Motorn kokade - har nu dålig kompression, går illa, blåryker och sprutar olja.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anja
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån aug 24, 2015 9:36 pm
Namn: A. J.
Kör: Rambler
Ort: Västernorrland

Motorn kokade - har nu dålig kompression, går illa, blåryker och sprutar olja.

Inlägg av Anja »

God kväll.
Efter att ha kört lyckliga AMC-bilar i drygt fem års tid bestämde jag mig för att pröva en Ford-produkt igen (köpt i befintligt skick av privatperson, inga garantier). Och jag hann använda den i nästan en månad innan stora haveriet kom ...

Jag bytte termostat pga dålig värme till en NOS-termostat jag haft liggande på hylla (brukar bara spara fungerade delar så jag tog för givet att den var hel).
I en brant och lång uppförsbacke inte långt hemifrån började bilen sedan koka.
När den svalnat försökte jag köra hem, men den blårök och gick frunktansvärt illa.
Sedan dess går motor illa, låter mer som en gräsklippare än en V8:a.
Nästan ingen kompression, när man lägger i Drive går den knappt framåt och den skjuter upp oljestickan, varefter det sprutar upp olja och blårök.
Plockar man av oljepåfyllningslocket så sprutar det olja och bolmar rök även där.

Jag har inte haft motorn i gång något mera sen dess då jag inte vill riskera att skada den ännu mera.
Kan en trasig topplockspackning leda all kompression ned i vevhuset så att den trycker ut oljan på detta sätt?
Jag är mest rädd att det skall vara pistonger eller oljeringar som gått. Jag tänkte börja i morgon med att öppna ventilkåporna och kolla huruvida ventilerna ser intakta ut.

Jag bör även nämna att bilen drar lite olja (ca en halv liter på 20 mil) och jag kan ha råkat fyllt i en eller två deciliter för mycket vid påfyllning. Kan en sådan liten mängd skada pistongerna eller liknande delar?

Innan detta hände så gick motorn bra med undantag för lite dålig värme.

Någon som har upplevt liknande? Tacksam för tips.

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

vad för bil? Motor? men låter som du blåst topplockspackning

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Jag skulle våga en slant på att en toppackning gått, annars är det där med stormkokning något typiskt för den mindre Fairlane-serien från första halvan av 60-talet (jag har sett några stå som gejsrar på crusing). Tycks som att den större V8:an (FE?) har större problem än Windsor. Låter ungefär som en Pinto jag hivade ur efter sånt tryckkokeri (hände tvärt efter vägen), men felsökning kom bort. Vad jag fått höra genom åren så beror Fordarnas värmeproblem i V8:or i grunden på feltänk i konstruktionen med för få topplocksbultar (kanalerna har prioriterats före fästpunkterna) jfr med Chevy och Chrysler vilket ökar risken för blåsta toppackningar. Funkade termostaten när den togs ur borde den väl knappast paja av lagring, om det nu inte är en med vaxpellet som torkat ihop. Det borde ändå knappast bli tvärstopp men har det snålats med glykolen för att den ställts in på vintern skulle jag misstänka att rostflagor och skit täppt igen nånstans, går vattenpumpen runt lätt? Dålig kupévärme antyder det men kan förstås också bara handla om en fastrostad värmekran.

Blir det isärtagning så kolla efter sprickor mellan ventilerna, Ford har nedärvda problem med heta punkter i topplocken som gör att många motorer av vissa typer spräcker godset mellan ventilsätena och då kan kylsystemet få överbelastning. Antagligen förvärras det av det blyfria bränslet som man får själv skvätta tillsatser i för att kompensera och folk glömmer nog ibland.

Btw, Rambler/AMC:s motorer brukar vara Chrysler-konstruktioner under märket som regel, bland det mest välgenomtänkta och -byggda från Detroit på sin tid :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anja
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån aug 24, 2015 9:36 pm
Namn: A. J.
Kör: Rambler
Ort: Västernorrland

Inlägg av Anja »

granadadr skrev:vad för bil? Motor? men låter som du blåst topplockspackning
Ah, jag glömde skriva det mest väsentliga. Det är en Thunderbird -73. 429 V8 i originalutförande.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Ser oljan ut som kolasås? Om inte, skulle jag börja med ett kompressionsprov och tänka, "lägre kompression kan vara toppackning, urkass komp är nog kolvringar eller hål i kolv, mm"

För om det bolmar rök från oljesidan bör det vara värre än toppackning.

Sorry, G.

Anja
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån aug 24, 2015 9:36 pm
Namn: A. J.
Kör: Rambler
Ort: Västernorrland

Inlägg av Anja »

Släggmek skrev:Hej! Jag skulle våga en slant på att en toppackning gått, annars är det där med stormkokning något typiskt för den mindre Fairlane-serien från första halvan av 60-talet (jag har sett några stå som gejsrar på crusing). Tycks som att den större V8:an (FE?) har större problem än Windsor. Låter ungefär som en Pinto jag hivade ur efter sånt tryckkokeri (hände tvärt efter vägen), men felsökning kom bort. Vad jag fått höra genom åren så beror Fordarnas värmeproblem i V8:or i grunden på feltänk i konstruktionen med för få topplocksbultar (kanalerna har prioriterats före fästpunkterna) jfr med Chevy och Chrysler vilket ökar risken för blåsta toppackningar. Funkade termostaten när den togs ur borde den väl knappast paja av lagring, om det nu inte är en med vaxpellet som torkat ihop. Det borde ändå knappast bli tvärstopp men har det snålats med glykolen för att den ställts in på vintern skulle jag misstänka att rostflagor och skit täppt igen nånstans, går vattenpumpen runt lätt? Dålig kupévärme antyder det men kan förstås också bara handla om en fastrostad värmekran.

