Startmotor Taunus

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Robban84
Nybörjare
Namn: Robert Lagerqvist
Kör: Taunus 12m

Startmotor Taunus

Inläggav Robban84 » tis jan 07, 2020 5:21 pm

Någon som vet om startmotor till p3 å p4 båda 6volt e samma?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jan 07, 2020 10:26 pm

Hej! Med risk att ställa till en massa detektivjobb :D p g a att jag inte har tid i den sena timmen att rota fram de uppgifter jag har om startmotorer som passar 17M P3 och jämföra så kan jag bara peka mot en radda data på en webbsida https://www.teilehaber.de/itm/starter-farcom-103400-src894376.html som är på tyska för att krångla till det ytterligare. OCH avser 12-voltare (det satt bara i taxiutrustade P3...) - de påstår iaf att det matchar med denna pjäs avsedd för Fiat/Lancia och Renault (nån Trafic/Master lättlastare enligt andra källor om jag minns rätt).

Men det ger nåt att gå på för jämförelse så länge, kanske jag får tid endera afton att fylla i exakta uppgifter om 6 volt men tja, det är ju mått och antal kuggar som är det kritiska för jämförelsen. En annan sida hostade upp Bosch-numret 0001218019 som är lättare att söka träffar på, fortfarande 12 volt iofs. Högst tänkbart att det är matchning mellan den raka Taunus-fyran i P3 och Taunus V4:an i P4 eftersom V4:an fick ärva ett och annat invändigt, men osvuret är bäst.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Thoro
Nybörjare
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3

Inläggav Thoro » ons jan 08, 2020 1:38 pm

Hej Robban och Hasse,

Enligt Motomobil's katalog är det INTE samma startmotorer till 6V P3 och P4. Både har två möjliga versioner av startmotorer, men ingen är gemensam för de båda modellerna.
Vet också av tidigare erfarenhet att generatorer skiljer mellan P3ans raka fyra och V4orna.

https://www.motomobil.com/my-ford,2188.html

Mvh
Tom

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons jan 08, 2020 10:36 pm

Hej Tom! Kul att du kikar förbi :) och tack för klargörandet, det åker in i faktabasen :yltype:. Det där är en av de små slamkryparna i Ford-databanken som brukar klia när man ska försöka klura ut problemlösningar så den står verkligen på att-göra-listan att få ett grepp på. Har väl nån påbörjad x-ref för åtminstone P3 men undrar vart all tid tar vägen, hmm-mm... äsch, får skylla på vardagspusslet :p.

Iaf, medan jag ändå är på det så här är några spontana tankar i ämnet, kanske till nån nytta för nån:

Har för mig första året av P5 har samma 6-voltare som P4 1.5 men kanske inte (det var väl till -67 de fick 12 volts el som standard, tillval innan). Spontant så tippar jag att en 12-volt från Saab 96 har samma fot och antal kugg på drevet (Saab-folket var faktiskt starkt behjälpliga i att få dessa motorer att bli tillförlitliga men just därför skiljer det ganska mycket mellan de första åren och efter 1967). Har för mig 99 har samma 12 volts som 96/95, men minnet slirar på det. Det bästa/enklaste idag är nog att montera en 12 volt startmotor och generator och få bättre funktion på köpet, så har jag tänkt göra om/när jag kommer runt till att väcka min P3 som stått i (för) många år. Det kräver dock en del pusslande med att antingen sätta motstånd på förbrukarna eller ersätta med 12-volts vindrutetorkarmotor, tankgivare, kupéfläkt (Granada mk 1 fläktmotor av fabrikat Sofim går att få dit i P3:s fläkthus från samma fabrik om man vill såga lite och jäklas med att få till fästet ;), tyvärr ingen aning ang. P4), reläer, lampor etc men det är ju inte många saker i varken P3 eller P4. Förr var det vanligt att sätta in en enkel omvandlare som skiftade 12 volt från en växelströmsgenerator till 6 volt men inte helt pålitligt i låga temperaturer och jag tvivlar på att de går att hitta ens på veteranloppis längre. Kablaget i 6-volt är grövre p g a högre Ampére-tal i systemet och belastas mindre av 12 volt så det kan man iofs teoretiskt behålla men är man ändå på det så finns ju inte mycket vits att inte dra upp ett nytt system då dagens kablar är självslocknande och man slipper spänningsfall som kan uppstå i gamla oxiderade kablar.

