Ford Cologne 4.0 V6 konverterings frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Indalsman
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 27, 2019 4:13 pm
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69
Ort: Sundsvall

Ford Cologne 4.0 V6 konverterings frågor

Inlägg av Indalsman »

Har fått nys om en sån här motor från en -93as explorer i närheten och skulle vilja ha lite konkreta svar på frågorna jag har kring att anpassa denna för att få ner i en Ford 20M :)

1. Är det möjligt genomförbart att kunna få ner en 4.0a i en 20M -69? Bilen är nu besiktnings befriad så om jag åker på en flygande besiktning så tar jag den smällen då.

2. Finns det förgasar insug till denna motor eller dylikt? Eller är det insprutning som gäller?

3. Måste oljetråget bytas eller byggas om?

4. Vilka växellådor passar på denna motor? Är bara intresserad av automat.

5. Hur löser man tändningen på den? Antar att det inte finns nån fördelar drivning på den?

6. Är det samma fäste mot motorfästet som på alla andra cologne v6or?

7. Har dom samma yttermått som andra cologne v6or?

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Verkar finnas förgasarinsug, kom aldrig med det original så det blir eftermarknadsinsug som kostar därefter. :(
För att kunna montera en fördelare så behöver man ett annat insug.

Borde passa med en automatlåda från Sierra och Scorpio t.ex som har V6:a, växellådan misstänker jag är större än vad som finns där idag så man får nog kapa upp kardantunneln lite.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns ju folk som monterat 4.0 i Granada i alla fall. Det jag vet är att bultmönster mot växellådan är samma som Cologne 2.0-2.9 så en C3 eller A4LD från 2.8/2.9 funkar ju fysiskt. Blocket är bredare på 4.0 så man får justera motorfästen, i Granada tror jag tråget funkade och det lär det göra i Taunus också.

Vill man absolut köra med förgasare så går det att lösa, tidiga 4.0 fanns med fördelare också men man tappar ju lite av nyttan med bytet kan jag tycka. Det finns också rätt enkla lösningar för att behålla fördelarlös tändning med förgasare om man nu vill det.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5784
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Det finns ju folk som monterat 4.0 i Granada i alla fall. Det jag vet är att bultmönster mot växellådan är samma som Cologne 2.0-2.9 så en C3 eller A4LD från 2.8/2.9 funkar ju fysiskt. Blocket är bredare på 4.0 så man får justera motorfästen, i Granada tror jag tråget funkade och det lär det göra i Taunus också.

Vill man absolut köra med förgasare så går det att lösa, tidiga 4.0 fanns med fördelare också men man tappar ju lite av nyttan med bytet kan jag tycka. Det finns också rätt enkla lösningar för att behålla fördelarlös tändning med förgasare om man nu vill det.

Gustaf
japp passar bra i äldre fordar,, känner han som har en pigg 4,0 i en granada :) han kör dock med efi, och kompressor :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro att det är enklast att behålla tillhörande elektronik och insprut om det går att väcka prylarna utan att det kräver mer än motorhärvan från Explorern. Zetec är ju själva fan på det viset har jag upptäckt och kräver att jag åtminstone flyttar med allt upp till tändlåset om den ska vilja ta plats i nåt äldre plus då timtal på rullande landsväg för att kalibrera om elektroniken (och en massa rördragning man inte behöver tänka på med Cologne, suck... tror jag fyndar en sån jag med), men som t ex en Vauxhall V6 jag var med om att ta ur en Saab New 900 (tidig 9-3) behövde den bara motorhärvan med sig för att kunna omplanteras i ett hembygge. Bakaxeln från Explorern är nog bra att få tag i också för att slippa ras, borde vara ganska enkelt byte.

Insug för förgasare går väl att fabricera själv om man är bra på att svetsa aluminium och att beräkna flöde :), som vanligt har Youtube en del att gå på: https://www.youtube.com/results?search_ ... tal+intake
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar