Byter kondensator var 30:e mil-vad är fel?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Byter kondensator var 30:e mil-vad är fel?

Inlägg av henrik.hjellm »

Hej alla kloka Fordägare. Jag har en fråga om min Taunus 2.0 1982. Den rycker ibland vid körning och då byter jag kondensator. Sen går den utmärkt i ca 30 mil och så börjar det igen. Byter på nytt kondensator och samma sak igen efter ett tag. Nån som har nån ide varför den inte håller längre? Något annat som är dåligt som kör slut på kondingen hela tiden? Tacksam för kloka råd.

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

henrik.hjellm skrev:Hej alla kloka Fordägare. Jag har en fråga om min Taunus 2.0 1982. Den rycker ibland vid körning och då byter jag kondensator. Sen går den utmärkt i ca 30 mil och så börjar det igen. Byter på nytt kondensator och samma sak igen efter ett tag. Nån som har nån ide varför den inte håller längre? Något annat som är dåligt som kör slut på kondingen hela tiden? Tacksam för kloka råd.

Spontan tanke, utan att vara klok i ämnet.

Kan du ha skiftat poler på tändspolen? Eller ha "högeffekts spole" utan motstånd?

Vet inte vad sådant egentligen resulterar i, så bara en tanke.
Mvh Greger.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Håller med Greger, det kan vara nåt med tändspolen som jag minns det (jag fick samma problem för urminnes sen fast 30 mil var ju t o m värre än jag hade det mellan bytena). Har för mig att felkällan även kan vara nåt i själva fördelaren när det gäller sånt där, men ska inte svära på det. Kanske diodplattans kabel som börjat gå av, men nu spånar jag. Annars brukar det inte spela någon större roll vad man har för spole till en Pinto-motor om det är en standardtyp, högeffekt ska inte vålla problem om det är en klassiskt rund sak. Förkopplingsmotståndet kan de ha eller mista är min erfarenhet om tändningen inte är av den sena typen med brytarlöst. Där får man läsa in sig på vad den behöver så det inte blir rökt.

Det finns ju lite som kan strula trots enkelheten och jag har råkat ut för det mesta i den där vägen men det var bra länge sen sist. Vad det egentligen handlar om är ju att tändningen går för hårt och då brukar det handla om att fördelaren vibrerar så att i förstone slits klacken ner snabbt på brytaren så att avståndet blir för litet. Alltså får den en loppa innan kondensatorn ryker, ser det okay ut där lutar det åt att tändningen flyttat. Behöver den ur så var försiktig vid återmonteringen så att allt klickar i - jag ska inte säga att det berodde på att fördelaren kanske hamnat fel, men en skrotig Pinto-motor med nån 32K+ mil körda som jag försökte få ordning på tappade plötsligt oljetrycket ute på provkörning då fördelaren och diverse annat varit isär i jakt på varför den gick ojämnt.

Tänkbart att kamremmen kuggat över obemärkt och strulat till kamtiderna eftersom det knappast märks ett eller två hack åt fel håll på gången på en Pinto 2.0 - de är non-interference i originalskick, så de slår inte ihop ens om det släpper helt (till skillnad mot 1.6 där det blir tjong i maskin...).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av henrik.hjellm »

Tack Släggmek och Greger för snabba svar. Det där med tändspolen låter som det första jag ska prova. Den ser ut att vara lika gammal som bilen, så inte förvånad om något är stök med den. Kamtiderna är ok och brytaravståndet verkar också normalt, så jag provar att byta tändspolen och sen berättar jag hur det gick! Tack!/Henrik

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Vassego :) en fundering till. Dina kondensatorer, är det gammla grejjor? Tror sådana kan börja "blöda igenom" typ, av ålder...

Sedan är de visst riktnings-känsliga i 230v applikationer.
Gissar att så är fallet även i 12volt...

(Har de du bytt ut svullnat?)

Kondensatorn är där för att reducera gnistbildning vid brytarspetsarna, när den pajjar gnistrar det, så byt brytarna med, kontaktytorna bör ha blivit dåliga.

G.

henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av henrik.hjellm »

Hej Greger,
Det var nyköpta Mekonomen kondensatorer, inget NOS eller så. Ok, ska kolla brytarna. Jag bytte dem för 30 mil sedan i och för sig, men sen dess har ju en kondensator hunnit gå så bäst att kolla dem. Beställer en ny tändspole från Skruvat och så får vi se sen.

Tack och lycka till med din Escort!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hoppas det räcker att byta spolen, håller tummarna här :thumb::thumb:.

Apropå kondensatorer så handlade jag några på nätet utifrån gammal lagerkunskap från ett tips från en gammal handlare. Helpdesk hos Autodoc sa näe passar inte (matchning saknas i deras listor :p) men motsvarande p/n listad för en 70-talsl BMW-fyra har iaf funkat i mina Taunus :D så jag vågar nog peka på den:

Beru ZK242, 0 030 100 242(Bosch-nr?), EAN: 4014427083269

Exakt samma storlek sitter på en Pinto 2.0 jag har uppallad i garaget och jag minns inte om den nånsin är bytt av mig, men bevisligen funkade den. Kostar max hälften av vad andra obskyra märken brukar göra i den mån man hittar nån listad för Ford OHC/Pinto idag. Tumregel är att radien får inte avvika men är det samma längd eller max 1/2 cm längre ska andra kondensatorer funka, just denna är som sagt som OE så vitt jag vet.

Brytaren är en standardtyp som sitter i diverse hyfsat samtida europa-bilar som Saab, Volvo och nån BMW (VW också har jag för mig), lika med fördelarlocket och i min TC2 sitter en tändkabelsats avsedd för Volvo 240 - ska väl få ihop nån riktig lista på sånt där att ta till när butikshyllorna står tomma men det är bland att-göra. Stiften är förresten samma som till Windsor 289 V8, men man får hålla koll så värmetalet är rätt om man ska gå på listor för såna.

Långsökta men jag tror tänkbara ytterligare felkällor: tändkablarna, membranet i vakuumdosan har spruckit eller slangen har lossnat och möjligen att fjädrarna som håller balansvikterna i fördelarna kan ha drabbats av åldersutmattning och ger felreaktion (umh, om det nu kan störa kondensatorn :Odd: men det påverkar varvet iaf) men som sagt, långsökta faktorer. Är det knas i dosan så är det enklaste att bara finna en fräschare och byta hellre än att börja riva den och krångla med att renovera, men handlar det om ett axiellt glapp så var förr en vanlig lösning för att få ut några mil till att mäta upp avståndet i botten och lägga rätt antal planbrickor inunder för att kompensera. Dra i axeln och känn om den ger med sig åt nåt håll, är det märkbart så är den nog dags att byta. Ska dock hålla väl över 20.000 mil om inget märkligt hänt.

Greger - du har nog rätt om att kondingarna s a s "blöder igenom". Mesta innehållet är papper, så klimatpåverkan brukar göra att de åldras och blir fuktskadade över tid även om bilen bara står.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Hade liknande problem på en av mina Cortinor, det var även varmstarts problem, helt omöjligt att få igång bilen på startmotorn när den var varm, puttade man så startade den. Höll på med ny tillverkade kondensatorer från England, vilka säkert var gjorda i Kina för dom såg liksom inte rätt ut, och asken kändes "billig". Jag fick bilen att funka acceptabelt med en kondensator som satt i en fördelare som legat i garaget hos mig säkert 20 år, och som säkert inte varit använd på länge innan dess. Den kondensatorn funkade en säsong, efter vinterförvaring så betedde sig bilen underligt igen.
Försökte verkligen reda ut vad felet egentligen var, använde till och med oscilloskop med logg funktion för att se vad som hände.
Till slut gav jag upp och satte i ett Pertronix Ignitor, kostade väl 1500:-, billigt i sammanhanget då man slipper all frustration, jag kan säga det att det är värt VARENDA krona för bilen funkar helt perfekt nu och drar mindre soppa, säkert en dl mindre per mil bara för att man slipper hålla på och gasa vid rödljusen av skräck för att den skulle dö.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av henrik.hjellm »

Ok, kanske det blir lösningen med brytarlöst. Försöker i alla fall med att byta tändspole först. Har beställt och väntar på leverans.

henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av henrik.hjellm »

Hej igen!
Det tog lite tid innan jag fick dit den nya tändspolen men nu är det i alla fall gjort. Som uppföljning på den här historien har jag nu i alla fall kört ca 20 mil med ny tändspole och än så länge verkar kondensatorn hålla och motorn går bra. Dyker problemet upp igen hör jag av mig! Tack igen för alla tips!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej igen, Henrik! Roligt att det verkar ha löst sig och tack för att du ger oss feedback, det kan vara bra vägledning om någon fler får samma problem :). Lycka till och återkom gärna om det händer fler bryderier.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

henrik.hjellm
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 02, 2019 9:58 pm
Namn: Henrik Hjelm
Kör: Ford Taunus 1982
Ort: STOCKHOLM

Re: Byter kondensator var 30:e mil-vad är fel?

Inlägg av henrik.hjellm »

Hej,har nu kört 100 mil med nya tändspolen och det fungerar utmärkt. Slutsats:det var det som var felet. Lycka till med era Fordar!

Rzon
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 05, 2020 11:05 am
Namn: Rolf Andersson
Kör: C-max, Taunus 15 M Rs Cupé
Ort: Stockaryd
Medlemsnummer: 496

Re: Byter kondensator var 30:e mil-vad är fel?

Inlägg av Rzon »

Skulle mätt upp förkopplingsmotståndet, antingen sitter det en spole, eller förkopplingskabel.

Skriv svar