Blir det isärtagning så kolla efter sprickor mellan ventilerna, Ford har nedärvda problem med heta punkter i topplocken som gör att många motorer av vissa typer spräcker godset mellan ventilsätena och då kan kylsystemet få överbelastning. Antagligen förvärras det av det blyfria bränslet som man får själv skvätta tillsatser i för att kompensera och folk glömmer nog ibland.

Btw, Rambler/AMC:s motorer brukar vara Chrysler-konstruktioner under märket som regel, bland det mest välgenomtänkta och -byggda från Detroit på sin tid :cool:.
Ja, jag hoppas verkligen att det bara är toppackningen och inget värre. Men söker man på nätet så hittar man mest trådar om trasiga oljeringar, ventiler som krossats och hamnat i cylindrarna och liknande kostsamma historier.

Beträffande termostaterna så verkade den gamla öppna för tidigt, men den "nya" verkade inte öppna alls ... Så det var tydligen en defekt termostat jag råkat spara på i en originalkartong. Minns inte alls var jag fått tag i den ursprungligen.
Kylarvätskan bytte jag efter köpet och vattnet var rostbrunt, men inga lösa flagor.

Och ventilerna på en sådan bil, skall inte de klara blyfritt?
Jag skall kolla ventilerna i morgon, så kan man förhoppningsvis skicka efter en ny packning sedan.

Och ja, AMC går inte av för hackor. Jag har kört AMC Gremlin med 232 6:a som bruksbil i flera år helt utan bekymmer. Bara vanlig service med oljebyte och dyl.
Så går man och skaffar en Thunderbird, och den pajar efter knappt en månads körning, japp ...

Anja
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: mån aug 24, 2015 9:36 pm
Namn: A. J.
Kör: Rambler
Ort: Västernorrland

Inlägg av Anja »

Greger skrev:Ser oljan ut som kolasås? Om inte, skulle jag börja med ett kompressionsprov och tänka, "lägre kompression kan vara toppackning, urkass komp är nog kolvringar eller hål i kolv, mm"

För om det bolmar rök från oljesidan bör det vara värre än toppackning.

Sorry, G.
Oljan ser bra ut. Bärnstensfärgad, lite genomskinlig. Om det kommit vatten i den så är det inga större mängder i vart fall.
När bilen var hemma och jag skulle köra in den i garaget för egen maskin, garaget har en ramp med uppförslut. Där orkade bilen nätt och jämt köra upp.

Kan packningen gå UTAN att oljan och kylarvattnet blandas? Alltså beroende på VAR på packningen skadan uppstår?
Oljan är bytt för knappt en månad sedan (mineral 15-W40), men jag antar att det spelar mindre roll. Vatten i oljan lär ju synas lika tydligt oavsett.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmmjaa...:kopfkratz: Vit rök = kylvätska såklart. Blåaktig = olja förstås... på avdrag = brända ventiltätningar (närmast Ford standard :D), hela tiden = trasiga kolvringar :(, dimridå bakom =nu jä...:eek: spräckt kolv troligen :banghead:. Har bara hänt mig 1 gång, men inte i en Ford. Det hände när en SU-förgasare drog tjyvluft och tunnade ut blandningen. Kan ju möjligen vara så att den haft nåt liknande smygläckage alt. varit snålställd eller haft för hård tändinställning för att klara avgastesten vid besiktning och smält något. Att det skulle vara spricka i blocket kan man nog utesluta rätt säkert för då brukar det bli rena chokladmoussen i kylaren, been there...:Odd:

Ventilsätena ska fr o m 1973 vara härdade i alla USA-Ford enligt en kommentar här https://www.ford-trucks.com/forums/4934 ... -f250.html och därmed tåla blyfritt. Jänkarna räknar oktanet i MON medan vi får se det i RON och då stämmer inte riktigt siffrorna eftersom de har "glädjesiffror", men deras 92 octane är väl ca 89 "svenska" har jag för mig.

OT men apropå AMC Gremlin :cool: - det klack till nånstans att raksexan "ärvts in" i Chrysler-koncernen via Jeep som behöll den i första Grand Cherokee och japp, stämmer: https://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine. AMC V8:orna är Chryslers.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Anja skrev:Oljan ser bra ut. Bärnstensfärgad, lite genomskinlig. Om det kommit vatten i den så är det inga större mängder i vart fall.
När bilen var hemma och jag skulle köra in den i garaget för egen maskin, garaget har en ramp med uppförslut. Där orkade bilen nätt och jämt köra upp.

Kan packningen gå UTAN att oljan och kylarvattnet blandas? Alltså beroende på VAR på packningen skadan uppstår?
Oljan är bytt för knappt en månad sedan (mineral 15-W40), men jag antar att det spelar mindre roll. Vatten i oljan lär ju synas lika tydligt oavsett.

Svaret där bör bli; Ja.
Högst tryck får du i cylindrarna näst högst tryck i oljekanalerna lägst i kylsystemet.

Går en toppackning brukar det bli avgaser i kylsystemet "lättast", därefter vatten in i cylindrar om motorn står med kok.

Men du får tryck i vevhuset... :(

Skriv svar