gammla v6 motorer

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

gammla v6 motorer

Inlägg av Ankan-78 »

Hej, nån som vet om man får nåt för gamla v6,or. Vet inte mycket om dom, det är 4st, en ska vara en trimmad och renoverad en gång och komma från en tysk polisbil, men för några årsedan flyttades motorerna ut från garaget och lades utomhus har legat där och åldrats, har inte kollat så noga på de, men kom med en gammal granada vi har, är det bara att skrota dem tror ni?

Tags:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Ankan-78 skrev:Hej, nån som vet om man får nåt för gamla v6,or. Vet inte mycket om dom, det är 4st, en ska vara en trimmad och renoverad en gång och komma från en tysk polisbil, men för några årsedan flyttades motorerna ut från garaget och lades utomhus har legat där och åldrats, har inte kollat så noga på de, men kom med en gammal granada vi har, är det bara att skrota dem tror ni?
De beror väl lite nästan hur de ser ut innuti 🤔
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Beror alldeles på omständigheterna med såna där gamla gjutjärnsklumpar med stora toleranser. Prova att spilla i lite dieselolja i cylindrarna så att kolvringarna får en chans att blötas loss och vänta en vecka, prova sen att dra runt med hylsa. Är det inte tvärstopp bör det finnas visst hopp om att de duger att renovera.

Eftersom de stått övergivna länge finns risken att de har fått rost åtminstone i botten av lagerytorna eftersom oljan pressats undan, men jag har hört ganska många historier om liknande motorer som gått att väcka upp efter att ha stått ute i rätt många år och har en och annan Pinto som gått den vägen. Eftersom kamaxeln sitter lågt bör den kunna ha legat med lite olja på ifall inte motorerna dränerats, eller så bör krypverkan ha kunnat räcka för att hålla rosten borta där. I en OHC-motor som dom blir ju kamaxeln ganska torrlagd och tar därför stryk redan av uppstarten innan trycket hunnit byggas upp (okay, jag kunde kanske ha lossat kåpan och skvätt lite olja på nockarna för att lindra plågan, men vaffaan…:D motorer med okänd historia som suttit nån fem år i gamla öltaxis, går de så går de :p).

En del mer belevade (okay, seriösa då ;)) Fordvänner skulle bli förvånade av hur en +/-30K-mila Pinto kan gå som en stenkross vid uppvaket och ändå ruska till sig efter några mils hamrande och sedan bara fortsätta i något år innan den verkligen börjar tycka det är dags för en överhalning...:D Med tanke på att Köln/Cologne V6 används hårt i Hägglunds gamla Bandvagn 206 med slutår 1984 (iofs specialbeställda med härdade ventilsäten - eftertraktade ex!) - till ´85 fick de Mercedes raksexa - bör det nog finnas hopp för de där också som f ö har ett och annat gemensamt med både Pinto och Windsor V8 av detaljerna, men efter att ha provat frigöra dom är det nog lugnast att ta isär för undersökning. Själv skulle jag kunna lägga en femhundring för en okollad som objekt, tyvärr är jag ju inte i närområdet. Bör kunna vara nåt att gå på iaf. Eller annonsera på norska motsvarigheten till Blocket, de verkar köpa det mesta relaterat till tyska/europeiska Ford om det går att renovera. Helt värdelösa skulle jag inte säga om det inte stått vatten i dom länge så att det kan ha frusit sönder nåt, då kan det vara tveksamt men som sagt, riv och kolla. De hittas inte många på skrotarna idag och har ett visst följe fortfarande.

En del amerikanska nitrodragracers gräver ner tomma motorblock (V8 truck-block) i öknen under ett år eller så för att låta temperaturskiftningarna frigöra spänningar som kan orsaka haveri vid sån belastning, så gammalt gjutjärn pajar inte hursomhelst som de där aluminiumklumparna i vissa moderna dyra slit&slängbilar som verkar vara gjorda av nersmälta returburkar och kan självförintas under färd som några jag hamnat bakom (eller som en Saab 9-3 en bekant hade, kan man ju nämna åtminstone då märket är nerlagt...).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Indalsman
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 27, 2019 4:13 pm
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69
Ort: Sundsvall

Inlägg av Indalsman »

Ankan-78 skrev:Hej, nån som vet om man får nåt för gamla v6,or. Vet inte mycket om dom, det är 4st, en ska vara en trimmad och renoverad en gång och komma från en tysk polisbil, men för några årsedan flyttades motorerna ut från garaget och lades utomhus har legat där och åldrats, har inte kollat så noga på de, men kom med en gammal granada vi har, är det bara att skrota dem tror ni?
Är någon av dom en 2.8?

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

Inlägg av Ankan-78 »

Missade att skriva tidigare att motorena kördes till skroten. Kan ju finnas kvar i påryds bildemontering, sida finns på facebook

Skriv svar