Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Fallan89
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 22, 2020 6:56 pm
Namn: Daniel Fällström
Kör: Mondeo tdci 2.2L mk4.5 & Fiesta GL 1.1L mk1
Ort: Kvissleby

Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Inlägg av Fallan89 »

God kväll gott folk.
Jag har i skrivande stund 2st mk1'or med 1.1L motor. Är grymt nyfiken på ett motorbyte i en av dem och tänker mig då en 2.0L silvertop, alt en st170. Jag är dock ingen banåkare utan vill kunna framföra bilen lagligt på väg om det ska kännas värt besväret för mig. Är det någon som lyckats med detta eller får man nöja sig med en motor i snarlik kaliber? Kort och gott, är det möjligt inom rimliga gränser?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

borde gå med sfro bes,, meo omreg till ombyggt fordon,,

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6468
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kolla med Gustaf, therealpinto .

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Fallan89 skrev:God kväll gott folk.
Jag har i skrivande stund 2st mk1'or med 1.1L motor. Är grymt nyfiken på ett motorbyte i en av dem och tänker mig då en 2.0L silvertop, alt en st170. Jag är dock ingen banåkare utan vill kunna framföra bilen lagligt på väg om det ska kännas värt besväret för mig. Är det någon som lyckats med detta eller får man nöja sig med en motor i snarlik kaliber? Kort och gott, är det möjligt inom rimliga gränser?
Du behöver byta 3 saker. Motor, växellåda och bromsar brukar vara lättast. Mk1:an är ganska smal i motorutrymmet så man får kapa lite i rambenet för växellådan om man ska få dit en 5-växlad låda, ingen större operation men det är inte bolt on tyvärr.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Här finns en herre som kört Zetec i mk1 :)

Det är ju max 15kw/100kg bil som gäller på ombyggt. ST170 har 127kw.

Fixa en Donator ST170 så har du riktigt feta bromsar och allt.
Dock lär du nog köra på en 5-växlad IB5-låda då den 6-växlade lådan troligen blir för hög och kommer ta i bromsservo.

Tänkte själv försöka mota i en ST170 i en Escort mk3

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter som en kul idé för nåt att köra hjulen av :D. Den där kombinationen syns engelsmännen ha byggt massor av så trägen vinner och de brukar ofta ha skyltarna kvar, så på nåt vis går det säkert att få den godkänd för gatan om bara chassiet motsvarar motorns prestanda. Se några britt-byggen här t ex: https://www.projectbobcat.com/. Och Youtube såklart https://www.youtube.com/results?search_ ... mk+1+zetec. Eller leta upp engelska tidningar som Classic Ford, Fast Ford och Performance Ford som visat ganska många liknande projekt - Google is your friend ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Som flera har varit inne på, ombyggt fordon är vägen till laglighet. Byt motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet så går det fint.

https://www.zetecinside.com/xr2/ startade 1998 typ en vettig beskrivning av hur man fysiskt får i en Zetec i Fiesta, det är nog bra inspiration. Han byggde väl med femväxlad IB5 dock, vill du köra MTX-75 blir det lite andra lösningar.

Fiestan är ju lätt, man kan nog räkna runt kanske 800-850 kg tjänstevikt vilket ger utrymme för runt 160-173 hk (15 kW/100 kg som sagt). ST170 kan alltså gå men då gäller det att ha lite koll på vikten.

Ska man köra S170 motor rekommenderar jag bromssystem från samma bil, väljer man en vanlig 130-hästars Zetec räcker det med Focus-bromsar.

En sak att ha i åtanke är att man bör titta på att byta fjäderben/nav fram, original Fiesta nav är kända för att vara lite veka vid bankörning. Även man tänker hålla sig på gata är det värt att skapa sig lite marginaler.

Tänk på att använda motor med katalysator och original motorstyrning så är det ett relativt enkelt projekt, som säkert blir väldigt underhållande.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Fallan89
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 22, 2020 6:56 pm
Namn: Daniel Fällström
Kör: Mondeo tdci 2.2L mk4.5 & Fiesta GL 1.1L mk1
Ort: Kvissleby

Inlägg av Fallan89 »

Tack för alla svar!
Har kikat lite på engelska byggen och det verkar som sagt inte vara någon överdrivet avancerad procedur. Största funderingen jag har i nuläget är väl vilken låda och styrsystem man ska välja. Sen hade det varit fräckt att behålla förgasare för att hålla det lite retro. I slutändan något som krånglar till det i onödan säkert. :D
Ska försöka få tag i någon sfro-människa att bolla lite med men då lyser det en låga iaf!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Eftersom din Fiesta är 1976 eller nyare så måste du köra med lambdastyrd insprutning och katalysator. Så du slipper krångla med förgasare... ;-)

Original motorstyrning är ganska enkel, det man kan behöva göra är att ta med tändningslås osv. om man tar motorn från en bil med PATS, startspärr.

Bor du i Kvissleby så har då närmsta SFRO-besiktningsman i Matfors.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Fallan89
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 22, 2020 6:56 pm
Namn: Daniel Fällström
Kör: Mondeo tdci 2.2L mk4.5 & Fiesta GL 1.1L mk1
Ort: Kvissleby

Inlägg av Fallan89 »

therealpinto skrev:Eftersom din Fiesta är 1976 eller nyare så måste du köra med lambdastyrd insprutning och katalysator. Så du slipper krångla med förgasare... ;-)

Original motorstyrning är ganska enkel, det man kan behöva göra är att ta med tändningslås osv. om man tar motorn från en bil med PATS, startspärr.

Bor du i Kvissleby så har då närmsta SFRO-besiktningsman i Matfors.

Gustaf
Ah, så klart. Ja men då vart ju valet enkelt där isf.
Att leta en lös motor verkar enklare än att få tag i en hel bil till vettigt pris dock. Och då ska det väl mycket till att få med ecu och grejer. Kanske får bita i det sura och köpa komplett bil ändå så man har bromsar också. Ska bara bearbeta sambon till att ställa ytterligare ett lik på gården. :rolleyes:
Jag tvivlar på att jag kommer behöva en st170 egentligen men det är väl som allt annat. Då ångrar man sig efteråt att man inte tog tillfället i akt.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

finns ju krockade och upprostade bilar att köpa :)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Köpte en för 2000 för några veckor sedan.
Lite knäckt i bakvagn, ett bromsrör av och abs-givarkabeln av.

Så leta lite så finner du :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag erbjöds en rostskadad sen Escort med Zetec Silvertop för ett par tusingar bara för några år sedan, trasigt avgas och lite dropp från vattenpumpen men annars helt okay i maskineriet så den hade varit en perfekt kandidat för vad du funderar på. Finns säkert fler som fastnat i besiktningen och blivit stående i limbo.

Bara för att ge lite allmäninfo i ämnet: Förgasare på Zetec, ja där är väl "Silvertop" (nära släkt bakåt med CVH) teoretiskt en kandidat för ett rack med motorcykelförgasare i de fall årsmodellen på bilen medger, medan efterföljaren Zetec-E "Blacktop" (kan fås för samma pengar idag) syns vara nåt som kräver betydligt mera engagemang och utgifter för att få dit och fungera korrekt. Tänk på att fyra första åren av Zetec har notoriskt dåligt rykte för problematisk kamdrivning. Tar man en alltför sen version kan man behöva elhärvan från senast -92 om jag minns rätt, men allt det där har vi surrat om här så leta bland trådarna så klarnar det nog :). Eller så har jag nån osorterad liten infosamling (dock mest om Zetec-E) under arbete :yltype:, kan mejla över filen om du behöver.

...Förresten, har du lust att köra en bit uppåt länet så har jag ju en motsvarande utrostad Mondeo med "Blacktop" (130 hk i pappren) och MTX-75 som jag kan vräka bort lika billigt av uppräknade skäl :whistling (nog inte bästa valet för att rakställa visade det sig :banghead: och tiden syns numera aldrig finnas för att ta i det). Startade senast före jul utan tvekan med fullt batteri, men startmotorn trilskas så inte säkert den gör det igen utan en ny sån. Lite tick på en lyftare men det har låtit mindre för varje start så kanske bara oljeguck i ventiltryckaren.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Fallan89
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 22, 2020 6:56 pm
Namn: Daniel Fällström
Kör: Mondeo tdci 2.2L mk4.5 & Fiesta GL 1.1L mk1
Ort: Kvissleby

Inlägg av Fallan89 »

Absolut, en "vanlig" zetec är inte en omöjlighet att hitta med tillhörande plåtlåda och fyra hjul. Det var väl närmast en st170 jag hade i åtanke då.

Vart dock lite häpen över mitt sökresultat på blocket idag då jag endast fick fram en stackars mondeo. Känns som om det var alldeles nyss man kunde hämta en gratis på grannens bakgård.

Jag har för övrigt surrat lite med lokal SFRO-besiktningsman och detta ska ju inte alls vara en omöjlighet. Jag ska beställa bygghandboken och läsa på lite innan jag går vidare i planeringen men det känns lovande.
Jag har hyfsad grundkoll på vilka alternativa drivlinor och delar man kan pussla ihop men även där behöver jag sätta mig in i vilka modeller och årsmodeller allt härstammar ifrån så man får ihop det i slutändan.

Jag kan absolut vara intresserad av delar men behöver som sagt bilda mig en uppfattning om hur jag ska gå till väga först.

Att få en utgångsvikt på fiestan hade varit mycket värt också så man har något att räkna på. Lite synd att vågen vi har på jobbet diffar enormt så jag måste nog se mig omkring i trakten efter sådana möjligheter också.

Åter igen, tack så hjärtligt för alla svar hittills.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Så välkommen, så :). Ja, en grundlig förstudie av detaljerna syns vara viktig när det gäller förberedelserna. Inget är ju omöjligt i bilbygge men det verkar finnas många fallgropar när det gäller att installera Zetec i andra bilar beroende på villken man väljer och inte mycket samlad jämförelseinformation men massor av strötips särskilt i engelska forum (och
nu kommer det mycket uppsnappat därifrån ;D).

Samma med åsikterna om vilken version som är tacksammast att hålla på med osv men mycket landar i ambitionsnivå och budget eftersom det finns för- och nackdelar med de olika generationerna där "Silvertop" är enklare att anpassa tack vare sitt närmare släktskap bakåt med CVH (den är konstruerad utifrån deras borrkärnor och man kan t o m bygga en s k "ZVH" av bottendelen från en Zetec "Silvertop" och topplocket från en CVH för att få nyttan av Zetecs stadigare bottendel - tycks vara en ganska vanlig kombination i nån brittisk rally/rallycrossklass där Zetec som helhet inte godkänns. Britterna är annars mästare på att göra halvknackiga förgasarkonverteringar t o m på Zetec-E för att kunna köra Mondeo i Banger Racing (deras folkracing) där insprutning är förbjudet av säkerhetsskäl (brandrisken) - bl a trixar de med tändsystemet från nån äldre Fiesta, som är mycket enklare och inte integrerat i elsystemet i samma grad som nyare bilars - men en seriös installation för landsväg kräver betydligt mera, oavsett bränslesystem.
Bland annat måste man tänka på att få kylsystemet rätt eftersom blockets material (tycks som att lättmetallen är Nikasil-behandlad i loppen) är väldigt slitstark (det är inte lönt att försöka borra om ett utslitet block, kräver speciell utrustning) men tål absolut inte att ligga och nöta på för låg kylvätsketemp som orsakar onormal förslitning. Måste kylet ersättas av utrymmesskäl syns nåt avsett för VW Polo (generation okänd) vara ett favoritval som fungerar bra.

Att behålla precisionen i allt tycks vara synnerligen viktigt eftersom även små avvikelser i motorgång kan ge effektförluster osv. 4 timmars systemkalibrering på rullande landsväg sägs vara standardförfarande när det ska byggas RWD i locost etc, men nån kan säkert säga om det behövs eller inte för att putta igång en Fiesta med Zetec om man tar lyckas tränga ner original transaxel och behålla radien på hjulen som donatorns så att alla yttre parametrar behålls.

Å andra sidan är potentialen hög för ett seriöst bygge. Alla vinner de på bättre insprutning från eftermarknaden, som måste vara modellanpassad för att det ska bli bästa möjliga funktion och prestanda, och gärna bättre avgasgrenrör eftersom originalen gjorts för att få plats och knappt mera. Siffror uppåt 160 hk DIN nämns ofta för "Blacktop" utan att ens behöva öppna motorn (lite lägre för "Silvertop"), fast att byta kammar är förstås alltid tacksamt. Minns inte om det gäller alla men att sätta in en avgaskam även på insugssidan lär vara en billig väg till några extra hästar har det skrivits på flera ställen.

...Sen hävdas det ibland att man kan få mycket "gratis" genom att i stället välja en Duratec från senare Mondeo eller Focus eftersom de är lättare och har ännu mera trimpotential, i vissa avseenden intill förväxling lika (tycks som att där finns nån relation på ritbordet :confused:, gissar via Yamaha) men där kliver man över artlinjen till Mazda och får deras bultmönster mot transmissionen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar