ford consul huvudstrålkastare

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
olja
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 17, 2019 6:21 pm
Namn: Walter Tkauc
Kör: consul coupe 72 gt
Ort: Varberg

ford consul huvudstrålkastare

Inlägg av olja »

Hej,finns det några strålkastare fram till consul 72 från andra märken som man kan montera i bilen, verkar omöjligt att få tag på några,eller har någon att sälja till mig?

Tags:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

olja skrev:Hej,finns det några strålkastare fram till consul 72 från andra märken som man kan montera i bilen, verkar omöjligt att få tag på några,eller har någon att sälja till mig?
Jag har samma problem som dig till min -72a coupe😬. Är svårt nog att hitta nåt motsvarande som passar utseendemässigt ok om de ska se bra ut.
Bilagor
C6A69B90-DDD9-4757-8C38-E6954DA1F778.jpeg
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Har ni kollat bland ersättningsstrålkastare för lastbilar, bussar och arbetsmaskiner? Dessa har sällan originaldesigner utan brukar låna från personbilarna. Serierna sträcker sig mycket längre över tid där än bland pb som de kom ifrån men räkna inte med att de har samma serienummer, undantaget Bosch. Skulle inte förvåna om Granadas design hittas under annan beteckning (Taunus P3 ovala sitter bl apå vissa MB Unimog, som jämförelse). Det har sagts mig att Volvo Lastvagnars egen mönsterskyddade design från 80-tal och upp (de som sitter insänkta) ska vara bra nära Granada mk 1 i måtten, värt att kolla närmare.

Annars så ryms Cibie/Hella som satt på Saab 99, jag såg nånstans en Granada mk 1 som fått dessa med de rostfria sargarna från nån äldre Taunus (P6 tror jag) som hade samma och i kombination med den 2-delade Consul-grillen såg det vettigt ut om än inte strikt original.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Släggmek skrev:Har ni kollat bland ersättningsstrålkastare för lastbilar, bussar och arbetsmaskiner? Dessa har sällan originaldesigner utan brukar låna från personbilarna. Serierna sträcker sig mycket längre över tid där än bland pb som de kom ifrån men räkna inte med att de har samma serienummer, undantaget Bosch. Skulle inte förvåna om Granadas design hittas under annan beteckning (Taunus P3 ovala sitter bl apå vissa MB Unimog, som jämförelse). Det har sagts mig att Volvo Lastvagnars egen mönsterskyddade design från 80-tal och upp (de som sitter insänkta) ska vara bra nära Granada mk 1 i måtten, värt att kolla närmare.
Hmm intressant att kolla upp, du har möjligtvis inga Bosch artikelnr man kan söka på?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

olja
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 17, 2019 6:21 pm
Namn: Walter Tkauc
Kör: consul coupe 72 gt
Ort: Varberg

Inlägg av olja »

Har tänkt mer på detta problem,kan man inte lämna in dom på krom pottorna är ju i metall,

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

olja skrev:Har tänkt mer på detta problem,kan man inte lämna in dom på krom pottorna är ju i metall,
Visst går de men då får de inte vara illa tagna av rosten då blir inte slutresultatet fint heller så de beror ju på hur illa dina reflektioner är
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Eloxera pottorna, mycket billigare och enklare än att kroma även om man lämnar in. Annars går detta att göra hemma i garaget med ganska enkla medel men inte riskfritt att söla med utan fordrar en del förkunskaper (jag har inte testat, bara snackat lite med folk som kan). Skulle tro det finns några DYI-instruktionsfilmer på Youtube etc men jag har iaf sett beskrivning på detta i någon tidning typ Classic Motor där resultatet blev mycket lyckat. Fast ytan blev aningen gulaktig, fullt godkänt för besiktning iaf.

Boschnummer, på personbilslyktorna då? Ska se vad jag har sparat av noteringar när jag hinner (kanske i helgen). Volvo-strålkastarna på lastbilarna har sina egna nummer vad jag vet, egen design = mönsterskyddade. Det var enklare förr när alla spred kostnaderna genom att samsas om standarddesigner, innan "smarta" räknenissar började vädra slantar i att låsa rättigheterna för reservdelarnas design i tio år... :mad: Men som sagt, annars är Saab 95/96 & 99´s i princip bara att skruva dit så har man åtminstone lyse :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Släggmek skrev:Eloxera pottorna, mycket billigare och enklare än att kroma även om man lämnar in. Annars går detta att göra hemma i garaget med ganska enkla medel men inte riskfritt att söla med utan fordrar en del förkunskaper (jag har inte testat, bara snackat lite med folk som kan). Skulle tro det finns några DYI-instruktionsfilmer på Youtube etc men jag har iaf sett beskrivning på detta i någon tidning typ Classic Motor där resultatet blev mycket lyckat. Fast ytan blev aningen gulaktig, fullt godkänt för besiktning iaf.

Boschnummer, på personbilslyktorna då? Ska se vad jag har sparat av noteringar när jag hinner (kanske i helgen). Volvo-strålkastarna på lastbilarna har sina egna nummer vad jag vet, egen design = mönsterskyddade. Det var enklare förr när alla spred kostnaderna genom att samsas om standarddesigner, innan "smarta" räknenissar började vädra slantar i att låsa rättigheterna för reservdelarnas design i tio år... :mad: Men som sagt, annars är Saab 95/96 & 99´s i princip bara att skruva dit så har man åtminstone lyse :).
Hmm eloxera 🤔 ja där sa du nåt 🧐, tåls att titta närmare på 😃👌🏻👍🏻, ja man får titta runt lite på Saab annonser 😁👌🏻 Tack så mycket för tipsen än så länge
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

saab påminner mer om äldre Taunus än granada

https://d1d5up1bxajdjs.cloudfront.net/1 ... 49011.jpeg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Såvitt jag vet är det just dessa strålkastare som användes på den argentinska varianten av Taunus TC 1 (byggd 9/1970-?/1975 i Europa) som har den gamla aluminiumgrillen (t o m årsmodell 1973 på europeiska) för att dölja de kurvade hörnen som ger glipor i plastgrillarna.

Det ska vara samma på framhjulsdrivna Taunus 15M (P6) som var föregångare till TC-serien och jag plockade upp ett par metallsargar på en bilmarknad som säljaren uppgav ska ha suttit på en sån - mycket riktigt passar de ihop med lysena från Saab och som sagt går alltihop att få dit på en Granada mk 1 (har för mig man då måste också ha tillhörande gummiläppar från Taunus 15M P6 för att få det att sitta ihop) och det ser då "nästan original" ut om man inte är hemma på detaljerna. Iofs då helst med den tvådelade Consul-grillen som på den bil jag sett kombinationen på, ungefär som om den kommit ut något år före när det satt liknande lysen med de måtten och blank ram till på många märken. Originaldesignen brukar tillskrivas Cibié som sålde dom till många biltillverkare, men de jag har (tagna från en Saab 99) nånstans i gömmorna är från Bosch vad jag minns, möjligen Hella. När patenten gått ut brukar de båda vara snabbt på bollen och ta upp tillverkning. Tack vare reflektorpottornas djupa profil så var de btw bland de ljusstarkaste standardstrålkastarna när de kom, i nåt oberoende test blev de nr 1.

Om inte minnet sviker ska det vara samma yttermått på den mera udda varianten med konkavt (inåtbuktande) glas och högre profil som man hittar på bl a Renault 16 och nån handfull andra märken från 60-70-talen.

Re. vad jag skrev om Volvo-lastbilarnas strålkastare så har det sagts att de passar på stora Taunus P7b-serien, som ju egentligen bara hette 17/20/26M. Då borde de vara nära nog för Granada också, men mät före köp. Att kolla i hyllorna hos nån lastbilsskrotare borde kunna ge napp på något annat med rak design mer liknande Consul/Granada. Många gamla personbilslysen hamnar på bussar där designen ägnas större intresse. Priserna på eftermarknaden brukar vara fördelaktigare också än om man ska rota runt bland veteran/hobbybilsspecialisterna.

Okay, nu blev det lite metainfo här :p men Saab-lysena ska alltså gå att få dit och sen får man improvisera fram inramningen efter smak. De andra får man kolla närmare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar