 30km/h); den hoppar en halvmeter i sidled.
Alla bussningar, spindelleder, stötdämpare och bromsdetaljer är bytta med nya delar från Motomobil. Hjulinställning är gjord och däcken har minst 5mm runt om.
Det enda jag kan komma på som orsak är sliten eller feljusterad styrsnäcka, dock fungerade styrningen OK när framvagnsrenoveringen påbörjades för c:a ett år sedan.
Tips och förslag mottages tacksamt.
/Tom

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån okt 07, 2019 4:55 pm

Hej! Jag fick just syn på frågan, men kanske bättre en sen kommentar än ingen alls om problemet kvarstår. Om fabrikens instruktioner på tyska kan vara till hjälp så skicka mig PM.:)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Thoro
Nybörjare
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3

Inläggav Thoro » tis okt 08, 2019 7:39 am

Hej Släggmek,
Tack för ditt svar/PM. Jag lyckades finna problemet själv; det behövdes en smärre justering av styrsnäckan, men den verkliga boven i dramat var de NOS främre stötdämpare som antagligen legat på hyllan i decennier och nu gjort sitt. Jag ser att mitt första inlägg antydde att de var helt nya, men så var inte fallet. Nya stötdämpare från Motomobil inhandlade så nu väntar jag bara på att få tid att byta dem.
Jag har besvarat ditt PM (tack för erbjudandet med sidorna från verkstadshandboken) men vill posta ett svar här också...vem vet, kanske det kan komma någon annan till nytta.
Mvh
Tom

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons okt 09, 2019 2:06 am

Hej Tom! Jo, jag har läst det nu och det var ju bra att du kunde lösa krånglet enkelt :).

Bra :thumb: att du ger feedback på vad du kom fram till särskilt som vi som rotar i dessa bilar idag ställs inför en del problem som inte alls uppträdde när bilarna skulle till sin första besiktning (SBP startade verksamheten 1965 har jag för mig, vilket då blev bra nära modellskiftet till P5). Detta med fastkärvade stötdämpare har jag aldrig ens hört om på dessa, men jovars - det hände väl på en och annan nyare bil som stått nersjunken länge på fältet minns jag från tiden på bilskrot. Inte precis nåt man väntar sig av hyllvärmare, dock. Jag borde kolla mitt förråd tydligen :Odd:...

Till de första besiktningarna kom många in med glappa spindelleder, läckande avgassystem, rostangripna bromsledningar och bortvibrerad ljusinställning men detaljkvaliteten då kunde ruskas och frätas ur på ett par-tre år i saltbältet. Som jag minns från slyngelåldern :D var detta nästan standard på alla modeller märkta 17M utom de som vid det laget var sista årgångarna att rulla ut från Ford-handlarna. Teoretiskt ska det räcka att friska upp med nya delar rakt över, men P3 saknar servo t o m på exemplaren med skivor och bromsverkan kritiserades redan i nybilstester. 2-krets kom inte förrän med P5 och då först som tillval.

Bromsarna på P3 kan förbättras med utgångspunkt från en 2-krets huvudcylinder avsedd för sista versionen (P6 serie 3) av framhjulsdrivna Taunus 12/15M P6 har jag från ett tips från en tysk hobbyrenoverare med lång vana. Det beror på att mycket av systemet delar detaljer med den ursprungliga 12M P4 (Project Cardinal) som fick prylar ur den gemensamma prylbingen och över tid gjorde nya lagkrav att P6 detaljförbättrades med den bästa versionen av konceptet.

Går det att finna en snäcka från 20M TS (P5) så bör det göra skillnad för reaktionssnabbheten (färre rattvarv) och den kollapsibla rattstången har t o m samma ratt. Utan att titta skulle jag säga att snäckan är antagligen ZF och bör kunna hittas nån motsvarande i andra bilar från perioden, annars har fabrikatet Saginaw hamnat bl a i Chevrolet Vega och ända borta i japanska Toyota Celica när det gäller ungefär lika stora bilar och just Vega-snäckan är väl största förlagan för hotrod-firmornas kopior så om fästena stämmer bör alternativ finnas. ZF... kanske från Volvo eller Mercedes? Tror jag måste jämföra Volvo med Taunusens när den ändå skräpar på hyllan.

För nytillkomna läsare :D kan jag nu tillägga att den scanning av 1963 år tyskspråkiga edition av verkstadshandboken för Taunus 17M P3 jag själv dragit... nytta av :D har nu efter en tynande tillvaro i uddaformatet DjVu och ganska osynligt länkad i nåt utrikes forum konverterats till PDF och finns enkelt att läsa direkt här http://taunus-m.ch på den utmärkta privata sajten med samma namn som adress, upptäckte jag.

Om kanske nån är bussig ;) och lägger till länken på rätt ställe i rullorna för FAQ:n? Mesta fabriksinformationen om P3 och P5 jag sett samlad på ett ställe, om man bara klarar av att tolka alla tekniska glosor på högtyska men blir det för svårt brukar Google Translate etc kunna hjälpa till ganska bra. numera.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)