Men nu var det bara startmotorn det egentligen gällde... Fords elsystem var föredömligt standardiserade så det allra mesta brukar gå att hitta även hos andra tysktillverkade bilar från samma tid, bästa vägen är att läsa Bosch-numren och söka på dom. Men man får tänka på att nummersystemet gjorts om tre gånger genom historien, senast var väl på 70-talet har jag för mig det angetts (inte riktigt nog gammal för att har den lagererfarenheten själv :D). Sen finns det förstås en del nummerändringar här och där när prylar gjorts som för att ersätta flera med en artikel som filats på för att kunna "passa alla" men det underbara är att nummersystemet är byggt för att kunna sökas framåt och bakåt om man hittar jämförelselistorna och alla nummer betyder samma sak oavsett om t ex ett relä sitter i en bil eller en tvättmaskin. Mjo, ska kika på startmotorerna när jag hinner som sagt :) - kan dock dröja lite. P3:s grundtyp matchar som det syns vissa senare 12-volts avsedda för sånt som vissa 70-tals Volkwagen/Audi på ca 1,4 liter, bara som exempel. P4:ans bör ha liknande matchning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Thoro
Nybörjare
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3

Inläggav Thoro » tor jan 09, 2020 4:20 pm

Hej Hasse och god fortsättning,

Har du möjligen någon uppgift om 12V versionerna av P3orna hade speciella 12V fläktmotorer/torkarmotorer etc., eller om Ford helt enkelt använde sig av motstånd tillsammans med 6V versionerna? Motstånd utvecklar ju en del värme så logiskt sett borde det varit speciella 12V delar för driftsäkerhet och livslängd, men man vet ju aldrig....
Hälsningar
Tom

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tor jan 09, 2020 10:38 pm

Hej Tom, tack detsamma :) - god fortsättning på nya året får jag hoppas för dig med ...eller nja, bättre :starter: för själv tycks jag inte fått slut på knasåret 2019 än :Odd:, nåja. Det löser sig tids nog men just nu är just tiden bristvara. Ska rota bland anteckningarna när den infinner sig, tiden, men en snabb skumning av det digitalt inskrivna på den designera USB-stickan igår fann ingen klarhet om nåt av det i tråden - men nånstans... nånstans hade jag luskat ut att det bör räcka att löda motstånd på instrumenten om man gör en plocklista på övrigt att norpa ur diverse andra bilar (tyskt 70-tal mest) men vart tog den vägen, hmmm...

Ska inte svära utan att ha kollat mot skrivna källor (jag får återkomma), men nog har jag för mig att 12 volt ska vara "riktiga" prylar i dom som har det original och inget snik med motstånd eller omvandlardosor. Torkarmotorn i P3 verkar vad jag skymtat under kåpan vara nån dussinpjäs av samma fabrikat som man hittar i 70-talarna, fast här får man tänka på att Ford använt i princip samma torkarmotor sen... ja, när... t o m åtminstone Scorpio mk 1 men med ett gäng olika inbyggda reläer beroende på installation och de är inte så lätta att koppla om för att passa andra kablage än där de satt - ett klassiskt problem i tidiga Taunus TC som inte kan använda de senare generationernas utan omdragningar och då går man ändå miste om den automatiska återgången. Blev så för mig iaf, nåt med antalet stift, som är fler på de nyare för att skapa intervalläget.

Som sagt, inte riktigt tid över att skriva nu men detta ska nog gå att klura ut :).

En liten detalj annars som jag grunnat på är tankgivaren - rimligen borde Fiesta mk 1 kunna fås att fungera (den är ju också toppmonterad), men undrar just om visningen blir fel p g a olika volym på tankarna. Som nämnt går kupéfläktens motor att ersätta med den snarlika från Granada mk 1:s värmepaket (samma märke) men jag fick krångla en hel del med ombygget p g a en helt annan infästning i P3:s kompakta hus, vill säga såga upp bakelittrumman motorn satt i och bygla/limma fast motorn inuti, plus limma fast propellern från gamla motorn på den "nya:s" axel. Ser nästan osynligt ut (utom limskarven utanpå trumman :p), men egentligen är nog enklaste lösningen att finna nån annan liten 12-volt enhet ur äldre Lada etc och stå ut med att det inte ser sååå original ut om man kikar in under brädan, äsch.

Tror vi ska titta på att smida ett fäste för 12 volt generator med drivning via en fläktrem avsedd för Toyota Corolla om jag får en stund över i morgon kväll och hittar garagefotona :D.

Kom ihåg - gör inte som jag gör :banghead: utan gör som jag säger :D.

Robban84
Nybörjare
Namn: Robert Lagerqvist
Kör: Taunus 12m

Inläggav Robban84 » lör jan 11, 2020 8:52 pm

Ingen som råkat ja en startmotor annars till en p4a?